One Shot;🌼

8 0 0
                                    

     "Melati!"

     Aku menoleh.

     "Esok jom teman aku ambil Ilya kat stesen."

      Aku diam seketika mengingat kembali jadual esok hari.

      "Boleh. Nak gerak pukul berapa?"

     "Pukul sembilan lah."

     "Okay. Sembilan pagi kan?"

      "Ha'ah.."

     "Okay."

     "Okay, esok aku ambil kau." Jari ibu dan jari telunjuknya ditemukan sebagai isyarat 'okay' bersama senyuman manis yang menghiasi wajah kemudian dia berlalu pergi.

      Aku hanya memandang langkahnya dari belakang. Sempat dia berhenti berdekatan Hazwan sebelum kedengaran suara Hazwan lantang membebel. Entah apalah yang diusik Hazwan tu lagi.

     Aku tersenyum sendiri. Nashat Aqwa.. tak sah kalau tak mengusik orang.

      "Hah! Usha siapa tu?"

     Sergahan dari belakang membuatkan senyumanku menyusut serta merta.

     "Terkejutlah!" Aku merungut.

     "Sengih... sengih..."

     Usikan Nailah membuatkan wajahku terasa berbahang. Nak nafikan pun tak guna.

     "Bila nak official nya korang ni?"

     Aku hanya tersenyum. Entahlah. Biarlah masa yang menentukan. Aku selesa begini. Cukup dia dan aku tahu.

***

     Selesai memasukkan bagasi kedalam bonet kereta, pintu bahagian pemandu dibuka. Air sejuknya aku serahkan kembali setelah dia duduk dengan selesa.
                                                                         
      Aku memusingkan badan menghadap Ilya di tempat duduk belakang. "Kau balik rumah mak andak kau ke?"

     "Ha'ah.."

     "Sebelah rumah Nasyat kan?" Aku mengerling Nasyat disisi.

     "Ha'ah."

     "Kau cuti sampai bila ni?" Giliran Nasyat mengajukan soalan sambil mengangkat handbreak.

      "Sampai bulan depan. Bersedialah kau jadi driver aku. Macam-macam tempat aku nak pergi ni." Ilya menjawab disertai sengihan jahat.

     "Ah, banyak lagi kerja aku nak buat dari jadi driver kau. Itulah, aku suruh cari boyfriend, tak nak. Kalau ada boyfriend kan senang. Ini tak.. Akulah yang nak kena jemput kau, akulah yang nak kena hantar kau, akulah yang nak kena bawa kau sana-sini."

     "Eii, mengungkit! Habis, dah kau yang single. Tak kan aku nak minta Hazwan pula ambil, hantar aku. Nak dengar mulut orang kampung berbunyi?"

     "Habistu kalau dengan aku, orang tak kata apa lah?"

     "At least kau single, bukan tunang orang ke, laki orang ke. Senang-senang kau je lah jadi boyfriend aku sebulan ni."

     "Lepastu bulan depan?"

     "Kita putus!" Lantang suara Ilya dengan intonasi yang dibuat-buat gedik membuatkan kami bertiga ketawa.

     "Buruknya bunyi. Macam budak-budak," komen Nasyat.

     Aku mempamer senyuman.
                                       
     Jangan Ilya.. Ada hati yang merana nanti.

untitledWhere stories live. Discover now