bab 11 | H A Y R A

103 6 0
                                    

Lepas kaksa melangkah keluar bilik Aku.  Tiba-tiba ibu Aku masuk.
"Assalammualaikum bole ibu masuk sekejap??" Soal ibuku intai.

"Waalaikummussalam bole Je ibu.... Masuk Je..." Jawab ku.   Ibu Aku melangkah kan kaki masuk kebilikku dan ibu melabuhkan dirinya diatas katilku.  

"Napa ibu??" Tanya ku pelik.  Ibu menarik nafas Dan hembus pelahan-lahan sebelum memulakan ayat. 

"Kamu.... Taknak bagi Peluang ke untuk hayder?? Ibu nampak Mata dia betul-betul nak kamu...??" Ibu yakinkan Aku. 

"Ye ye je ibu?? Tak percaya....lelaki macam dia mana bole berubah dengan perangai playboy tu!" Jawabku.

Ibu sentuh bahuku.  "Ibu yakin semua orang Boleh berubah..... Termasukla hayder....." Ibu yakinkan Aku lagi.

"Tapi.... Ibu Cuba kalau..... Hayder main kan perasaan ayra lagi???" Soalku.

Ibu Aku senyum.  "Takde Nye.... Ibu yakin dengan perasaan ibu.... Dia sayang kamu sangat-sangat kamu nak tahu tak??"

"Tahu apa??" Soalku.
Ibu senyum Dan pandang Aku.  "Dia menangis Je dalam bilik lepas kamu dengan dia break... Mama dia bagitahu ibu sendiri..... Kawan-kawan dia pun kata hayder tak pernah nangis disebabkan perempuan tapi.... Ayra la perempuan pertama dia nangis.... Jadi nampak tak?? Betapa sayang nya hayder Kat ayra?? Yakin Dan masih lagi taknak bagi dia Peluang??" Ujar ibu ku.

Aku terkejut. 
"Seriousla ibu??? Hayder menangis sebab ayra?? Patutla Mata dia macam panda tak cukup tidur..... Nangis rupanya...." Kataku.

"Jadi macam mana?? Kamu nak bagi Peluang ke atau nak apa??" Soal ibu.

Aku pandang bawah.  "Ayra.... Tak tahu lagi....".

Ibu Aku peluk ku.

"Ibu faham ayra.....take ur time...." Kata ibu ku selepas meleraikan pelukan.  Aku angguk.

"Dah jangan lambat tidur pula....." Nasihat ibu ku sebelum melangkah kan kaki keluar bilik ku Dan menutup pintu.

Aku melepaskan hembusan nafas. 

Aku baringkan badan ku pelahan-lahan dikatil sambil memikir kan kata-kata ibuku.

"Betul ke? Dia nangis sebab Aku?? Ke sebab perempuan lain??" Kata hatiku.

Akhirnya badan Aku terbaring dikatil.
Aku menutup erat mataku.  Aku tertidur.
______________________________________
     KEESOKKAN HARINYA.

Aku membuka kelopak Mata Aku pelahan-lahan.  Keadaan masih blur dipandangan Aku.  Aku buka tutup kelopak mataku untuk pandangan yang lebih jelas.

Aku menguap.  "Good morning dunia seksaan bagiku" kataku sambil regangan badanku.

"Katilnya empuk banget yah...." Kataku sambil gosok Mata banyak kali.  Aku berdiri Dari katil Dan melangkah kan beberapa jejak ke tandas.

                                  ♡

"Hurm....." Hayder mula bangun. Dia gosokkan Mata nya banyak kali.

Hayder menguap Dan berdiri Dari katil. Dia capai tuala Dan melangkah masuk ke tandas.

Lepas hayder mandi Dan pakai baju. Hayder turun tingkat bawah.

"Good morning mama...." Kata hayder sambil duduk diatas kerusi.

"Good morning too hayder..." Sarapan diletakkan diatas meja makan. 

"Kamu makan Dulu ye.... nanti nak ke sekolah lambat pula..." Kata mama.

Hayder angguk kan kepala.

Hayder dah habiskan sarapan dia.
"Okla mama hayder pergi sekolah Dulu bye" kata hayder sambil salam tangan mama nya.

Hayder capai topi Keledar motor nya Dan keluar rumah.

Hayder pakai topi Keledar Dan memulakan Bacaan doa sebelum undurkan motor nya.

                                ♥︎

Ayra siap Mandi Dan dia pakai baju sekolah nya.  Ayra ambik beberapa langkah keluar Dari biliknya. 

"Assalammualaikum and good morning ibu  , ayah  , kaksa  Dan abang aqil" kataku sambil duduk dikerusi. 

"Waalaikummussalam Dan good morning to ayra....." Kata kaksa.

"Abang!! Cepatla orang nak ke sekolah ni!! Yaallah lambat nya macam perempuan pula!!!" Jerit Aku.

Abang aqil hantar Aku ke sekolah.

Aku bertembung dengan syasya Dan aini.

"Assalammualaikum babe!!" Aku cepat-cepat lari Dan peluk mereka.

"Waalaikummussalam yeayyy ayra datang!!!" Kata syasya excited!. 

Aini gelak. 

Kitaorang masuk ke dalam sekolah tiba-tiba bertembung pula dengan geng playboy. 

Aku Dan hayder pandang Mata.

"Ayra.... Kitaorang nak jumpa bole?? Kecuali hayder??" Kata Adam.
Aku angguk.   "Apa korang nak cakap??"

"We ayra kitaorang minta maaf sebenarnya hayder suka kan kau..... Ril no fekfek" kata Adam yakin.

Aku angguk "dah tahu..... Tapi Aku nak korang diam Je jangan bagitahu hayder kalau korang bagitahu siap-siap la ke Alam lain!" Kat Aku serious.

Dorang menelan air liur dan angguk.

𝑻𝒉𝒆 𝑷𝒍𝒂𝒚𝒃𝒐𝒚 𝑯𝒂𝒚𝒅𝒆𝒓 : 𝑯𝒊𝒔 𝑻𝒓𝒖𝒆 𝑳𝒐𝒗𝒆Where stories live. Discover now