Bab 1

5 1 0
                                    

Tanah perkuburan Islam kampung baru..

Dia melangkah dengan penuh cermat dan berhati-hati.hatinya sedih dan galau mengingati apa yang telah terjadi kepada wanita yang dia mencintai dan menyayangi.hati lelakinya begitu lemah.hampirndianhendak terjatuh melihat nama isterinya terpapar di batu nisan itu.

''haz,banyakkan bersabar ye nak,tuhan lebih menyayanginya.",.nasihat imam yang membantu solat jenazah isterinya.

''entahlah imam,hati saya ini rasa sakit bila isteri saya diperlakukan begitu kejam,apa dosa dia kat orang yang membunuhnya?",.air matanya menitis deras.dia sebagai lelaki kesal tidak dapat lindungi arwah dari pembunuh kejam itu.

''insyallah,arwah orang baik-baik,kita doakan supaya arwah tenang disana,tentang pembunuh itu,kita doakan supaya dia insaf dan menghadirkan diri untuk diadili!",.imam kemudian minta izin pulang ke masjid kembali.hanya tinggal qalif hazrel dan keluarganya.semua berasa sedih.hazrel tekad,dia akan mencari pembunuh itu dan akan dia buat menderita.bibirnya diketap kuat dan pandangan matanya dipenuhi dendam.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dara maisarah,dia baru sahaja menamatkan pengajian di universiti dan sedang bekerja disebuah kafe makanan western yang dimiliki oleh rakan baiknya.

''dara,baik kau makan dulu,dari tadi buat kerja je,tak pasal orang ingat aku buli kau!",rania menerjah kawannya yang sedang mengelap pinggan.nasib baik pinggan tak jatuh.dara mencebik marah.

''uh,ye aku nak siapkan dulu kerja ini.nasib baik pinggan ni tak jatuh!kaulah terjah aku dah kenapa?",.dara cuma marah gurau dengan rakannya.riana gelak dengan coleteh comel dara.

''ok,maaf sebab buat kau terkejut.lagipun kejap lagi kafe dah nak tutup ini.jomlah makan,aku dah siapkan makanan favorite kau!".dara mengeluh kecil.dari dulu sampai sekarang Rania mempunyai perangai memaksa orang.nasib baik sayang kalau tak.dia menyimpan pinggan terakhir sebelum membuntuti rakannya.

Sambil makan,mereka sembang kisah lama di universiti.pelanggan pun semua sudah pulang dan tinggal mereka berdua dan pekerja dapur.jam sudahpun pukul 10.00 malam.lepas makan mereka bersiap-siap untuk pulang ke rumah sewa mereka.

DENDAM SANG SUAMIWhere stories live. Discover now