Desir Kasih Persimpangan Jalan

169 8 0
                                    

Pada suatu hari, selepas membeli barang keperluan di pasaraya, Ira memandu pulang bersama anak-anaknya. Kereta bergerak perlahan, sesekali terdengar bunyi yang tidak biasa dari enjin. Ira tidak mengendahkan bunyi itu pada mulanya, tetapi tidak lama kemudian, kereta tiba-tiba menjadi perlahan. Ira sempat membawa keretanya berhenti di tepi jalan.

"Ish, kenapa pula ni?" Ira berbisik kepada dirinya sendiri sambil cuba menghidupkan enjin kembali. Enjin kereta tetap tidak mahu hidup. Rasa cemas mula menguasai dirinya, terutama dengan anak-anak di dalam kereta.

Mengenangkan suaminya masih diluar kawasan, Ira segera mengambil telefon bimbitnya dan menghubungi Sharrul. "Sharrul, boleh awak datang ke sini? Kereta saya rosak dan saya tak tahu nak buat apa," suaranya jelas menggambarkan kebimbangan.

"Jangan risau, Ira. Saya akan sampai secepat mungkin," balas Sharrul dengan tenang.

Dalam masa beberapa minit, Sharrul tiba di lokasi. Dia segera memeriksa enjin kereta Ira. Wajahnya berkerut memandang enjin yang berasap.

"Macam mana, Sharrul? Apa masalahnya?" tanya Ira, suaranya penuh harap.

"Nampaknya kereta ni perlu dihantar ke bengkel, Ira. Mungkin ada masalah dengan enjin," jawab Sharrul sambil mengelap tangannya yang kotor dengan kain.

Ira mengeluh perlahan, memikirkan tentang kos pembaikan dan masa yang akan diambil untuk membaiki keretanya. "Ya Allah, macam mana ni... Anak-anak pun ada dengan saya," keluh Ira, matanya melirik ke arah anak-anaknya yang berada di tempat duduk belakang.

"Jangan risau, kita tunggu saja towing datang. Saya dah panggil tadi," kata Sharrul sambil cuba menenangkan Ira.

Sambil menunggu tow truck tiba, mereka berdua memindahkan belanjaaan ira dan anaknya ke kereta Sharrul.  mereka duduk di dalam kereta Sharrul. dalam Suasana sunyi seketika sebelum Sharrul memecahkan keheningan.

Di dalam kereta, suasana agak tenang, tetapi tidak lama sebelum Sharrul memecahkan kesunyian dengan suara riang. "Kalau tiada apa kereta awak nie tak lama masuk bengkel. Saya yakin bengkel tu dapat baiki dengan cepat. Saya pun selalu hantar kereta kesitu," katanya sambil memandang ke arah Ira dengan senyuman.

"Ya, saya pun harap begitu. Susah juga kalau tak ada kereta, lagi-lagi bila ada anak-anak," jawab Ira, cuba menyembunyikan rasa serba salah yang masih bersisa.

Sharrul ketawa kecil. "Betul tu. Tapi jangan risau, saya kan ada. Kalau awak perlukan bantuan, saya sedia membantu," katanya dengan nada bersahaja, namun terselit maksud yang mendalam.

Setelah kereta Ira selesai ditarik dan dibawa ke bengkel, mereka pulang bersama menaiki kereta Sharrul. Sepanjang perjalanan, Ira duduk di sebelah pemandu, merenung ke luar tingkap sambil fikirannya melayang. 

"Awak tahu tak, Ira, saya rasa macam nak minta upah ni sebab tolong awak hari ni," kata Sharrul dengan nada bergurau, matanya bersinar nakal.

Ira tergelak kecil, sedikit lega dari ketegangan yang dirasakannya. "Upah? Awak ni kan, Sharrul, asyik nak minta upah saja dari saya," balas Ira sambil tersenyum manja.

"Ala, tak salahkan kalau saya minta sikit upah? Saya kan dah tolong awak," ujar Sharrul sambil mengangkat kening, memberi isyarat main-main.

Ira menggeleng kepala, masih tersenyum. "Awak ni memang nakal, Sharrul. Kalau semua benda nak upah, apa yang tinggal untuk saya?"

