Jag öppnar garderoben, vad passar att sätta på sig ikväll. Kläderna hamnar i hög på marken medans jag letar efter dom rätta plagen. Det är sjukt att man kan ha såhär mycket kläder men ändå känns det som att jag inte har något alls. När jag lämnar mitt rum har jag på mig en vit luftig blus och gråa bootcut jeans med låg midja. Jag kastar en blick i spegeln och känner mig nöjd över vad jag ser.
Vid kiosken köper jag ett pack, till Lisa, men till gubben bakom disken säger jag att jag köper åt mamma som vanligt. Gubben är glad som vanligt och ber mig att hälsa mamma.
"Jag saknar att se henne här i butiken, hon är alltid så glad och allt om henne går snabbt."
"Jag ska försöka komma ihåg det" Svarar jag gubben och försöker le menande.
Ute sätter jag fart mot lägenheterna där Lisa bor. Värmen slår emot mig och jag känner hur det bubblar i kroppen. Ikväll, ikväll ska jag ha det kul. Om Virvla tror att jag inte har vänner borde hon se mig nu, hur många killar har sagt att hon är söt, hur många cigg har hon tagit med dom coolaste i hennes stad. Skulle gissa att summan på dom två frågorna blir noll.
"Hallå"
"Lisa?"
Lisas hall är liten och trång och jag tar av tofflorna medans jag rör mig in i köket. Som vanligt står det massa disk vid diskmaskinen och bordet är fullt av smulor, på köksbänken står fortfarande frukosten framme. Jag vet inte hur min mamma skulle hantera ett så stökigt kök, själv tycker jag det känns rätt så hemtrevlig. Att köket är lite stökigt visar att allt inte behöver vara perfekt, jag behöver inte vara perfekt.
Lisa sticker ut huvudet ur sitt rumsdörr. Lisas rum är mellan toan och Lisas mammas rum. Jag rör mig genom vardagsrummet, där en filt ligger på mattan och vinglas står på vardagsrums bordet, för att sen ta mig in i Lisas rum.
"Har du ciggen?"
"Såklart"
Rummet jag kommer in i är nog det mest städade i huset, sängen är bäddad och det ligger inget på golvet med undantag för en klädhög vid garderoben. Sminkbordet har en hylla med produkter och på bordsskivan ligger några borstar. Själv sätter Lisa sig på en stol och tar upp sin telefon.
"Jag tänker att vi sätter igång direkt, jag vill käka innan vi drar."
Jag sätter mig på stolen vid sminkbordet, bredvid Lisa, och ser i spegeln. Innan jag drog hemifrån tvättade jag ansiktet. Lisa sätter på vår spellista och skrattar.
"Det var 17 år, 17 år i staden, där jag växte upp och så, märker du hur fort det går.."
Skrattande stämmer jag in i låten och tar upp en ansiktskräm.
Två timmar senare har vi sminkat oss, ätit och tagit två rundur på ute gården, Lisa har rökt två cigg plus mina halv rökta. I hallen sätter jag på mig mina tofflor och tar en av Lisas jeansjackor.
"Vi ska möta Vera vid kiosken"
Lisa öppnar dörren ut och jag följer med henne ner för trapporna. Jag fattar inte hur Lisa orkar ta sig upp till våning 4 varje gång hon ska hem eller ut, men antar att hon inte har ett val eftersom det inte finns en hiss.
Vera står lutad mot kiosk väggen när vi kommer, hennes korta vita kjol flyger lite i den varma sommar vinden och hennes ögon möter min i ett ögonblick. Hela min insida fryser till is, jag förstår inte vad jag kan ha gjort henne, men om blickar kunde döda skulle det inte finnas någon Amanda kvar att hata.
"Heeej Vera!"
"Hej på dig med. Haru cigg?"
"16 kvar, Amanda ska skaffa två pack till."
Ska jag, det är nyheter för mig också. Lusten att säga emot dränks i lusten att passa in och vara en del av dom. Bäst att komma på något att säga till gubben. Mamma röker sällan mer en ett cigg paket per dag. Inte för att det är säkert att gubben tänker på att jag köper cigg igen.
Jag vet inte när det blev en självklarhet att jag skulle köpa hem ett packet cigg till mamma varje dag, det bara blev så. För nått år sen jobbade mamma mindre än hon gör nu och då var hon alltid för "trött" efter jobbet för att gå till kiosken och köpa cigg så hon bad mig hämta, nu när hon jobbar och jag knappt ser henne så köper jag och lämnar i hennes rum. Ibland glömmer jag att köpa och då så väcker mamma mig när hon kommer hem och frågar var ciggen är, hon blir så sur när jag inte har fixat ciggen att det bara är lättast att köpa. Idag har jag inte köpt till henne än så om jag nu ska köpa två packet till Lisa så blir det 3 packet eftersom jag måste köpa ett till mamma också.
Inne i kiosken ler gubben mot mig som vanligt, Lisa och Vera väntar på utsidan, Lisa bad mig skynda.
"3 pack cigg, tack"
"Jaha, mamma ska ha fest eller?"
"Ja det skulle man kunna tro, vet inte om jag ska vara ärlig."
Gubben räcker över paketen och jag betalar. Hur tur kan man ha, gubben verkar bara vilja sälja och bryr sig inte om var ciggen tar vägen.
YOU ARE READING
Lämnad ensam
Teen FictionVåra blickar möttes, du log. Minns du att du log åt min skräck. Han bara log där livlös och du hade hans blod på dina händer, men du log ändå. Amanda är en 14 årig tjej som går i åttan, hennes mamma har inte tid för henne, hennes närmaste och bästa...