"Aaaaa!!! Dia panggil aku mama?!?! " Zalikha bertanya balik pada dirinya apabila dia sudah tiba dirumah. "Aaaa blushingnyaaa!! " Terjerit-jerit Zalikha diruang tamu rumah agam itu.
"Zalikha? " Panggil Puan Aisya dari dapur. "Ye mama! " Balas Zalikha, terus berhenti lamunannya tadi.
"Apa yang terjerit-jerit tu? Mana butter yang mama suruh beli? " Tanya Puan Aisya pada anak daranya itu. "Ni mama. " Zalikha memberi bungkusan itu pada mamanya. "Pandai... Kenapa lama sangat kat kedai tadi? Beli butter ke buat butter? " Tanya Puan Aisya lagi.
"Hehe sorry la mama. Ikha taktahu butter jenama apa sebab tula lama sikit. " Jawab Zalikha dengan tenang. "Haih... Yela... Dah pergi mandi. Lepastu tu run bawah makan. " Arah Puan Aisya pada anaknya. "Beres boss! " Jawab Zalikha sambil tangannya seperti mengangkat takbir hormat.
"Haih... " Keluh Puan Aisya.
_________________________________________
"Maaf Dato. Saya taktahu pulak budak-budak ni boleh terlepas. Maaf saya agak cuai. " Pak Kalib meminta maaf pada majikannya.
"Tak apa la Pak Kalib... Benda dah berlaku. Nak buat macam mana. Saya pun cuai jugak. Tak tahu pula diaorang ni boleh keluar seorang diri. " Balas Faiz tenang dan lembut saja.
"Cuma saya nak lepas ni Pak Kalib jangan cuai dah. Tak apa, kalini saya maafkan Pak Kalib. Tapi saya harap perkara macam ini tak akan berlaku lagi. " Kata Faiz kemudian tersenyum nipis.
"Baik Dato. Saya janji tak akan ulang kesilapan yang sama. " Kata Pak Kalib dengan yakin.
"Baik lah kalau Pak Kalib cakap macam tu. Saya bukan apa. Dua orang tu je anak saya dan harta meninggalan isteri saya. Saya harap Pak Kalib dan Mak Nah faham saya la ya. " Kata Faiz lagi.
"Baik Dato. " Ucap Pak Kalib dan Mak Nah serentak. Setelah berceramah, Faiz terus bereda dari situ dan masuk ke dalam rumahnya. Apabila sudah masuk ke dalam, dia menuju ke bilik permainan anak-anaknya.
"Papa, I'm sorry..." Kata Iman apabila dia nampak Faiz masuk ke dalam bilik permainan itu. Dia terus berlari dan memeluk Faiz. Diikuti dengan Nazmeen.
"It's okay my little princess. And my little prince. Tapi lepas ni janji dengan papa jangan ulang lagi okay? Papa risau tahu tak? " Faiz memeluk anak-anaknya.
"Sorry papa. Abang tak jaga adik betul-betul. I'm so sorry to make you worried. " Ucap Nazmeen sambil memandang bawah dan memcebik. Faiz kemudian tersenyum melihat anak sulungnya itu. Faham sangat dengan anak sulungnya. Bila buat salah mesti dia akan segera minta maaf, dia menyedari itu kesilapannya kerana tidak jaga adiknya dengan betul. Entah ikut perangai sapa la tu.
"It's fine. papa understand... But make sure you take care of your sister properly bila papa tak ada, okay? " Ucap Faiz pada anak sulungnya yang hampir menangis itu.
"Okay papa! "
Faiz tersenyum. "Good boy. "
_________________________________________
*MAAF author skip keesokan harinya*
Kring! Kring!
"Jomlah rehat. Aku dah lapar ni. " Panggil Qalisya pada kawannya itu. Zalikha pula dari tadi lagi buat kerja sekolah yang Cikgu Hakimi bagi. Tak sakit jari ke?
"Sabar lah jap. Kalau kau nak pergi dulu pergilah. Aku nak buat kerja ni. " Ucap Zalikha tanpa memandang kawannya. "Alah kau ni. Macamlah nanti tak boleh buat. Jomlah rehat dulu isi perut tu. " Pujuk Qalisya kemudian dia menarik-narik tangan kawannya itu.
YOU ARE READING
CIKGU AKU, DUDA? [OG]
Romance🤍𝐅𝐚𝐢𝐳𝐗𝐙𝐚𝐥𝐢𝐤𝐡𝐚🤍 𝐊𝐚𝐫𝐲𝐚 𝐩𝐞𝐫𝐭𝐚𝐦𝐚 𝐋𝐮𝐯𝐟𝐬𝐲𝐚𝐚 ZALIKHA BALQIS - Seorang gadis polos dan tidak tahu malu. berumur 17 tahun. Cantik seperti perempuan melayu terakhir, pelajar di sekolah SMK Seri Jaya. Zalikha amat minat akan c...