"Ayin! Tengok aku! Aku lagi tinggi daripada kau! "
Laung seorang kanak-kanak berusia mendekati 4 tahun yang berdiri di atas dahan pokok. Iris nilamnya memandang ke bawah, tersenyum bangga tatkala wajah cemberut Halilintar menghiasa pandangan.
"Eleh! Apan diri atas pokok memanglah!" Halilintar memandang tajam kanak-kanak luar alam tersebut. Kenapalah dia berkawan dengan monyet.
"Wek! Ayin yang takut panjat pokok" kanak-kanak yang berada di atas pokok menjelirkan lidahnya mengejek.
Halilintar yang terasa direndahkan pun membalas "Jatuh baru tahu. Malas nak layan! ".
Kanak-kanak bernetra delima itu bersedekap tubuh, menunggu kejatuhan seorang Apan- Taufan daripada pokok mangga yang tumbuh kukuh di kebuh diraja Gurlatan.
Taufan tertawa geli melihat ekpresi tidak puas hati Halilintar. Sudah 3 tahun mereka bersahabat, sifat Halilintar masih tidak berubah. Senang sekali tersulut amarah. Sifat jahil si Taufan semakin membuak-buak untuk mengerjakan Halilintar.
"Ayin jangan merajuk! Apan ambilkan mangga paling manis untuk Tuan Putera Gurlatan, " celutuk Taufan dengan senyum secerah matahari.
"Ayin-Ayin. Kan dah cakap panggil Hali!" balas Halilintar tidak puas hati. Oh tolonglah sesiapa hilangkan ingatan masa kecilnya yang pelat daripada semua orang. Memalukan sungguh. Dia sudah berusia 4 tahun dan tidak pelat lagi.
"Baik Tuan Putera Gurlatan yang saya hormati, " ujar Taufan sambil berusaha memetik mangga yang berada di hujung dahan.
"Hali! Tangkap buah ni!" Seru Taufan yang memegang dua biji mangga yang kuning keemasan, sudah ranum kelihatannya.
Kanak-kanak tersebut mengambil ancang-ancang untuk melemparkan buah mangga ke arah Halilintar di bawah. Halilintar turut bersedia menghulurkan tangan untuk menangkap buah itu. Namun, malang tak berbau, dahan yang menjadi pijakan Taufan tidak mampu menampung beratnya.
"WOAH! ALAMAK! MAMAAA!"
Dahan pokok itu retak bersamaan dengan Taufan yang terjatuh ke tanah.
Halilintar yang melihat keadaan itu meluru ke arah Taufan yang terjatuh dengan dua buah mangga di sekitarnya.
"Pan! Okey tak?" Tanya Halilintar seraya melutut di sebelah tubuh Taufan yang berbaring.
Tiada jawapan.
Halilintar panik.
"Pan! Pan! Bangun! " Halilintar menggoyangkan tubuh kawannya dengan kuat. Tetapi Taufan masih tidak memberi sebarang reaksi.
Wajah Halilintar memucat. Taufan mati ke? Habislah kebun ni ada hantu nanti. Halilintar takut hantu huwaaa.
"Boo!" Taufan bangun dengan senyum jahil. Ikutkan hati dia hendak ketawa berguling-guling melihat raut ketakutan daripada wajah Halilintar.
YOU ARE READING
The Heart of Gurlatan
Fantasy"Aku hidup untuk mati. Bukankah itu pengakhirannya?" ujar Halilintar. Roseate; warna mawar atau sifat optimis seperti iris matanya dan semangat yang terpancar dari kolam merah tersebut. Pulchritudinous; Sosok yang sangat indah. Disaat kelahirannya...