Recensie eigen hoofdstuk

69 3 31
                                    

Opnieuw opgejaagd van De Jacht (Keira-007)

Verhaallijn en plot

Misschien komt het omdat ik de schrijver ben, maar het is mij ontzettend duidelijk dat ik een pantser ben; ik ben het hoofdstuk zonder vastomlijnd plan gestart en dat is zichtbaar. Daardoor kan ik in ieder geval zeggen dat het hoofdstuk niet saai is en het is ook geen informatiedump, waar ik blij mee ben.

Doordat ik het zo lang geleden schreef, wist ik niet meer hoe het precies ging (was dat het punt van deze oefening? Misschien), waardoor het einde ervan me positief verraste.

Personages 

Ik merk heel duidelijk hoe sarcastisch Ana is in haar gedachten. Dat mag wel iets minder abrupt, soms is te goed zichtbaar dat ik als schrijver grappig wil doen en dat moet niet ten koste gaan van het personage.

Het mooie van dit hoofdstuk is dat Ana een nieuw karakter leert kennen (Jim) en ik moest hem daardoor ook weer opnieuw leren kennen. Jammer dat de kennismaking niet zo lang duurde voordat hij bewusteloos raakte, maar je kan niet alles hebben.

Schrijfstijl en perspectief 

Het is alweer even geleden dat ik in de jij-vorm schreef en dat gaf me in het begin toch even een error. Ik merkte echter ook dat mijn brein zich daar snel overheen zette en daarna vond ik het vloeiend leesbaar. Wel vind ik dat ik minder 'jij/je/jou' moet gebruiken, zoals ik dergelijke persoonlijke aanduidingen ook zo min mogelijk probeer te beschrijven in de eerste en de derde persoon.

Ik vind dat ik veel hoogdravende woorden gebruik en hoewel dat een onderdeel van mij is, moet het wel leesbaar blijven. Hier probeer ik in latere verhalen in ieder geval veel meer rekening te houden.

Verder merk ik ook dat ik veel punten zie waar ik meer show mag gebruiken. In het hoofdstuk heb ik er – zo te lezen – wel al van gehoord, maar het mag nog meer. Ik hoop daar in latere verhalen aan te voldoen.

Spelling en grammatica

Ik merk dat ik gebruikmaak van Engelse woorden als 'mood', terwijl ik daar tegenwoordig altijd de Nederlandse versie ('de juiste stemming') voor gebruik.

Verder ben ik stukken beter geworden met de d's en t's. In dit verhaal probeer ik zulke woorden te vermijden/de zin aan te passen als ik er anders niet uitkom, tegenwoordig ga ik de strijd aan met grammatica! (En ga dan vol op m'n bek, maar dat hoort erbij)

Ik maak veel gebruik van een aanhalingsteken boven een letter, om dat woord te benadrukken. Dat is storend (weet ik inmiddels) en het klopt, het haalt me uit het verhaal doordat het teveel is.

Realisme 

(Spoiler) In het hoofdstuk klimt Ana een boom in om aan Jim te ontsnappen. Ze schat in dat hij zo'n twintig-dertig kilo zwaarder is dan zij en dat hij daarom niet zo hoog kan komen als zij. Dat heb ik allemaal niet nagemeten en ik denk nog steeds dat dat ook niet nodig is, want er moet ook rekening gehouden worden met de lenigheid en kunde van Jim (in dit geval). Hoewel de wereld er eentje vol fantasie is, vond ik dat het allemaal wel logisch moet zijn en daar ben ik het nog steeds mee eens.

Het geheel

Ik heb mijn best gedaan om een actief hoofdstuk te kiezen en hoewel ik vond dat er minder actie in zat dan ik dacht, zit het wel goed met de spanning. Mentale onrust kan ik beter omschrijven dan een fysiek gevecht en daarom ben uiteindelijk best tevreden met hoe het hoofdstuk is geworden. Ik zou nu zeker dingen anders doen (grammatica, show, normalere woorden), maar ik vind het ook heel fijn om te zien vanwaar ik kwam en hoe ik, zelfs met deze duidelijke verbeterpunten in gedachten, best iets moois heb neergezet.

BoekenclubWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu