Episod 2 - Afiq Keliru

238 8 2
                                    

Afiq memandang ke luar kereta. Sejak awal pertemuan tadi, sepanjang masa yang dihabiskan berdua hingga waktu ingin pulang sekarang, jantungnya masih berdebar-debar. Dia lebih banyak berdiam dan hanya berkata-kata apabila ditanya.  

“Afiq okey tak ni? Abang tengok Afiq senyap je dari tadi. Afiq tak suka keluar dengan abang?” soal Johan. 

Pertanyaan itu membuatkan lamunan Afiq terbubar. Dia memberi senyuman nipis sambil kepalanya digeleng-gelengkan.  

“Habis tu?  Afiq takut dengan abang?” tanya Johan lagi.  

“Tak. Mana ada macam tu,” jawab Afiq ikhlas. 

“Dah tu, kenapa Afiq senyap? Apa yang Afiq fikirkan?” Johan meminta penjelasan.

“Erm…  Afiq masih terfikir pasal borang untuk join Kelab Lelaki Budiman tu,” jawab Afiq teragak-agak. 

Johan sengih. Akhirnya dia tahu perkara yang merungsingkan Afiq.  Dan dia tahu cara untuk membantu lelaki muda yang masih naif itu.

“Kenapa?” tanya Johan sekadar menduga.

“Tapi memang penting ke nak tahu sexual orientation, untuk masuk kelab ni?” soal Afiq pula.

“Dah tentulah, kalau ahli kelab ada minat dan selera yang sama, senang sikit kita nak rancang dan laksana aktiviti,” terang Johan.

“Tak apa. Abang boleh tolong Afiq,” sambung Johan. 

Afiq senyum. Matanya seolah bersinar-sinar. Johan terus memandu namun apabila tiba di persimpangan terakhir sebelum sampai kolej kediaman tempat Afiq menginap,  Johan memusing stereng ke kiri.  Perjalanan mereka beralih hala. 

“Kita nak pergi mana ni bang?” Afiq bertanya dalam nada yang penuh persoalan. Johan senyum melihat reaksi Afiq yang mula dilanda kebimbangan.

“Kenapa?  Afiq tak percaya pada abang? Kan abang cakap nak tolong Afiq,” pujuk Johan menerangkan hasratnya. 

Afiq diam. Dia kembali tenang.

“Afiq, kalau abang tanya, Afiq jawab jujur, boleh?“ soal Johan sebaik sahaja dia menghentikan kereta di petak parkir taman tasik yang biasa dikunjunginya hampir setiap petang.

Keadaan waktu itu agak sunyi. Hanya kereta Johan sahaja yang kelihatan. Lampu jalan yang ada pun tidak cukup terang untuk sampai ke kawan letak kereta itu. 

“Tanyalah bang,” jawab Afiq naif.

“Afiq, Afiq pernah tengok batang lelaki lain?”

Afiq terkejut mendengar pertanyaan Johan. Dia tak menyangka soalan itu akan keluar daripada mulut Johan. Dan dia tidak faham kaitan soalan itu dengan perkara yang mereka sedang bincangkan.

“Kenapa… kenapa abang tanya macam tu? Afiq tak pernah…”

Belum sempat Afiq menghabiskan ayat, dia tergamam apabila Johan menarik tangannya dan meletakkan pada kelangkang yang telah mula membengkak. Tangan Afiq dibawa mengusap-usap zakarnya dari luar seluar.

Peliknya Afiq tidak menolak dan hanya akur dengan tindakan Johan itu walau pada mulanya dia agak terkejut. Cuma dia masih belum tahu untuk memberi reaksi yang sepatutnya. 

“Sedapnya tangan Afiq gosok-gosok batang abang macam ni. Dah keras ni,” rintih Johan. Tangannya diangkat dan diletakkan di belakang kepala. Kini Afiq sendiri yang memain-mainkan tangannya pada kelangkang Johan. 

“Afiq suka ya main-main kat situ?” duga Johan. Afiq angguk malu-malu.

“Afiq nak tengok?” tanya Johan lagi.

Kelab Lelaki Budiman - Semester 1Where stories live. Discover now