Adrien mencampak beg Irine ke sebuah bilik kecil. Hanya ada katil, almari dan bilik air. “Kau tidur kat sini, aku tak suka kau”. Ujar Adrien, Sambbungmya lagi; “Aku bukanlah daryus sangat tak bagi kau tempat tinggal”
Langkaj dibuka mendekati Irine, sebelem Rambut ikal mayamg milik Raisya ditarik kasar “Kenapa kau bagi tau bapak kau tu pasal kita?” Persoalan Adrien tidak dijawab. Membuatkan lemarahannya semakin membuak. Tarikan semakin kuat. Irine dsudah mula mengalirkan air mata menahan sakit.
Tarikan dilepaskan. “Masak, aku dah lapar” Usai berkata sedemikian, dia beredar dari ruang itu sambil berkata “Kalau kau lambat, siap kau!”
Raisya bersandar pada dinding, kakinya sudah tidak mampu menampung tubuhnya.Perlahan-lahan dia melorot jatuh. Fikirannya melayang bagaimana ayahnya mengetahui kandungan itu.
Tiga hari lalu, Ayahnya ingin mencari keberadaanya. Namun tidak jumpa, tetapi apa yang dijumpainya adalah keputusan ultrasound dan pregnancy test yang bergaris dua. Sejak itu, rasa kecewa ibu ayahnya padanya, mula wujud.“Bila nak masak” Jerit Adrien dari tingkat bawah. Irine gabra dengan arahan tersebut. Dia bangun dan menuju ke tingkat bawah.
“Siapa suruh kau duduk?” Soalnya tanpa nada. Tanpa disuruh, Raisya bangun. Kedudukannya sekarang berdiri di belakang kerusi yang didudukinya tadi. Jam berdetik menunggu Adrien selesai makan. Baru sahaja hendak beredar, Adrien sudah bamgun. Kaki dia melangkah menuju ke singki. Membersihkan pinggan dan cawan.
Irine sudah mula tersenyum. Punggun dilabuhkan pada kerusi makan. Namun, perlahan lahan senyumannya memudar. “Adrien, mana ayam lagi seketul? Saya nak makan apa?” Tanya Irine, Yang hanya ada diatas meja hhanya mangkuk berisi nasi, air kordial sarsi dan kuah ayam masak kicap.
“Makanlah kauh tu, nasi ada lagi kan? Takkan semua benda nak kena suap depan mata kau” Ujar Adrien tanpa memandang Irine.
“Saya masak dua ketul tadi, satu untuk awak satu untuk saya” Riak wajah Irine sudah mula kelihatan kecewa
“Suka hati aku lah, pakai duit aku kan?” Usai berkata sedemikan, dia beredar dari dapur. Hilang sahaja kelibat suaminya dari kornea mata, dia melabuhkan duduk di kerusi bersebelahan dengan tempat Adrien duduk tadi. Pinggan dicapai sebelum nasi dicedok masuk kepinggan. Kuah sisa ayam tadi juga dicedok, dicurah keatas nasi.
“Cis!” Decit Adrien sambil menayangkan wajah yang menjengkelkan. Matanya melihat lelaki yang berada disampingmya itu. Menjengkelkan! Semakin jelas riak wajah Adrien tika lelaki itu menghamburkan tawanya ke udara. Dikautnya semua duit yang berada diatas meja itu,.
Adrien menyeluk sesuatu yang berada di belakang tubuhnya. Kemudian diacu ke arah kepala lelaki yang menang permainan tadi. “Kau, main tipu” Nadanya juga kelihatan tidak berpuas hati.
“Bro, relax la bro, dah adat menang kalah kan” Lelaki itu cuba menenangkan Adrien yang sedang bahang dibara api itu.
“Tu la, ala sekali sekala kalah kan? ” lelaki yang disebelahnya pula cuba menenangkan Adrien.
“Diam!” Tengking Adrien. Kesemua yang berada di kelab itu turut diam, dan memandang ke arah mereka; “macam mana aku boleh kalah banyak kali? Playing rough, huh?” soalnya, pistol yang diacu tadi diseluk kembali ke belakang tubuhnya.
“Last game” Ujarnya, lalu mengukirkan sinin tipis.“Arghh” Kedua lelaki itu meringis kesakitan. Cahaya samar-samar masuk ke iris mata, pandangannya yang kabur menjadi jelas ketika melihat Adrien yang duduk di bangku itu. Matanya melorot jatuh kebawah melihat;
Pisau. Telinga mereka menangkap bunyi siulan. Merdu tetapi membawa banyak maksud. Punggung diangkat, kaki dihayun mendekati kedual lelaki yang diatas lantai itu kemudiannya dia mencangkung menghadap kedua lelaki itu.
