2. Dialog

20 2 1
                                    

Drugim z ważniejszych punktów jest dialog. No chyba, że jest to inny rodzaj literatury to wtedy on nie występuje, ale prawie w każdej książce jednak jest. Dialog jest to rozmowa pomiędzy dwoma osobami lub więcej. Poprawne napisanie dialogu jest obowiązkiem każdego pisarza. Ale czy każdy wie jak poprawnie go napisać?

Poprawne napisanie dialogu

-Hej- powiedziałem miło.

Jak widać, dialog jest rozpoczęty myślnikiem czyli -. Potem jest wpisany wyraz lub zdanie które jest po pierwszym myslniku. Gdy wypowiedź bohatera jest już zakończona NIE wolno stawiać kropki. Powinno się zatem wstawić pytajnik jeśli jest to pytanie. Wykrzyknik jeśli jest to rozkaz, strach postaci, przejęcie lub podekscytowanie. Wielokropek jeśli postać jest zamyślona lub jest chwilowa przerwa w jej wypowiedzi. Lub nie stawiać nic ani pytajnik, wykrzyknika oraz wielokropka.

Np.

-Pójdź z psem na spacer!- wykrzyczała.

-Idziesz ze mną na spacer?- zapytał.

-Albo zjem dzisiaj pierogi... albo zupę- rozmyślał Kuba.

Gdy wypowiedź bohatera jest zakończona należy wstawić również myślnik. Po myślniku wstawić można tekst pochodzący od narratora. Czyli na przykład zapytał. Po tym dopiero kropki. Jednak gdy narracja nie dotyczy dialogu zamykamy go kropką. Najważniejsze jest to, że gdy bohater się wypowiada trzeba zacząć wielką literą. Lecz gdy jest wypowiedź narratora małą literą

Jak przecież napisać dialog tak aby wypowiedź bohatera była dobrze związana z daną sytuacją?

No właśnie. Pamiętajcie, że wypowiedź bohatera musi być związana do danej sytuacji w której jest. No bo przecież bohater nie powie czegoś obojętnie w niebezpiecznej sytuacji, prawda? Dlatego właśnie należy pamiętać o tym. Ważne jest także to, żeby rozmowa była napisana jak prawdziwa, a nie jak sztuczna. Dialog można także przerwać opisami tego co się dzieje dookoła to może dodać takiego ulepszenia całej książki. Najważniejsze jest jednak to aby wypowiedzi bohaterów oddzielać.

Np.
Prawidłowy dialog

-Hej- powiedział Kuba.
-Hej, co robisz?- zapytała Kasia.
-Idę właśnie razem z psem na spacer- wyjaśnił.

Nieprawidłowy dialog

-Hej- powiedział Kuba. -Hej, co robisz?- zapytała Kasia. -Idę właśnie z psem na spacer- wyjaśnił.

To tyle na dzisiaj teraz popracuję nad nowym tomem Nie zostawiaj mnie

To już koniec opublikowanych części.

⏰ Ostatnio Aktualizowane: May 17 ⏰

Dodaj to dzieło do Biblioteki, aby dostawać powiadomienia o nowych częściach!

Porady dla pisarzy i pisarekOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz