1

346 42 21
                                    


Bedak sejuk ditepek-tepek ke muka sehingga putih kulitnya. Rambut yang masih basah pula digulungkan dengan tuala dan disanggul longgar. Kemeja T longgar dan seluar pendek separas paha pula tersarung selesa di tubuh.

Malam ini malam yang ditunggu. Setelah lima hari berpenat menyiapkan draft komik untuk komik dalam taliannya yang akan datang, akhirnya, dapat juga dia merehatkan diri.

Kling!

Dia terkaku. Tangan yang tadi sibuk menepek bedak sejuk ke muka terhenti. Matanya terbuntang. Perlahan kepala menoleh ke pintu bilik.

"Siapa...?" soalnya perlahan pada diri sendiri. Penggera tubuh dihidupkan serta merta. Lantas, dip pen kaca dicapai dari atas meja belajar. Pen kaca bermata tajam digenggam dengan sekuat hati. Kaki perlahan melangkah keluar dari bilik, menuju ke ruang tamu yang gelap tidak berlampu.

Bunyi apa tadi? Aku sorang je kat rumah ni.

Kling!

Sekali lagi bunyi seperti sudu besi dan kaca berlaga bergaung dari satu sudut rumah.

Kening berkerut seribu. Jantung berdegup ganas. Macam-macam situasi buruk mula menerobos ke dalam otak. Macam mana kalau ada penyamun masuk dalam rumah ni? Ah... mati! Dah lah aku sorang je perempuan dalam rumah ni. Hua~! Aku yakin aku dah kunci pintu masuk tadi. Kalau dari tingkap, siapa pula yang nak pecah masuk dari tingkap? Tingkat 30 kut.

Kling!

Fuck it. Hati menyumpah. It's either you die trying or you die without doing nothing. Bunyi dari mana bunyi itu datang dituju dengan berhati-hati. Sempat lengan pendek bajunya disinsing ke bahu. Tangan aku nampak kecik, tapi kau jangan main-main dengan kekuatan aku. Ni tangan yang berkerja keras lah woi. Aku tak takut nak hampuk kau sekuat hati.

Tak!

Kali ini bunyi ketikan pula kedengaran. Sekali dengan lampu LED yang tiba-tiba menyala di dapur. Sepantas kilat dia menyembunyikan diri. Debaran semakin terasa. Dip pen kaca digenggam sekuat hati. Pelan disusun dalam otak, memikirkan cara paling selamat untuk memerangkap atau menyelamatkan diri dari penyamun itu.

Sorok dalam bilik atau attack dia?

Sorok dalam bilik, kunci pintu.

Tapi macam mana kalau dia pecahkan pintu tu?

Masa dia pecahkan, kau carilah apa-apa barang untuk dijadikan senjata. Masa tu, you have to think with your body. Not your mind.

Maksud kau, adrenaline rush?

Yeah. Itu maksud aku.

"Tch." Lidah berdecit. Jengkel pula rasanya bila alter ego dalam kepala mula berbual benda yang tak sepatutnya.

Kling. Klang.

Tubuh yang bersandar di sebalik dinding dapur berdiri tegak. Dengan perlahan dan senyap, kepala meninjau ke dalam dapur.

Mata bertentang mata.

"Huh."

"Huh?"

Suasana hening seketika.

Now! Dip pen kaca yang digenggam kemas tadi terus dihunus ke arah jejaka yang sedang membongkok di atas meja makan.

Pak!

Selamba tangannya yang cuba menikam jejaka itu ditepis mudah.

"The hell? Kau nak bunuh aku ke?"

Suri kaku. Pen kacanya sudah tercampak ke tempat lain. Tubuhnya pula masih dalam posisi dengan tangan kanan ke depan, cuba menikam jejaka itu dengan pen halimunan. Berderau darah turun dari muka sehinggakan warna kulitnya serupa dengan bedak sejuk yang tertampal di muka. Shit~! Aku nak buat apa ni?! "K-kau siapa?"

Suri Hati RezaWhere stories live. Discover now