Sanggup

6.4K 72 2
                                    

"Sayang... kenapa senyap je ni? Sepatah mak tanya, sepatah yg sayang jawab.." tanya mak kepada ku yang memandu.

"Takde apa-apa.." jawab ku.

"Kalau takde apa-apa, kenapa sayang camni?" Tanya mak lagi.

"Along ok je... mak tu ok ke?" Tanya ku pula.

"Mak ok sayang.. janganlah buat mak risau... sayang cemburu tadi Riz call mak ye?" Tanya mak.

"Tak cemburu pun... Along faham dia rindukan mak..." jawab ku.

"Kalau faham camtu, janganlah sayang senyap camni... mak risaulah sayang.. mak takut mak ada buat salah je kat sayang..." mak menyuarakan kerisauannya.

"Takde apa-apalah mak... kita dah sampai..." kata ku sambil memulas stereng memasuki kawasan parkir restoran makanan seafood yang viral di situ.

Sejak kami masuk ke restoran, memesan makanan dan makan bersama, kami tidak banyak berbual. Mak pula wajahnya risau dengan perubahan ku. Aku seakan tidak melayannya. Sedangkan hakikatnya, mata ku sibuk melihat tingkah laku lelaki di sekeliling kami yang tidak senang duduk dengan kehadiran mak yang datang ke restoran itu bersama ku.

"Sayang... sebenarnya.. mak memang tak ada apa-apa dengan Riz tu... dia yang call mak... bukan mak yang call dia..." kata mak yang seakan tahu isi hati ku.

Aku masih diam membisu. Aku capai handphone dan aku lihat proposal syarikat demi mengisi masa ku bersamanya.

"Sayang..." mak memegang tangan ku.

Aku pandang wajahnya. Aku diam menanti bicaranya. Tangannya erat memegang tangan ku. Wajahnya sayu.

"Jom balik..." ajak mak.

Kami pun bangun dan sewaktu mak menemani ku di kaunter pembayaran, aku lihat ramai lelaki memandangnya dengan geram. Sebenarnya aku juga geram kepada mak namun ego ku menandingi segalanya.

Sewaktu kami berjalan menuju ke kereta, mak memegang tangan ku dan menarik ku agar turun ke persisiran pantai. Cahaya bulan menerangi laluan kami. Dapat aku lihat air lautan yang surut menghidangkan persisiran pantai yang luas.

"Mak tahu mak salah sebab jawab panggilan Riz... sejujurnya sayang, mak memang dah tak ada apa-apa hubungan lagi dengan dia... dengan Edy... sejak cik Salleh halau mak..." mak menghentikan sejenak kata-katanya.

"Memang... apa yang sayang kata masa kita main masa mula-mula mak tinggal dengan sayang dulu tu betul.. mak terima, masa kita main sayang hina mak sebab skandal dengan anak tiri sendiri... walau kata-kata sayang tu tajam menikam... tapi mak akui... memang itu salah mak.. sayang kata mak kena halau cik Salleh sebab skandal dengan anak tiri.. memang betul dan mak akuinya... mak sanggup terima semua hinaan sayang... sebab memang betul mak yang bersalah..." kata mak.

"Kalau betul kenapa ada saja salah cik Salleh yang keluar dari mulut mak?" Tanya ku.

"Sebab memang mak kesunyian sayang... memang dia asyik dengan isteri tua dia je... mak ni dah macam perempuan simpanan.. dicari bila nak saja... mujur ada anak-anak mak buat peneman... itu pun isteri tua selalu ambil jalan-jalan... hidup mak lebih banyak terkurung kat rumah... sebab tu Riz dan Edy ambil kesempatan... mak tak salahkan dia orang semata.. sebab mak sendiri pun melayan juga.. mak pun bersalah.. sayang maafkanlah mak..." rayu mak.

Aku masih diam.

"Pasal pakaian mak malam ni... memang betul Riz yang belikan mak tudung dan dress ni... tapi mak pakai bukan sebab dia... mak pakai sebab sayang suka... salah ke sayang?" Tanya mak dengan nada sayu.

"Kalau mak tahu sayang macam ni, mak tak nak jawab call Riz tu.." sambung mak.

Aku masih diam membisu. Menghayati bunyi ombak pantai.

Hak 2Where stories live. Discover now