"Kau guna app apa thooo :""
1. PicsArt
Masa mula-mula buat cover, aku guna picsart. Sebenarnya ada satu lagi apps macam picsart tapi lupa ah. PicsArt lah paling mudah nak faham.
PicsArt ni pun boleh guna buat masukkan fonts jugak. Cumanya takde emboss so kecewa sikit.
2. Pixellab
Aku guna pixellab untuk adjust fonts(teks untuk tajuk, quotes, penulis). Pixellab paling berguna untuk emboss dia. Cantik dan cepat dan mudah nak faham. Cumanya nak masukkan fonts dalam pixellab tu memang leceh. Sekarang aku dah tak guna dah sebab dah tak boleh masuk fonts. Mogok seh aku.Pixellab jarang aku guna untup gabung-gabungkan gambar.
3. ibispaintX
Lepas beberapa bulan, aku belajar guna ibispaintX. Mula-mula aku fed up jugak. Dan aku pernah stop guna. Tapi kenalah guna jugak lepas bergaduh dengan pixellab hahaha.ibispaintX paling best untuk buat cover fantasy dan manips (gabung-gabung gambar).
Fonts pun boleh masuk ibispaintX. Lagi senang cara masukkan fonts dalam ibis daripada pixellab.
ibispaintX pun ada emboss tapi tak best macam pixellab punya. Tapi emboss dia boleh adjust.
4. Pinterest
Dulu aku selalulah guna gambar Pinterest direct untuk buat cover sampai la satu masa tu kena warning dengan Pinterest sendiri sebab guna gambar Pinterest.So aku pun insaf hahaha. Sekarang, aku guna Pinterest untuk cari vibe-vibe cover yang customer nak. Dan aku guna untuk cari postur badan orang untuk aku lukis orang yang faceless. Aku guna Pinterest untuk cari overlays jugak.
Bukan overlay shiny tu je boleh guna untuk cover. Banyak lagi overlay yang kau boleh guna untuk letak kat cover kalau rasa cover yang dah siap tu kosong sangat.
5. Remini
Remini ni best kalau nak jelaskan gambar. Boleh cuba cuma iklan dia annoying hahahah. Aku dah tak guna remini sekarang.6. Polarr
App ni best untuk cari vibe lain untuk cover yang kau dah siapkan.Boleh je try. Cuma dia punya app sekarang strict sikit. Sikit-sikit kena bayar tapi aku paham je.
Aku download bila nak guna je.
7. Dafonts.
Ni bukan app tapi website. Dalam dafonts ni memang banyak gila fonts best-best. App ni annoying sebab nak kena zoom bila kena tekan apa yang kau nak tekan. Aku rasa annoying ah ahahaha.8. Prequel
Lebih kurang macam polarr dan filter dia lebih kepada vibe cerah-cerah. Filter dia sesuai untuk orang selfie ataupun orang OOTD.9. Photopea
Website ni. Complicated jugak nak guna. Sekali aku guna, lag phone aku huhu. Tapi emboss photopea paling best dan paling berkualiti. Serious. Kalau nak guna, save je jadi PNG(takde background) lepastu letak lah kat cover yang kau dah edit.Maksudnya tajuk, quotes, nama penulis kau buat kat website lain, gambar cover kau buat kat app lain. Lepastu dua-dua tu gabung.
Sekian. Kalau tak faham boleh tanya.
YOU ARE READING
Jebat Qays Gallery
Casuale𝒂 𝒔𝒎𝒂𝒍𝒍 ⋆.*༄ ꒰𝐌𝐀𝐆𝐈𝐂 𝐓𝐎𝐔𝐂𝐇꒱︎ ✨🌷🌱🥛 - achievement . 🎖️ tulip cover contest - the most amazing designer . 🎖️ ruhuul kifaah contest - the best graphic designer 2021 . 🎖️dinz cover contest - the magnificent designer 2021 . 🎖️ cover...