Trisdešimtmetė buvusios merginų grupės „Little Mix" lyderė Perrie Edwards yra susižadėjusi su profesionaliu vidurio puolėju Alex Oxlade-Chamberlain ir turi dvejų metų sūnų Axel.
Pora santykius sukūrė dar 2016-aisiais, taigi jie kartu jau aštuonerius metus. Nepaisant ilgalaikių santykių ir auginamo sūnelio, pora, kaip Perrie pripažino naujausio interviu metu, niekada negyveno kartu. Negana to, Alex dėl karjeros neseniai persikėlė į Turkiją, tad juos skiria dar didesnis atstumas nei tada, kai jos sužadėtinis gyveno Mančesteryje, o ji - Češyre (miestus skiria apie 50 min. kelio).
Mane labai sudomino, kaip galima gyventi atskirai, turint mažą vaiką? Apskritai, sunkoka suvokti, kaip per aštuonerius metus santykių žmonės kartu neapsigyvena, nors, iš kitos pusės, tai dar galima įsivaizduoti, be to, tai asmeninis kiekvieno pasirinkimas. Tačiau neapsigyventi kartu gimus kūdikiui? Gana keista. Ir aš visai nesmerkiu, tačiau žiūriu iš vaiko, kurio tėvai buvo išsiskyrę, perspektyvos. Nėra lengva, kai tavo tėtis gyvena vienuose namuose, o mama - kituose. Kai reikia leisti laiką pas vieną, paskui pas kitą. Kai reikia dalintis Kalėdų dienas ir spręsti, pas kurį iš jų praleisti pirmąją. Suprantu, kad Perrie su Alex, skirtingai nei mano tėvai darė, leidžia laiką kartu, o su jais būna ir jų sūnelis, tačiau vis tiek ateina metas, kai jie išsiskirsto po atskirus namus ir vaikas lieka su vienu iš tėvų.
Žiūrint ir iš Perrie pusės, su kuria auga vaikelis, neatrodo sąžininga, kad naktį ji viena keliasi jo nuraminti ir šalia nėra tėvo, kuris ją pavaduotų. Tikriausiai jis pas ją nakvoja, bet vis tiek, juk būna dienų, kai ji lieka viena su Axel. O ypač nuo tada, kai Alex persikėlė gyventi į Turkiją.
Išties, tai visiškai ne mano reikalas kaip kažkokios garsenybės augina savo vaiką ir tai yra jų pasirinkimas, tačiau šiuos garsius žmones paėmiau tik kaip pavyzdžius diskusijai apie kontraversišką šeimos modelį, kai vaiką augina atskirai gyvenanti pora, užvesti.
Visgi, mokslo yra įrodyta, kad vaikui geriausia augti pilnoje šeimoje, kurioje gauna visapusišką abiejų tėvų dėmesį. Be to, ir patiems tėvams maloniau sulaukti vienas kito pagalbos nei vaiką auginti kažkuriam vienam.
Kalbant apie mano stebėjimąsi tokiu šeimos modeliu, privalau pasiteisinti, jog supratimo trūkumas kyla iš to, kad toks šeimos modelis tikrai nėra įprastas netgi šiuolaikinėje visuomenėje. Mums gerai žinomi šeimos modeliai yra šie:
1. Teisiškai pripažinti santykiai
Lietuvos Konstitucijos 38 straipsnyje šeima apibūdinta taip:
Šeima yra visuomenės ir valstybės pagrindas.
Valstybė saugo ir globoja šeimą, motinystę, tėvystę ir vaikystę.
Santuoka sudaroma laisvu vyro ir moters sutarimu.
Valstybė registruoja santuoką, gimimą ir mirtį. Valstybė pripažįsta ir bažnytinę santuokos registraciją.
Sutuoktinių teisės šeimoje lygios.
Tėvų teisė ir pareiga – auklėti savo vaikus dorais žmonėmis ir ištikimais piliečiais, iki pilnametystės juos išlaikyti.
