Balik Kampung

5.6K 68 8
                                    

Aku cutikan pekerja aku selama 4 hari sempena hari raya. Maka selama 4 hari itu aku telah pulang ke kampung. Mak telah aku tinggalkan di rumah ku. Tidak akan sekali-kali aku bawanya pulang bertemu keluarga dan mak pun sendiri mengharamkan dirinya untuk bertemu saudara mara. Malah mak sendiri telah mengisytiharkan dirinya sebatang kara demi mengelakkan konflik dalam keluarga kerana perbuatannya yang lalu. Hanya aku seorang tempat dia bergantung. Akulah saudara kandungnya, akulah tuannya, akulah kekasihnya dan akulah juga bakal suaminya.

Selama 3 hari aku beraya bersama keluarga sebelah arwah bapak aku. Bertemu adik ku yang telah pun menginjakkan kakinya ke tingkatan 1. Jelas sekali ada raut wajah cikgu Kumar pada wajahnya. Kemudian pada hari raya keempat, aku sempat beraya bersama ahli keluarga sebelah mak aku.

Mereka masih mengenali aku. Malah kehadiran aku sungguh dialu-alukan oleh mereka. Ada juga mereka bertanya, adakah aku bertemu mak di bandar. Aku katakan tidak. Jelaslah di dalam fikiran mereka yang masih belum tahu mak telah pun dihalau oleh cik Saleh. Juga jelaslah cik Saleh yang juga saudara mereka, iaitu sepupu kepada mak aku, juga masih merahsiakan perkara itu. Namun, apabila aku tanya perihal cik Saleh, mereka semua tidak tahu menahu. Seakan cik Saleh sendiri telah membuang dirinya dari keluarga gara-gara tindakannya mengahwini mak aku dulu. Seperti yang telah aku ceritakan di dalam episod Hak yang lalu, mak dan cik Saleh adalah sepupu.

Apa yang aku dapat rasakan, mereka lebih suka mak tidak wujud dalam hidup keluarga mereka. Mak bagaikan insan yang telah menconteng arang kepada imej mereka sekeluarga. Bukan kerana kecurangan mak kepada arwah bapak aku, sebaliknya sejak mak masih belum berkahwin lagi dengan bapak aku. Satu sejarah yang sama sekali di luar pengetahuan aku.

Aku cuba pujuk kakak kepada mak untuk menceritakan kerana dia yang memberikan kiasan tentang perkara itu, namun dia tidak ingin menceritakannya. Mungkin kerana takut aku kecil hati agaknya kerana melibatkan perempuan yang pernah melahirkan aku. Namun dia meminta ku untuk bertanya sendiri dengan bekas suaminya. Masalahnya aku sendiri tidak mengenalinya. Dia telah bercerai sejak sebelum aku lahir lagi.

Perbualan aku itu telah didengari oleh adik mak yang bongsu iaitu, Pak Su Karim. Diam-diam dia mengajak ku keluar ke kedai kopi dan disitulah dia menceritakan segala-galanya.

Sebenarnya, sebelum arwah bapak aku kawin dengan mak aku sewaktu usia mak aku 20 tahun, telah timbul isu di dalam keluarga mak aku tentang hubungan sulit antara mak dengan abang iparnya sendiri. Mereka telah ditangkap basah oleh orang kampung sewaktu mak berusia 18 tahun. Patutlah makcik ku itu tidak mahu menceritakannya kepada ku, rupa-rupanya bekas suaminya adalah lelaki yang dimaksudkan.

Menurut paksu Karim, mak dan abang iparnya ditangkap sewaktu majlis hari terbuka di balairaya. Orang semua sibuk memeriahkan majlis, tetapi mak dan abang iparnya sibuk buat projek di belakang balai raya. Mereka ditangkap sewaktu abang iparnya sedang kesedapan menyalurkan air mani di dalam bontot mak. Menurut paksu Karim, mereka yang bersama menangkap mak dan abang iparnya pada malam itu menyaksikan air mani abang iparnya meleleh keluar dari lubang dubur mak.

Nampaknya, memang sejak dulu lagi mak digilakan kerana bontotnya. Aku tidak menafikan kebenarannya kerana aku sendiri anak kandungnya ini pun bernafsu kepada mak kerana bontotnya. Apatah lagi lelaki lain.

"Ni paksu pun nak cakap, tapi Along jangan ambil hati ye... sebenarnya, Along ni anak tak sah taraf... mak mengandungkan Along sebelum dia kawin dengan bapak Along.. kami semua tahu selepas kandungan mak Along dah cecah 3 bulan.. dia muntah-muntah.. mabuk-mabuk.. bila bawa pergi klinik, sah mengandung..." kata paksu Karim.

Dunia ini bagaikan gegak gempita di dalam perasaan ku. Aku rupanya anak luar nikah antara mak dan arwah bapak aku. Aku anak haram! Patutlah perangai aku pun macam haram jadah. Mak sendiri pun aku sebat. Suka berzina dengan mak sendiri. Tergamak jadikan dia hamba nafsu sendiri. Padan muka dia. Siapa suruh menyundal. Habis tu nak buat macam mana. Benda dah jadi.

Hak 2Where stories live. Discover now