الحلقة الثانية عشر

165 7 0
                                    

وقفنا المرة اللي فاتت لما هاتف ياسمين رن. ولما كانت خديجه. بتكلم البنات علي توبة كعب بن مالك.

ياسمين. بعدت شويه. عن خديجه.  وردت علي الموبيل.

ياسمين. الووو

باسم. انتي فين.

ياسمين. مع خديجه.
باسم فرح من جواه  لما سمع اسمها.
باسم. احم. مقولتيش ليه.

ياسمين بخوف. انت كنت مشيت. وانا استأذنت من بابا وماما

باسم بحده. في حاجه اسمها زفت. موبيل.

ياسمين. اسفه. بس. النهارده مكانشي عندي محاضرات قلت اجي. اقعد مع خديجه.

باسم. هي جمبك.

ياسمين. بضيق. . لا. هي. بتكلم. البنات. وانا. قلت اكلمك. وخايفه. تخلص القصه. وانا. لسه. بكلمك

باسم باستغراب.  قصة ايه.
ياسمين بابتسامه. قصة كعب بن مالك.

باسم بفضول. مين ده.

ياسمين.  ده صحابي. من اصحاب. النبي صل الله عليه وسلم. يلا بقا. عشان عايزه. اشوف. ايه العقاب.او الاختبار.  اللي ربنا عقبه بيه في الدنيا. وهل. هو نجح. في الاختبار. ولا. لا.

باسم. احم. طب سيبي الخط. مفتوح. وروحي اسمعي.

ياسمين. بدهشه.  بجد.

باسم بجديه. اخلصي يلا.

ياسمين بفرحه.  اوكي.

باسم ابتسم. وعندو فضول يسمع خديجه وهي بتتكلم. وبرده. عايز يعرف مين كعب بن مالك.

نروح. عند خديجه بقااا. قبل شويه.

خديجه. بصي بقا ياحبيبتي. كعب بن مالك الانصاري. اسلم. في بيعة العقبة. طبعا. كلنا عارفين. اني. النبي صل الله عليه وسلم. كان. مابيصدق. موسم الحج ييجي. عشان يكلم الناس عن الاسلام. وطبعا هما. كانو للاسف بيعبدو الاصنام. والنبي اتكلم مع مجموعه. جايه من يثرب. اللي هي المدينه المنورة. دلوقتي. والحمد لله. دخلو في الاسلام. اهو كعب ده. من الناس. اللي سمعت النبي صل الله عليه وسلم وصدقته وامنت بيه. ولما النبي. صل الله عليه وسلم هاجر. المدينه كان. كعب. بيقعد يسمع النبي. ويعمل. كل حاجه. ربنا امره بيها. ولما النبي. طلع. يحارب. الكفار. سيدنا كعب. خرج معاه. كل الغزوات.

بس. للاسف. غزوة تبوك. الوحيده. اللي تخلف. عنها.

والمصيبه الاكبر. انها كانت اخر غزوة. في حيات النبي. والغزوة. اللي ربنا انزل فيها. لقدتاب الله. علي النبي )يعني ربنا بشرهم بالتوبه. في الغزوة دي.

تعالو بقا نشوف. كعب بن مالك. تخلف عن الغزوة دي ليه

النبي. امر. المسلمين. انهم يجهزو للجهاد. وطبعا كل الصحابه. ابتدو. يجهزو نفسهم ماعدا.

عفيفة تزوجت من رجل اعمال حيث تعيش القصص. اكتشف الآن