SOALAN 1

390 7 0
                                    

Tuan, anak lelaki saya manja sangat dengan saya. Dia suka sangat peluk saya. Lepas dah peluk, dia cium-cium saya. Mula-mula cium di pipi. Lepas tu cium di dahi. Baru-baru ini dia sudah berani cium bibir saya. Kadang-kadang masa dia peluk saya, dia siap cium leher saya. Dia kata saya ni bau wangi sangat padahal saya langsung tak pakai minyak wangi. Saya susah nak percaya alasan dia. Akhirnya anak saya cakap dia manja sangat dengan saya sebab dia baru sedar dia terlalu sayangkan saya. Apa patut saya buat?

JAWAPAN:

Sesungguhnya puan adalah antara ibu yang paling beruntung di atas muka bumi ini. Tindakan anak lelaki puan yang mahu bermanja-manja dengan puan merupakan suatu pembuktian bahawa anak puan benar-benar sayangkan puan.

Puan yang dirahmati, kebanyakan anak lelaki segan untuk menunjukkan kasih sayang yang sebenar kepada ibu yang telah melahirkannya. Anak lelaki akan bertambah segan untuk memeluk dan mencium ibunya apabila dia semakin dewasa dan dia mula mengenali wanita lain dalam hidupnya.

Puan sebenarnya cukup bertuah kerana anak puan tidak memilih wanita lain sebagai tempat bermanja. Bukankah memang puan sepatutnya jadi satu-satunya tempat bermanja bagi anak puan? Puan sudah penat mengandung, melahirkan dan membesarkan anak puan. Jadi, tidakkah puan mahu menikmati hasil kasih sayang yang telah puan curahkan padanya selama ini?

Nasihat saya, puan terimalah segala pelukan dan ciuman anak lelaki puan dengan hati yang terbuka. Hargailah curahan kasih sayang yang anak puan luahkan pada puan. Sanggupkah puan melihat curahan kasih sayang tersebut diberikan kepada wanita lain selain puan? Saya percaya puan pasti rasa tidak sanggup melihatnya. Peluklah dan ciumlah anak puan selagi anak puan masih mempunyai keinginan untuk bermanja dengan puan. Peluk dan cium yang banyak antara puan dan anak puan sudah pasti akan mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan yang sangat istimewa.

SOALAN LUAR KOTAK PARA IBUWhere stories live. Discover now