De bármennyire is félt a megvetésétől, másnap reggel már ismét ott toporgott a kuruc fiú ajtaja előtt. A várban nem volt egy barátja sem, Mihály nem hagyta, hogy a jobbágyokkal és a szabad katonákkal érintkezzen, tanítói pedig már rég nem voltak, így a nap legnagyobb részére magára maradt. Néha ugyan a nővére meglátogatta, ám Teri messze élt, és ha el is jött, néhány napra maradhatott csupán, Mihály pedig sosem engedte őt közel magához, már mikor gyermek volt is, ellökte magától, ha a csizmájába csimpaszkodott.
Hát ezért is kopogtatott olyan bőszen Kelemen ajtaján.
A kuruc fiú arca még csöpögött a nedvességtől, mikor ajtót nyitott.
- Méltóságos uram!
József egy pillanatra elhallgatott, mert ahogy a testükkel hirtelen ilyen közel kerültek egymáshoz, a fejben előre összeállított frázisok egyszerre kiröppentek az elméje börtönéből.
- Vadászni megyek - jelentette ki végül, némileg bizonytalanul. - Fácánra.
Kelemen biccentett, a tekintete lecsúszott a fényesre pucolt puskára, amit a nádorfi a fapadlón támasztott meg.
- Az Úr irgalmazza szegényeket.
József ettől egy pillanatra zavarba jött, ám már nem fordulhatott vissza:
- Nem tart velem?
Kelemen vállat vont, majd ellépett az ajtótól, hogy József beléphessen a szobába.
- Nem mehetek ki a falakon túlra.
József a puskáját maga mögött húzva tett egy lépést Kelemen felé.
- Nem kell. Behozattam őket a gyümölcsösbe.
Kelemen a fejét rázta.
- Akkor sem. Sajnálnám én azokat. Ellenben, ha egy könyvet adna...
A puska nagyot koppanva ért földet a szálkás deszkákon.
- Könyvet? - József hangja hitetlenkedve visszhangzott a szobában.
A barna fiú nem felelt rögtön, leguggolt a puskáért, s a csövén álmodozva végigsimítva visszaadta a szőkének.
- Aztat hát. Nincs talán egy sem a várban, amit kölcsönadhatna?
József a puskára pillantott, próbálta ott fogni, ahol Kelemen hozzáért.
- Akad éppenséggel.
Néhány perccel később már a várkastély könyvtára felé tartottak. Őr nem tartott velük, Kelemen miatt ugyan az egyik katona követni akarta őket, azonban József elküldte.
A könyvtárban Kelemen először egy arckép előtt állt meg.
- Mihály anyja - magyarázta József, mikor a csend már kezdett fojtogató lenni. - Esterházy Orsolya. Atyám első felesége.
- Csinos hölgy, de az arca kissé pufók - felelte Kelemen töprengve. - A kegyelmed anyjáról nincs kép?
József félrenézett.
- Nincs - válaszolta, a száját biggyesztve. - Régen volt, de apám leszedette. Tűzre is vetette volna, de Teri... a nővérem elvitte magával, amikor férjhez ment. Most náluk van. Azt hiszem, az ebédlőben lóg talán. A férje rendes ember, sok mindent megenged neki.
Kelemen némán figyelte, mint folynak ki a szavak a hercegfiból, mint mikor az öreg gátat végre áttöri a tavaszi ár, majd miután József végzett, mosolyogva biccentett, egy szempillantásnyi időre a vállára tette a kezét, és ellépett mellőle, a könyvesszekrények felé. József pincsikutyaként sietett a nyomában járni.
YOU ARE READING
Red, white and Rákóczi [kisregény]
Historical Fiction,,József kifújta a tüdejében rekedt levegőt, de nem felelt. Egy pillanatig némán fürkészték egymást, a tiszavirág életű hercegfi és a messzire sodort csillag, majd a hercegfi szája lassan mosolyra húzódott. A csillag szemöldöke összefutott fehér hom...