Suomalainen, venäläinen ja meksikolainen olivat saunassa

10 2 0
                                    

Teppi souti meidät takaisin mökkirantaan ja Kapteeni taiteili itsensä ensimmäisenä rannalle. Pääsimme kaikki kuivina maihin ja vene vedettiin rantaan. "Laitetaankos nyt sauna lämpeämään ja syödään sitten sillä välillä eväät", Kapteeni ehdotti ja suostuimme ideaan Tepin kanssa, kunhan Kapteeni ei ole se joka saunanpesän sytyttää.

Pian istuimme mökin terassilla ja katsoimme, kuinka savu nousi saunan piipusta. Teppi toi evääksi ottamamme leivät ja nakit pöydälle ja Kapteeni toi pöytään kaljatölkit ja colatölkit. "Jaahas mun täytyy varmaan ajaa takas sukutalolle", Teppi totesi nähdessään kaljatölkit. Kapteeni avasi tölkin heti vaikka tarkoitus oli ottaa juomat saunajuomiksi. Teppi ja Teppo nautiskelivat kuorettomia Pirkan (k-menu) nakkeja ja itse söin yhden täytetyistä leivistä. "On Suomi vaan niin parhain maa kun voi nauttia mökkeilystä ja nakeista. Pitäis laittaa Suomi-laulu soimaan", Kapteeni totesi ja ajattelin, että joo ollaan kyllä tosiaan kaikki niin perus suomalaisia kun itse olen puoliksi venäläinen ja Teppi on Meksikosta. No, onhan kaikki meistä kuitenkin suomen kansalaisia ja varmaan mieleltään aika suomalaisia. Kapteeni itse puheliaisuudessaan ja juhlia järjestäessään eroaa eniten suomalaisesta stereotypiasta, vaikka onkin sentään alkoholisti ja juo liikaa kahvia ja käy saunomassa. Kapteeni laittoi HuibaHirvien ensimmäisen albumin soimaan ja hyräili lauluja juoden kahvia kaljassa. "Hmm hm hm on Tepon parta saunan penkillää jeejee ei kukaan Teppoo tunnistaa hm", Kapteeni hyräili laulun tahdissa. Minullakin soi sama laulu päässä ja oli soinut koko ajan sen eilisen keikan jälkeen. Teppikin naputti sormilla pöytää laulun tahdissa.

Lähdin katsomaan, onko saunassa jo lämmintä. Huomasin, että puut olivat jo hiilloksella joten lisäsin saunanpesään muutaman puun ja onneksi ne syttyivät vielä helposti. Saunassa alkoi olla jo lämmin. Palasin Kapteenin ja Tepin luo kertomaan havainnot ja päätimme mennä saunomaan. Ajattelin vaihtaa uimashortseihin mökissä sillä välin kun Kapteeni ja Teppi olisivat menneet jo saunalle, mutta Kapteeni totesi: "Ei kai sentään kunnon saunassa käytetä mitään uikkareita!" Totesin, että en kyllä varmana suostu menemään saunaan jos on pakko mennä ilman. Teppi oli samaa mieltä. Kapteeni taitaa sittenkin olla ainoa tosisuomalainen tai sitten me muut olemme vain liian autistisia tai homoja. Tai ehkä molempia.

Saunassa Kapteeni heitti täyttä vauhtia vettä kiukaalle ja istui minun ja Tepin välissä. Olin nähnyt Tepin nyt liian monesti ilman paitaa ja Teppi näytti hyvältä kalliissa uimashortseissa ja märissä hiuksissa. Mitä ihmettä oikein mietin. Mieleeni tuli Kapteenin selitys eiliseltä ja aloin miettiä olinko muka ihastunut Marceloon. Kapteeni oli eilen sanonut, että ihastumisessa ei saa kyseistä tyyppiä mielestä ja pitää tätä viehättävänä ja jotain muuta vastaavaa ja tajusin, että varmaan se päti ajatuksiini Marcelosta. Tajuttuani järkyttäviä tosiasioita en pystynyt katsomaan Tepin suuntaan mutta toisaalta meinasin vahingossa jäädä tuijottamaan yksityiskohtia Tepistä, kuten leuan linjaa tai silmäripsiä. Kapteeni ei kuitenkaan tainnut huomata mitään ihmeellistä eikä varmaan Teppikään. "Noniin nyt sitä saunajuomaa!" Kapteeni huudahti ja nousi lauteelta. Toivoin että saisin silmiini valkaisuainetta, koska Kapteeni oli pitäytynyt sanassaan ja puki uimahousut vasta poistuessaan saunasta ja siirtyessään laiturille viilentymään kaljan kanssa. Jäimme hetkeksi kaksin saunaan Tepin kanssa ja aivoni eivät toimineet kunnolla. Mieleeni tuli vain Kapteenin neuvot ihastuksen pokaamiseen joten sanoin: "Öö Marcelo haluuks että haen sulle saunajuoman terassilta?" Teppi näytti yllättyneeltä, ehkä koska sanoin vahingossa hänen oikean nimensä tai siksi koska halusin yllättäen hakea juoman. "Juu sopii", Teppi vastasi lopulta ja jatkoi: "Mut ehkä ei kannata käyttää tota nimee että Teppo ei kuule." Nyökkäsin ja nousin supernopeudella ylös ja ulos saunasta hakemaan juomia. Palattuani hetken päästä näin Tepin laiturilla Kapteenin seurassa. Ajattelin antaa colatölkin Tepille, koska Kapteeni oli jo juonut kaljaa ja jonkun täytyisi kuitenkin ajaa autoa. Teppi kyllä varmaan ajaisi normaalisti muutamassa promillessakin ja oli varmaan ajanutkin aiemminkin, mutta sitäkään Kapteeni ei varmaan tiedä. "Tässä", mutisin tölkkiä antaessani ja otin toisen tölkin itselleni. "No missä mun kalja?!" Kapteeni karjahti ja huomasin että edellinen tölkki oli jo tyhjä. "Hae ite", sanoin Kapteenille. "Perhanan nulikka", Kapteeni vastasi ja haki itse muutaman tölkin valmiiksi laiturin päähän ja avasi yhden niistä sihahduksen saattelemana. Kapteeni kulautti kaljan yhdellä kulauksella ja sanoi: "Eikun uimaan!" Seurasin, kuinka Kapteeni laskeutui veteen tikkaita ja punainen nenä muuttui hetkellisesti siniseksi, kunnes väri alkoi taas muuttua punertavaksi. Laskeuduin itsekin Kapteenin jälkeen tikkaat järveen. Teppi jäi juomaan colaa laiturille ja totesi sen olevan tarpeeksi virkistävää. Hetken uituamme menimme kaikki takaisin saunaan ottamaan uudet löylyt. Kapteeni kesti saunassa jälleen vähiten aikaa, ehkä sen takia että saunajuomat olivat ulkona, ja jäimme taas Tepin kanssa lauteille. Istuin saunassa entisen huumediilerin ja jengin johtajan kanssa ja ajatukseni olivat jotain sen tapaista että miks Teppi on niin mukava ja miks sillä on niin komeat kasvonpiirteet. Taisin olla sekoamassa vai onko ihastuminen aina tällaista. Sitä en aio kysyä Kapteenilta enkä keltään muiltakaan. Heitin lisää löylyä jotta saunan kuumuus voisi sulattaa jäässä olevan aivotoimintani.

Eteenpäin elämässäWhere stories live. Discover now