Aisha telah melalui pintunya dan merasa pening seketika. Dia kemudian menjumpai dirinya di tempat yang tidak dikenali. Dia berasa panik dan pelik tentang keberadaannya. Dia kemudian menuju ke sebuah kedai yang paling dekat dilihatinya.
🌍: "Pakcik, boleh saya bertanya kita dimana sekarang?"
"Zhè nǚrén zài shuō shénme? Nǐ wèihé zài cǐ? Nǐ mílù le ma?"
🌍: "Mandarin? Shūshu, kěfǒu gào zhī wǒmen xiànzài shēnchǔ héchù?"
"Wǒ hái yǐwéi nǐ bù dǒng pǔtōnghuà ne? Wǒmen xiànzài zài Běijīng. Nǐ túrán cóng nǎlǐ mào chūlái de?"
🌍: "Běijīng? Běijīng zěnme kěnéng shì zhèyàng de múyàng. Shūshu, nǐ rènshí Xí Jìnpíng ma? Děngděng, Zhōngguó de Chángchéng zài nǎlǐ?"
"Zhōngguó de Chángchéng? Nǐ shì shénme yìsi?"
Tiba- tiba...
"Ràng kāi! Ràng kāi! Lǐ shàoyé lái le!"
🌍: "Shàoyé?"
Aisha berdiri tegak dan menunduk hormat apabila Young Prince Li lalu dihadapannya. Disebabkan oleh kekeliruan, Young Prince berhenti dan turun dari kudanya.
🥋: "Gǎn wèn zūn xìng dà míng?"
🌍: "Běn gōng shì Ài Shā, shàoyé. Chén qiè mílù lái tóukào, gǎn wèn cǐ chù hé cháo hé dài?"
🥋: "Ài Shā? Cǐ nǎo Míng Cháo, zhèn nǎo Lǐ Wēi Míng wángzǐ. Rújīn yǒu wù zài shēn, hái wàng jiànliàng."
Selepas berinteraksi untuk seketika, Prince Li Wei Ming bertolak ke destinasinya tetapi beliau masih merasa pelik dengan Aisha.
🥋: "Huí gōng zhīhòu, wù bì jiāng tā náxià. Zhèn hái xū zài wèn xùn."
Selepas kepergian Young Prince, suasana menjadi sepi dan hari semakin gelap. Aisha memandang kepada pemilik kedai itu, sambil memohon untuk tumpang rumahya.
🌍: "Shūshu, wǒ néng jiè sù nǐ de fángjiān qídǎo bìng xiūxí ma? Bàituō! Xiànzài wǒ wéiyī néng xiāngxìn de jiùshì nǐ le."
"Bùxíng, rúguǒ yǒurén zhīdào wǒ jiā lǐ yǒu gè Huíjiào tú, wǒ kě jiù máfan le."
Selepas memujuk pemilik kedai itu berkali-kali, akhirnya pakcik itu setuju. Aisha menunaikan solatnya dan meminta petunjuk untuk pulang kembali ke dunianya. Tiba-tiba, tentara diraja telah mencerobohi rumah pakcik itu dan membawa Aisha ke istana.
Sesampai dia disana, dia berhadapan dengan Young Prince Li. Prince Li bertanya akan tujuan sebenarnya di Beijing. Prince Li berkata dia tidak pernah melihat seorang Muslim yang berpakaian serba moden seperti Aisha.
Aisha menjelaskan perkara yang sebenar berlaku kepadanya tetapi Prince Li tidak mempercayainya. Kemudian, muncul sebuah cahaya di belakang Aisha. Aisha melihat pintu gerbang istana dan menjumpai batu yang sam dirumahnya.
Dia kemudian tersenyum dan berlari menuju pintu itu. Prince Li yang terkejut akan tindakannya berlari mengejar Aisha. Aisha dilanda pening sekali lagi selepas melalui portal pintu itu.
🌍: "Akhirnya! Aku dah balik! (nafas lega)"
🥋: "Arghhh! Tòngkǔ a. Wǒmen xiànzài shēn zài héchù?"
To be continued...
Hi! It's your writer, A. I'm so sorry for the delay of update. I'm taking more time to write the storyline as I myself is busy with school lately and next week, we will having final exam. So, I'm not so sure that I will have enough time to continue updating before exam but I try my best to provide enough story for you to read. Don't forget to like, comment & share. Thank you! Bye! Chiao!💃
YOU ARE READING
Chronicles of the Time Stone
Historical FictionAn archaeological discovery propels Aisha, a Malaysian student, and six companions from different historical eras into a future they never imagined. Stuck in a world of advanced technologies after the time stone shatters, they navigate a future frau...