Bab 1

40 6 0
                                    

   "Hi nama I Amanda Dareesa atau lebih dikenali dengan nama panggilan manja I iaitu Reesa and I berumur 23 year olds. I ini jenis suka benda yang brand macam handbag I ini berjenama gucci" ujar dia dalam nada suara yang agak annoying  sambil dia  sedang memperagakan beg mahal dia dihadapan insan yang berada dihadapannya "and you not my type ok so I think that's it and I have to go now" sambil dia memandang ke arah lelaki itu sebelum dia bangun dari kerusi untuk berlalu pergi meninggalkan lelaki tersebut. Malas aku hendak duduk dekat sini lama-lama bikin panas saja.

...

  "Hello beb kau nak tau tak arrhhh.... geram aku macam manalah family aku boleh mengadakan temujanji untuk aku, stress aku tau, marah Reesa dihujung panggilan.  Hello kau dengar tak ini". Manakala dihujung panggilan hanya diam mendengar sahaja. "Ha aku dengar so macam mana kesudahan temujanji itu" tanya orang dihujung panggilan", "Aku rasa malam ini aku tak nak balik lagilah ke rumah bukan apa nanti aku sah-sah akan kena bebel dengan mama aku so boleh tak malam ini aku nak stay dekat rumah kau", "Kau ini memang ya lah kau datanglah ke rumah aku petang nanti lepas aku balik kerja okey.  "Reesa aku sekarang ini aku kena masuk office nanti petanglah pula kita sambung sembang". Orang disana sudah tamatkan panggilan belum sempat Reesa menjawab.

"So aku sekarang nak ke mana nak ke mall aku malas sebab aku sorang nak lepak dengan member, member semua kerja so apa kata aku pergi bookcafe mana tau ada buku-buku yang menarik untuk aku membaca" bisik Reesa sendiri. Aku memulakan pemanduan setelah beberapa minit aku duduk di dalam kereta untuk berfikir hendak pergi mana. Setelah beberapa  minit aku memandu aku telah tiba destinasi yang aku tuju iaitu di NK Bookcafe, aku mulakan langkah untuk ke pintu kedai tiba-tiba aku merasakan beg tangan aku yang terletak elok dibahu kananku disambar oleh seseorang aku menjerit meminta tolong "Tolong sesiapa tolong saya, saya kena ragut", tiba-tiba ada seorang insan mengejar peragut itu setelah beberapa minit insan itu kembali dengan beg tangan aku .  "Thank you", ucap aku kepada lelaki itu. "You welcome", ucap lelaki itu sambil hendak berlalu pergi meninggalkan aku " Wait a minute, how about I buy you some coffee or anything as a thank you?" soal aku dengan mesra kepada lelaki yang telah membantu aku tadi. "Cik saya ikhlas membantu saya tak mengharapkan apa-apa balas daripada cik dan cik lepas ini kena berhati-hati sikit sebab kawasan ini banyak berlaku kes ragut",ucap lelaki itu sambil berlalu pergi.

...

      "Hai beb", ucap Reesa setelah sampai di rumah sewa kawannya Sophia atau lebih dikenali dengan nama penuhnya iaitu Sophia Adriana yang dipangilan dengan nama Riana. "lama tak nampak kau kan sekarang aku tau lah kau sibuk dengan kerja and tunang kau",ucap Reesa lagi dengan muka menyampahnya apabila teringatkan tunang kawannya yang satu itu. "Eh kau ini jangan duduk buat muka menyampah kau itu mengada-gadalah dua tiga hari lepas kita ada jumpa sambil keluar lepak pergi menonton wayang di QueensBay kau boleh kata macam kita ini tak keluar berbulan-bulan dah", ucap Riana sambil buat muka asam kelat kepada Reesa. "Kau ini kenapa period ke orang nak melawak pun tak boleh",ucap aku. "Taklah aku saja je nak kenakan kau",ucap Riana sambil ketawa melihat wajah tidak puas hati aku "Eh dahlah mai masuk,pelawa Riana kepada Reesa "Ingat tadi tak nak jemput masuk dah, tutur aku kepada Riana. "Okey fine kalau ikutkan hati aku,aku nak saja suruh kau jadi pak gate tak berbayar aku. Selamat sikit aku malam ini kalau kau jadi pak gate, tutur Riana dengan nada mengusik. "Eh kau ini! Ada saja benda yang kau nak menjawab" ujar aku tak berpuas hati.

Setelah itu kami berdua masuk ke dalam rumah setelah memberi salam. " Reesa kau duduklah dulu aku nak pergi buat air sekejap kau nak air apa", soal Riana.  " Kau buatlah air apa-apa aku ok je asalkan sedap, ucap aku kepada Riana sambil tersenyum sengih sehingga nampak kan sebaris gigi putih aku tersusun rapi di dalam mulut. Riana mula melangkah tiba-tiba langkahnya terhenti apabila mendengar suara merdu aku berbicara,  Tunggu sekejap sebelum kau pergi buat air aku nak tanya aku stay dekat bilik mana?" Soal Reesa ingin tahu dekat mana dia bakal tidur pada malam nanti.  Kau stay dekat bilik tetamu dekat atas hadapan bilik aku, kau tau kan bilik aku belah mana?" Soal Riana bersahaja, bukannya dia tak tau Reese kalau ada masalah apa-apa mesti dirinya yang dicarinya biasalah kawan daripada zaman sekolah lagi. 

