Det här utspelade sig för ganska många år sedan under gymnasietiden, vi skulle åka till Gotland för att dels utforska Visby men även spendera några dagar med att cykla runt på ön.
Miranda heter jag, ganska kort, blond med stora glasögon och oftast håret utsläppt.
Jag hade fått stressa som sjutton för att inte missa tåget imorse, både jag och mina föräldrar hade försovit oss och det var verkligen med andan i halsen som de släppte av mig på tågstationen och jag kastade mig på pendeln till Stockholm.
Jag slog mig ner med Amira och Ida, mina bästa vänner, som satt tätt tillsammans och viskade. Jag undrade vad de tasslade om medans jag skalade en banan-min enda frukost pga all stress.
Ida himlade med ögonen och nickade konspiratoriskt mot väskan som stod mellan Amiras fötter. Amira böjde sig fram, drog tillbaka dragkedjan lite och visade ett par flaskor av någon sorts sprit. De nickade bägge mot mig och vi småskrattar lite alla tre medans vi började diskutera resan.
Jag har flera vänner i klassen och alla 29 elever hade följt med på resan, förmodligen eftersom skolan ändå betalade och vi bara behövde ha med fickpengar. Vi var alla väldigt uppspelta och det var en varm och skön Sommardag när vi anlände till Stockholm och tog bussen från centralen och till terminalen där färjorna avgick.
Då vi åkte med hela klassen så hade vi självklart med två lärare samt två föräldrar, nu var flera av oss 18, men det var nog skönt både för lärare och vuxna att lämna vardagen lite. I vanliga fall så var vi väldigt skötsamma, men det var något visst med den här trippen. Tror att det var eftersom det för många av oss blev en av de sista grejerna vi gjorde tillsammans före studenten.
Vi hade en manlig och en kvinnlig lärare med oss, Lotta var våran klassföreståndare och Per var våran NO-lärare. Vi hade även med en manlig och en kvinnlig förälder, Annas mamma och Pelles pappa. De var nog de blygaste i klassen, så var säkert därför deras föräldrar var med på resan.
Skolan hade bekostat hytter åt oss. Fyra elever per hytt, men eftersom vi var 29 elever och singel- och dubbelrum var ganska dyra så fick vi fördela oss på 13 hytter, det innebar att efter lite diskuterande så hade Jag , Amira och Ida en hytt tillsammans med en ledig bädd. Vi skojade om att vi skulle spara den till någon snygg kille vi kunde ragga upp på färjan, men Amira sa att får vi ragg så kommer han inte sova själv i en säng ändå. Vilket såklart fick oss alla att brista ut i gapskratt.
Det var så jäkla skönt att få lämpa av väskorna, jag kände hur svetten rann nerför min rygg efter att ha konka runt på packningen, plus att det kändes som om min puls först nu lugnat sig efter min stressiga morgon.
Hytten var av det enklaste slaget, två våningssängar med ett litet nattduksbord emellan, samt ett litet badrum. Amira stod redan framför spegeln och bättrade på sminkningen, hennes mörka hår böljande över hennes axlar och hon såg helt enkelt jäkligt cool ut i sina svarta jeans, mörka och ganska urringade linne och med hennes solglasögon uppskjutna i pannan.
Ida stod och messade med någon, hon var längst av oss, längst av alla tjejer i klassen och faktiskt längre än de flesta av killarna också. Hon hade rött hår i en lång fläta, fräknar och var välidgt smal och tunn.
Jag var nog mitt emellan Ida och Amira när det kommer till kurvor, även om jag var kortast av oss tre. Jag svalkade mig med en cola som jag köpt på terminalen medans jag lyssnade på sorlet av röster från korridoren. Alla våra hytter låg samlade, så hela korridoren dominerades av vår klassresa. Jag hörde en tydlig duns från andra sidan väggen och gissade att det var någon a killarna som ramlat i golvet från våningssängen.
Lärarna och de vuxna gick upp och ner för korridoren och försökte bringa lite ordning i ledet. Vi hade det ändå ganska skapligt i våran hytt, det var en av de två sista i korridoren, så vi hade bara grannar på ena långsidan och sen mitt emot oss.
Amira avslutade med att spraya sig med lite parfym, hon klev ut ur badrummet precis när båtens motor gick igång och färjan skälvde till när vi började röra oss.
"Show time tjejer" sa hon kaxigt när hon drog ner solglasögonen.
"Hoppas ni är redo, för det roliga börjar nu"