Pov khaila : Si dia🌼☕

6 1 2
                                    

KHAILA mengemas fail-fail dan kertas-kertas yang ia bawa dari dorm itu dan meletakkan ke semua barang bawaan nya ke dalam beg galas tepi nya kembali. Sekarang ni sudah pukul 12 tepat, masa untuk luch. Seperti biasa, selesai sahaja tugas nya sebagai seorang student di IPG. Khaila akan turun dari kelas, ke cafee berdekatan dengan kampus IPG .

" Cik nak minum apa?" Suara waiter bertanya. Khaila menyilak buku cadangan yang diberi kepadanya itu.

" Umm, mocha dan matcha cramboloni. Tapi bungkus ya." Ujar khaila, kenudia dia kembali memberi buku cadangan menu itu kepada pelayan cafe tadi.

" terima kasih." Ucap khaila. Pelayan wanita itu membalas dengan senyuman manis. Lalu kembali ke tempat kaunter.
.
.
.
Selesai menjamah makanan yang dia pesan, Khaila bangun dari tempat duduk dan bergerak ke kaunter yang sedang di landa ramai pelanggan. Padat betul hari ini ya? Selalunya dua tiga orang sahaja.

" Dah la panas terik ni." Gumam khaila, melihat jam tangan berwarna purple nya itu yang kini menunjukkan angka 1:09 pm

Setelah lama menunggu, akhirnya giliran khaila pula. Sudah berpeluh gadis ketot itu menunggu giliran nya untuk membayar pesanan makanan tadi. Selepas membayar, khaila kembali berbalik badan . Tetapi, tidak perasan pula ada orang lalu di hadapan nya. Memang salah diri nya sendiri juga, kerana tidak memperhatikan langkah di hadapan dan sekeliling.

BRUGHH
.
.
SYHHH..

Khaila terbeliak mata melihat Cup coffe miliknya kini jatuh. Dan Sempat tertumpah di baju orang yang dia terlanggar tadi. Di angkat nya pandangan dengan gerakan kaku, wajah rupawan jejaka yang ia langgar tadi itu terlihat beku dan datar.

"...m-maaf..saya tak sengaja" ucap khaila, mengapai tisu di meja kaunter dengan pantas.

" Tidak mengapa. Barang awak basah." Balas lelaki itu, duduk bertinggung mengambil beg khaila yang terjatuh bersamaan tertumpahnya coffe gadis itu.

" thank you so much...umh?"khaila menerima huluran lelaki itu, mengambil kembali beg milik nya yang tidak tahu bila masa jatuh itu.

" My name is..nik muhammad Fariel adrian." Senyuman rupawan lelaki itu terbit di bibir merah jambu alami nya.

"Khaila zasmien..nice to meet you" Balas khaila, menghulurkan tisu yang dia pegang dari tadi.

" sorry for today." Ucap khaila. Melihat gerakan tangan berurat Fariel yang sedang mengelap baju kemeja biru muda nya.

" C'mmon, it's okay. Don't worry about it, girl" Ucap fariel. Lagi sekali menerbit senyuman nakal, tetapi mujur lah khaila tidak sedar akan hal itu.
.
.
.
.

" Weh, kau dah kenapa dari tadi tersengih macam kerang busuk ni?" Tanya Aisyah. Yaa aisyah memang tinggal dengan khaila, sebab dia orang satu IPG cuba berbeza bidang sahaja.

Khaila memandang kawan perempuan nya itu dengan mata sepet nya. Kacau line betul la minah ni..dah helok aku tengah delulu...

" Kau tau tak? Aku jumpa mamat saleh weh..dingin tapi baik . Kau rasa?" Khai menatap aisyah yang baru sahaja habis solat, masih memakai kain telekung berwarna putih.

" Cerita pun tak, macam mana lah aku nak tahu. " Balas aisyah. Duduk di samping kanan khaila yang kosong. Di arah kiri khaila ada baju yang baru habis dilipat.

" Tadi aku terlanggar seorang mamat ni. Panic gila aku time tu weh.
tapi mujur lah mamat tu baik, dah la baik..handsome pulak tu..haihh..ecahh..aku rasa kan..aku dah jatuh cinta lah!!" Ujar khaila, tak berhenti tersenyum sampai mata hilang.

" Kau fikir ni dalam cerita novel ke? Tapi aura dia vibe's Daddy-daddy tak? Mana tau..dia tu..karakter fiksi yang aku suka..boleh juga aku cuba pikat dia!!" Aisyah berucap dengan wajah berangan nya. Aduh, si kecik ni kalau dah berangan..memang sah-sah tamat dah cerita ni.

" Eh ehh, kalau ye pun. Karakter tu untuk aku je, kan aku yang jumpa" balas khaila, menjeling aisyah yang sedang bersiap sedia mengangkat lipatan baju mereka.

" by the way, terima kasih dah lipatkan baju aku ehh! sayang khai so much." Ucap Aisyah, mengecup pipi khaila.

Dah biasa. Kalau setakah bermanja macam ni, memang setiap hari aisyah lakulan. Dah hafal betul dengan perangai aisyah, dia memang yang paling tua di antara 6 orang gadis. Kenapa jadi 6?..

Kami berenam, tapi Allah tarik salah satu dari kami. Iaitu amna , gadis cantik yang selalu menghuni hati 5 kuntum bunga itu.

Haaa! kalau Kami berlima adalah "bunga" manakala amna pula adalah "rama-rama" yang datang menghinggap untuk mengisap madu.
dan pergi selepas madu habis dihisap. lepas kami curahkan semua kasih sayang dan kenangan. Amna pergi terbang menjauh...
.
.
.
.
bersambung🌼

diari 5 kuntum bunga indah..Where stories live. Discover now