Sharrul ketawa kecil. "Okey, okey, saya gurau je. Saya suka tengok awak tersenyum macam ni," katanya sambil memandang Ira dengan pandangan yang lembut.

Ira berasa sedikit tersipu, pipinya merona kemerahan. "Hish, awak ni memang suka buat saya terharu," balas Ira, cuba mengalihkan pandangan.

Sharrul menghela nafas panjang, seakan ingin melepaskan ketegangan suasana. "Jangan risau, Ira. Saya tak perlukan apa-apa balasan. Saya ikhlas nak tolong awak. Lagipun, saya rasa dah cukup dengan melihat awak tersenyum," jawabnya lembut, sambil memandang Ira dengan pandangan yang mendalam.

Ira terdiam, merasakan kata-kata Sharrul yang ikhlas. Hatinya bergetar sedikit, memikirkan betapa baiknya Sharrul selama ini. "Terima kasih, Sharrul. Awak memang selalu ada untuk saya," katanya dengan suara perlahan, matanya sedikit berkaca.

Sharrul hanya tersenyum, tidak berkata apa-apa lagi. Mereka berdua terdiam seketika, membiarkan suasana sunyi mengambil alih. Tidak lama kemudian, mereka tiba di rumah Ira.

Setelah mereka tiba di rumah, Sharrul dengan cekatan mengangkat semua barang belian dari pasar raya ke dalam rumah Ira. Dia melakukannya dengan senang hati. Ira, yang sedang memangku anak kecilnya sambil memimpin tangan Sara, mengucapkan terima kasih berulang kali.

"Awak ni memang suka tolong orang, ya, Sharrul," kata Ira dengan senyum manis, memandang Sharrul yang baru saja meletakkan beg terakhir di atas meja dapur.

Sharrul tertawa kecil. "Tak ada masalah. Saya gembira dapat bantu. Lagipun, bukan selalu saya dapat peluang macam ni," balasnya, matanya bersinar ceria.

Ira tersenyum, merasa sedikit terharu dengan keikhlasan Sharrul. Dengan spontan, dia mendekat dan memberikan satu ciuman cepat di pipi Sharrul sebagai tanda terima kasih. "Ini upah awak," kata Ira sambil tersenyum, pipinya memerah.

Sharrul terkejut seketika, tidak menyangka akan mendapat ciuman manis dari Ira. Dia tergamam, matanya melebar sedikit, merasakan pipinya yang masih hangat dari ciuman tadi. "Ira... saya..." dia tergagap, tidak tahu apa yang harus dikatakan.

Ira tersipu malu, menyadari apa yang baru saja dilakukannya. Namun, sebelum suasana menjadi canggung, dia cepat-cepat tersenyum dan dengan lembut menolak Sharrul ke arah pintu. "Dah, Sharrul. Balik dulu ya. Terima kasih banyak kerana dah tolong saya hari ini," katanya dengan suara yang sedikit gemetar, namun tetap terdengar manis dan penuh perhatian.

Sharrul tersenyum, masih terkejut tapi juga terhibur. "Baiklah, Ira. Sama-sama. Saya senang dapat tolong," balasnya, tidak dapat menahan senyumnya yang lebar.

Sebelum Sharrul sempat berkata lebih lanjut, Ira sudah menutup pintu dengan cepat, tetapi tidak sebelum memberinya satu senyuman terakhir yang menggoda. Sharrul berdiri sejenak di depan pintu yang tertutup, hatinya berdebar. Dia menyentuh pipinya yang masih terasa hangat, senyumnya tidak hilang.

Sharrul berdiri sejenak di luar pintu, hatinya masih berdebar. Dia menyentuh pipinya yang masih terasa hangat dari ciuman tadi, senyum tak lepas dari wajahnya. Dengan langkah perlahan, dia berjalan kembali ke keretanya, merasa puas dengan kejadian tadi. "Ira... awak memang selalu buat saya terkejut," katanya kepada diri sendiri, tersenyum sendirian.

Anak Dagang Mengisi AdatWhere stories live. Discover now