Bab 2

717 53 2
                                    

Hayl yang sedang meeting bersama staff syarikatnya tersentak apabila Iphone berbunyi kuat. Dilihatnya ada panggilan daripada nombor rumahnya.

"Excuse me for a while." Ucap Hayl kepada kesemua staff yang berada di dalam bilik itu. Kemudian dia menjawab panggilan tersebut.

"Hello papa!" Kedengaran suara Hud menjerit sebaik saja dia menjawab telefon.

"Yer Hud. Ada apa call papa ni?" Soal Hayl pelik. Jarang anaknya call dia waktu pejabat. Apa pulak tak kena tiba-tiba Hud call waktu ini. Bisik hatinya.

"Papa ada emergency case di rumah. Sesuatu..sesuatu telah berlaku." Kata Hud dengan nada cemas. Hayl sudah mengerutkan dahinya. Risau pula dia mendengar kata-kata anaknya.

"Sesuatu apanya Hud? Papa tengah meeting ni." Ucap Hayl.

"Sesuatu  berlaku di rumah papa. Cepatlah  balik rumah papa. Mama...sesuatu berlaku pada mama." Kata Hud lagi. Makin berkerut dahi Hayl mendengar kata-kata Hud berdebar cemas dadanya waktu ini. Apa kena dengan Haura. Getus hatinya.

"Papa balik cepat ya. Sesuatu dah berlaku." Kali ini Hayfa pula merampas telefon dari Hud untuk bercakap dengan papanya.

"Sesuatu apanya Faa cuba cakap pada papa sekarang?" Soal Hayl lagi.

"Tak boleh cakap sekarang. Papa kena balik sekarang juga tengok sendiri. Cepat papa!!!!" Jerit Hayfa dihujung talian. Hayl sudah menjauhkan sedikit Iphonenya dari telinganya. Kau boleh bantai jerit pula Hayfa. Mau pecah gegendang telinga papa dengar kau jerit.

"Yelah..yelah papa balik sekarang." Ucap Hayl. Pantas dia matikan panggilan dan dia kemas dokumen di depannya.

"Let's end our discussion here. Saya ada hal kecemasan kena balik rumah dulu." Ucap Hayl.

"Baik boss." Jawab semua pekerjanya serentak.

Hayl pantas berjalan laju ke keretanya. Dia memandu dengan laju pulang ke mansionnya. Dia memotong semua kereta yang ada di depannya untuk pulang cepat. Sampai saja di depan mansionnya pantas dia berlari laju masuk ke dalam mansion mewahnya lalu menuju ke biliknya.

"Sayang! Sayang!" Hayl memanggil Haura dengan perasaan yang berdebar lalu pantas dia buka tombol pintu biliknya. Haura yang sedang mendodoikan Hazreel terkejut melihat ke arah suaminya yang tergopoh gapah seperti baru lepas dikejar hantu.

"Abang dah kenapa jerit panggil nama Haura? Abang tak kerja ke harini? Bukan abang kata harini ada meeting penting ke dengan staff?" Soal Haura bertubi-tubi. Hayl sudah terkedu apabila melihat Haura baik-baik saja di rumah. Jadi kenapa Hud dan Hayfa telefon dia sebentar tadi.

"Sayang okey ke harini?" Soal Hayl.

"Haura okey je. Kenapa abang nampak Haura tak okey ke?" Soal Haura pelik.

"Papa dah balik!" Kini kedengaran suara Hud dan Hayfa yang menjerit dan berlari ke  arah Hayl. Kedua anak kembarnya kini berdiri di hadapannya sambil tersengih.

"Hud, Hayfa. Tadi korang call papa kata ada sesuatu terjadi pada mama. Sebenarnya apa yang jadi. Papa tengok mama okey je. Korang tipu papa ya." Kata Hayl yang memandang tajam ke arah anak kembarnya. Dia picingkan matanya sambil buat muka serius.

"Mana ada tipu. Betullah ada sesuatu berlaku. Tapi papa balik lambat dah tak sempat nak tengok." Kata Hud sambil matanya mengerling ke arah mamanya.

"Betul kata Hud tu papa." Sampuk Hayfa. Hayl dan Haura sudah mengerutkan kening mereka. Pelik mereka melihat telatah anak mereka.

"Okey. Now tell me? Apa yang berlaku tadi? Hud dan Faa tahu tak papa ada meeting tadi. Disebabkam korang kata ada sesuatu hal penting berlaku cepat-cepat papa balik rumah tau." Ucap Hayl lagi.

Hot trio series Raya EditionWhere stories live. Discover now