“Macam mana korang boleh menang? Main kotor?” mata pisau dihalakan tepat pada pipi, dihiris halus. Namun darah sudah mengalir. Halus, tapi tajam.
“Arghhh!” Ringis lelaki itu. Lelaki itu kemudian berbicara; “Dah kau bebal! Memang la kau kalah, kau fikir aku nak kau kalahkan aku ke, huh?!” Usai berkata sedemikian, perlahan-lahan bibir Adrien mengukir senyuman sinis.
“Kau nak main dengan api, kah pun kena jadi Api” Perlahan-lahan pisau diangatkat, hujung pisau dirapatkan pada halkum lelaki itu.
Wajah adrien hampir berlumuran darah akibat percikan tadi. Tidak dihirau akan hal tersebut
Terus dia mengesot menghindari Adrien. Tangannya, juga kakinya diikat. Menyebabkan pergerakannya terbatas. Malangnya, Adrien lebih tangkas menangkap kaki lelaki itu. Sinisnya, mula terukir dibibir.
Sudah larut malam, Irine melangkah ke pintu utama pusat beli belah tersebut. Menunggu teksi untuk dia kembali pulang ke rumah. Sedang menunggu teksi yang Irine tunggu tadi, telefonnya berdering minta diangkat.
Adrien
Butang hijau digeser ke atas, sebelum jerkahan Adrien menerjah gegendang telinganya. “Kau pergi mana Irine? Kenapa kau tak masak” Usai sahaja Adrien berkata sedemikian, Irine, menekan butang merah.
“Helo? Woi!” Baran, Sudahlah tiada makanan dihidang, perlu pula dihadap perangai wanita itu. Dia membaling telefonnya ketas sofa, kemudian tubuh dilabuhkan pada sofa tersebut. Matanya terlelap seketika.
Hampir setengah jam Adrien lena dia atas sofa. Lenanya terganggu apabila rerdengar bunyi kuakan pintu, pandangannya dihalakan ke pintu utama tersebut, Terlihat isterinya, Irine.
“Baru nak balik?” Tiada jawapan, malah Irine hanya beredar dari situ. “Mana adab kau Irine? Aku tanya baru nak balik?” Dahinya berkerut menahan marah, bara apinya sudah membahang.
“Buat apa aku nak ada rasa hormat pada suami daryus seperti kau, Adrien” Sinis Irine. “Engkau layan aku macam hamba, so kau fikir aku nak hormat pada kau?” Usai berkata, Dia beredar dari situ. Niatnya hanya satu, untuk membakar bara api suaminya itu.
Baru sahaja beberapa langkah, Rambutnya ditarik ke arah belakang. Adrien merapatkan mulutknya ke telinga Irine usai berkata; “Ulang balik apa yang kau kata tadi” sinis nada adrien.
Irine menepis cengkaman tersebut sebelum satu tumbukan hinggal ke pipi Adrien. Adrien meringis kesakian, sebelum dia terasa ada cecair hangat pada tubir bibirnya. “Sia- sia je aku bela kau”.
“Kalau macam tu, lepaskan aku” sinis. Tetapi Adrien bukan seperti itu. “No! Aku tak akan lepaskan kau”. Kata Adrien.
“Nanti, tak adalah pembantu dekat rumah ni lagi” sambungnya lagi. Air mata Irine sudah mula terkumpul di kelopak matanya, namun ditahan. Hancur hatinya. Dia teringat janji adrien dahulu, ketika dirinya ini masih bergelumang dengan dosa.
ZAS!
Irine ditolak ke arah dinding, Nafasnya tersekat dicekik Adrien “Kau bukan siapa-siapa dekat rumah ini Irine. Aku yang ada hak diatas rumah ini” Irine sudah mula bergelut lemas. Vuba ditendang namun kakinya sudah dikunci dahulu. “Ingat, kaukena patuh segala arahan aku, bukan aku yang patuh kau!”
Usai itu, Adrien melepaskan Irine. Belum sempat Irine bernafas, dia diheret ke ruang bawah tanah, dicampak dari tangga.
Irine meringis kesakitan, Perutnya yang baru membesar sedikit itu dipegang. Tiada apa- apa. “Alhamdulillah”. Dia bersyukur kerana Allah tidak menarik lagi nyawa anaknya. “Kau duduk situ diam-diam” Pintu ditutup.
Situasi didalam itu gelap gelita. Tiada cahaya. Gelap.
YOU ARE READING
MIS : TERI
RomancePuteri Aryssa, hasil daripada Eriana Irine dan Mikael Adrien. Namun taksir sudah memilih hadir ke hidupnya, Aryssa bukanlah Anak daripada hasil yang halal. namun, dia.. anak luar nikah. Ayahnya, masih ada sekelumit rasa tanggungjawab, hanya sikit s...