Vaikų pareiga – gerbti tėvus, globoti juos senatvėje ir tausoti jų palikimą.Latvijos civilinis kodeksas šeimą apibrėžia siaurąja prasme – kaip ryšį tarp:
- sutuoktinių;
- sutuoktinių ir jų vaikų, kol jie vis dar yra bendro namų ūkio dalis.
Šeima siaurąja prasme yra teisiškai pripažinti santykiai, sukurti santuokos tarp sutuoktinių ir tarp tėvų ir jų vaikų, pagrįsti biologiniais ryšiais arba įvaikinti.
Svarbu: teisiniu požiūriu santykiai tarp įtėvių ir įvaikinto vaiko yra tokie patys kaip šeimos santykiai tarp tėvų ir jų biologinio vaiko.
2. Vienišo tėvo/vienišos mamos šeima
Dviejų tėvų ir jų vaiko santykiai formuoja tradicinį šeimos modelį, nesvarbu, ar santykiai tarp abiejų tėvų yra teisiškai pripažinti, ar ne. Tačiau šeimą gali sudaryti ir vienas nesusituokęs arba išsiskyręs vienas iš tėvų, gyvenančių kartu su savo vaiku.
Pavyzdžiui, vieniša motina, auginanti savo vaiką, net jei vaiko tėvas nežinomas, bus laikoma šeima.
3. Partnerystė
Pora nebūtinai turi būti susituokusi, kad būtų laikoma šeima. Pavyzdžiui, pora gali būti įregistravusi civilinę partnerystę (civilinę sąjungą), jei nacionalinė teisė numato tokį teisinį poros pripažinimą.
4. Faktiniai santykiai
Artimi asmeniniai santykiai, susiklostę be jokio teisinio pripažinimo, taip pat gali sudaryti šeimą. Vertinant, ar tokie santykiai gali būti laikomi šeima, gali būti svarbūs keli veiksniai:
- ar pora gyvena kartu;
- jų santykių trukmė;
- ar jie turi bendrų vaikų;
- ar jie įrodė savo įsipareigojimą vienas kitam kokiomis nors kitomis priemonėmis.
Pavyzdys: nesusituokusi pora, kuri jau keletą metų gyvena kartu ir turi bendrą vaiką, bus laikoma šeima.
5. Tos pačios lyties porų šeimos
Santykiai tarp dviejų bendrai gyvenančių tos pačios lyties asmenų, nesvarbu, ar jie yra registruotoje partnerystėje, ar ne, gali patekti į šeimos gyvenimo sąvoką.
Šiuo metu tos pačios lyties pora negali tuoktis ar registruoti civilinės partnerystės Lietuvoje. Latvijoje įteisinta tos pačios lyties asmenų partnerystė, Estijoje – santuoka.
Norint įvertinti, ar tos pačios lyties poros santykiai gali būti laikomi šeima, reikia įvertinti tuos pačius veiksnius, kaip ir kartu gyvenančios priešingos lyties poros atveju.
Taigi, kaip matome, šeimos modelių yra įvairių, tačiau rasti informacijos, kai pora, kuri nėra išsiskyrusi, augintų vaiką gyvendami atskirai, beveik neįmanoma, nes tokie atvejai yra vienetiniai. Išsiskyrusios poros, "dalindamosi" vaiku, iš dalies jį traumuoja. Ir tai sakau iš asmeninės patirties. Kad ir kaip gerai sutartų išsiskyrę tėvai tarpusavyje ir kad ir koks gražus ryšys būtų tarp vaiko ir jo tėvų, vaikas nėra laimingas, kai šeima ne kartu. Todėl sunkoka suvokti, kodėl savo noru žmonės, mylintys vienas kitą, esantys pora ir netgi sužadėtiniai, sudarytų tokias nemalonias sąlygas vaikui gyvendami atskirai. Ką apie tai manote?
ESTÁS LEYENDO
Žvaigždžių valandėlė su Samara
No FicciónNuo mažens domėjausi mada ir skandalingu garsenybių pasauliu: aktoriais, modeliais, dainininkais bei režisieriais. Iki šiol dar stebiu įdomių garsenybių gyvenimus, tad sumaniau sukurpti tokį albumėlį, kur galėčiau išdėstyti savo mintis, galbūt rasti...