Semestinya Reesa dengan dirinya tidak boleh dipisahkan lagi kerana kekarib mereka sangat lah kuat dan kukuh kerana sewaktu dirinya bersekolah dahulu dia sering dibuli oleh pembuli sewaktu zaman sekolah dulu dan hanya Reesa yang selalu ada dengannya sewaktu dirinya kena buli dan Reesa juga yang selalu mempertahankan dirinya walaupun kawannya yang lain hanya diamkan diri dan melihat nasib dirinya dibuli bila teringat balik pasal zaman sekolah rindu pula detik-detik manis, yang pahit pasti dibuang jauh-jauh tetapi kita siapa jika ingin melupakan sesuatu mestilah dengan izin Allah.

Tiba-tiba lamunan Riana terhenti apabila mendengar bunyi air yang dimasak olehnya tadi berbunyi menandakan air telah siap masak kerana air panas di rumahnya sudah habis biasalah rumah orang bujang serba kekurangan. Riana mengeluarkan jug yang tersimpan kemas didalam kabinet dapur dan dia mula masukkan serbuk milo didalam jug.

Setelah beberapa minit Riana keluar dari ruang dapur menuju ke ruang dimana Reesa berada sambil membawa air yang telah dia siap bancuh tadi.  Nah, jemput minum" pelawa Riana lalu menuang air milo yang telah siap bancuh ke dalam cawan yang di bawanya tadi. Reesa menggapai air milo yang dihulurkan oleh Riana lalu ia minum air sedikit demi sedikit sehingga habis.

Reesa mula membuka bicara setelah dia habis minum air, we kau nak tahu tak tadi waktu aku nak pergi NK Bookcafe aku kena ragut",tutur Reesa.  Apa kau kena ragut?!  Kau ok tak?  Macam mana kau boleh kena ragut?!,  Soal Riana dalam nada risau. Aku ok" jawab Reesa dengan tenang. Alhamdulillah" ucap Riana tanda dia syukur tidak terjadi apa-apa yang buruk terhadap kawan baiknya, tapi macam mana kau boleh dapat balik beg kau?, soal Riana balik. Sebab itu aku nak cerita dekat kau ini tadi time aku kena ragut adalah seorang mamat ini dia tolong aku dapatkan balik beg  kesayangan aku, lepas itu aku tengok dia handsome gila dah macam ala-ala pelakon barat yang aku minat itu dahlah dengan hidung terpacak , kulit tak adalah putih sangat nak kata gelap sangat pun tak apa-apa pun minat aku dekat dia" cerita aku dengan bersungguh-sungguh.  Eh kau ini kalau bab lelaki handsome laju je kerja kan" ucap Riana. Biarlah dekat aku lagipun aku single lagi bukan macam kau kena jaga pandangan" kata aku sambil ketawa. 

Fine,so nama dia apa? Umur dia berapa? Kerja apa? Tinggal dekat mana?" soal Riana bertalu-talu. Eh kau ini dah macam detective pun ada mana lah aku nak tau dia nama apa, tinggal dekat mana, kerja apa  sebab aku tak sempat nak minta nombor dia macam sibuk saja tadi" ucap aku dengan keluh kecil tapi kan umur dia aku teka je lah lebih kurang kita je 20an jugalah" kata aku. Tanpa mereka sedari jam telah menunjukkan angka pukul 7:00 malam, biasalah kalau kawan baik bila bertemu  sembang memang dah tak ingat dunia. Reesa nantilah kita sambung sembang balik aku nak naik atas nak mandi badan dah bau macam apa lagi" , maklumlah dia lepas balik dari kerja terus duduk bersembang dengan Reesa.  Ok aku pun nak naik mandi juga badan dah bau naik hangit.

...

Usai menunaikan solat isyak, aku keluar daripada bilik untuk mengisi perut aku yang dah bunyi macam tong drum dah sebab lapar, lalu aku turuni anak tangga satu persatu sehingga kaki aku berjaya menyentuh lantai dan aku terus berlalu ke dapur untuk mencari sesuatu untuk dimakan maklumlah malam-malam perut selalu ingin diisi. Semasa aku hendak lalu ke ruang yang aku hendak tuju aku melihat Riana yang sibuk menelefon seseorang barangkali itu tunangnya kerja tersenyum-senyum bila sekali imbas dah macam kerang busuk duduk tersenyum sengih, untunglah ada tunang bolehlah duduk telefon selalu untuk mengisi segala kekosongan yang ada, bisik aku perlahan.

Hmmm... tak apalah asalkan kawan aku ini happy" ucap aku yang hanya aku saja yang boleh dengar. Setelah kaki aku menyentuh lantai ruang dapur kering aku cepat saja terus berlalu ke dapur basah. Aku mulakan pencarian memburu makanan dengan membuka kabinet dapur, tiada apa kosong yang ada hanya pek kopi sahaja. Aku keluar dari ruang dapur menuju ke Riana yang telah selesai menelefon.  Riana rumah kau memang tak ada apa ke untuk dimakan,"soal aku.  Aku tak sempat nak beli barang dapur lagipun duit gaji mana masuk lagi,"tutur Riana. 

Maklumlah baru pertengahan bulan duit sudah terbang pergi meninggalkan dompet. Hmmm... betul juga oklah aku nak keluar sekejap pergi 7-Eleven nak beli sesuatu untuk dimakan kau nak kirim apa-apa tak?"soal aku sebelum keluar. Kau belilah apa-apa yang kau rasa nak beli",ucap Riana. Oklah aku pergi dulu"ucap aku sambil melangkah keluar daripada pintu rumah.

To be continue...

Truth Or Death Where stories live. Discover now