Terperangkap dalam Dunia Minecraft: Hari 1-3
Nafas Aimi tersekat di kerongkongnya ketika dia memerhati pemandangan pelik di sekelilingnya. Apa yang sepatutnya menjadi sesi permainan yang menyeronokkan kini berubah menjadi sesuatu yang menakutkan. Dia tidak lagi hanya bermain Minecraft—dia berada di dalamnya. Segala-galanya berbentuk blok dan tidak semula jadi, tetapi udara dipenuhi dengan realisme yang menyeramkan. Angin yang menyentuh kulitnya, desiran daun yang lembut—semuanya terlalu jelas untuk menjadi mimpi.
"Aimi... ini tak betul." Suara Farah yang bergetar menariknya kembali ke realiti. Dia berdiri berhampiran, matanya terbeliak dengan ketakutan. "Apa yang berlaku? Kita tadi... di rumah."
Aimi cuba memahami, mindanya berpusing-pusing. Dia melihat Farah, teman wanitanya, yang sama hilang arah dan ketakutan sepertinya. "Saya tak tahu, tapi ia nampak nyata." Dia mengepalkan tangan, jari blokyanya mengesahkan apa yang mindanya cuba tolak.
Sebelum mereka dapat memikirkan langkah seterusnya, matahari mula terbenam. Dada Aimi semakin sesak dengan ketakutan. "Kita perlu bergerak. Hari dah nak gelap."
Mata Farah meliar dengan gelisah. "Awak rasa... mob akan datang?"
Dia tidak mahu mengetahuinya. Memegang tangan Farah, Aimi membawa Farah ke arah bukit berhampiran, memaksa dirinya berfikir dengan jelas. Mereka perlu mencari tempat perlindungan. Cepat.
Bersama-sama, mereka menggali ke dalam bukit, tanah runtuh di bawah tangan mereka. Dengan sedikit kayu yang Aimi sempat kumpulkan, mereka membina pintu untuk mengunci diri mereka. Ketika malam tiba, bunyi geraman zombi yang menyeramkan bergema dari kegelapan di luar.
Farah menggenggam lengannya dengan erat. "Aimi... ini rasa macam mimpi buruk."
Dia mengangguk, jantungnya berdegup kencang. "Kita akan bertahan.Sama macam dalam permainan. Kita bertahan, dan kita akan cari cara untuk keluar dari sini."
Tapi mereka berdua tak boleh tidur. Bayang hitam melintasi pintu masuk gua mereka, dan bunyi tulang yang bergemerincing memberitahu mereka bahawa skeleton sudah dekat. Aimi menggenggam pedang kayunya, berharap ia cukup jika keadaan menjadi buruk.
---
Hari 2
Pagi tiba dengan perlahan, tetapi dengan sedikit rasa lega. Raksasa-raksasa itu telah berundur bersama cahaya matahari, tetapi kelaparan mereka semakin terasa.
"Kita perlukan makanan," kata Farah, suaranya perlahan, seolah-olah bercakap terlalu kuat akan menarik bahaya kembali. Aimi bersetuju, dan mereka keluar dengan berhati-hati ke dunia luar.
Mereka memburu lembu dan ayam, mekanik permainan yang biasa kini diselubungi dengan realiti yang menakutkan. Ketika Aimi memasang relau untuk memasak daging, bau daging lembu panggang membawa rasa normal yang aneh dalam mimpi ngeri yang mereka alami.
Namun, semasa mereka duduk bersama, makan dalam diam, ekspresi Farah semakin muram. "Bagaimana jika kita terperangkap di sini selamanya? Bagaimana kalau ini adalah kehidupan kita sekarang?"
Dada Aimi terasa sesak. Dia tidak mempunyai jawapan, dan ketidakpastian itu mengganggu dirinya. Dia mahu berjanji mereka akan temui jalan keluar, tetapi bagaimana dia boleh janji jika dia sendiri tidak pasti?
---
Hari 3
Menjelang hari ketiga, mereka telah memperkuat rumah kecil mereka di atas bukit, tetapi ketegangan semakin terasa. Farah semakin menjauh, pandangannya sering tertumpu ke horizon. Ada yang tak kena, dan Aimi turut merasakannya.
"Kita perlu jelajah lebih jauh," kata Farah, suaranya lebih tegas daripada sebelumnya. "Kita takkan jumpa jawapan kalau kita hanya duduk di sini."
Mereka menjelajah ke dalam gua di bawah rumah mereka, menggali lebih dalam ke dalam tanah. Genggaman Aimi pada beliung besi semakin kuat apabila udara semakin sejuk semakin jauh mereka pergi. Semakin dalam mereka menggali, semakin menyesakkan kegelapan itu.
Kemudian mereka melihatnya. Sebuah portal bercahaya di dalam gua itu. Cahaya ungu yang berpusar menerangi dinding-dinding yang tajam.
Nafas Farah tersekat. "Itu... sepatutnya tak ada di sini."
Aimi menatapnya, rasa ngeri dingin menyelubunginya. "Tidak... memang tak sepatutnya."
Sebaik mereka melangkah lebih dekat, satu raungan yang mengerikan bergema di seluruh gua. Dari bayang-bayang muncul satu figura yang besar dan menakutkan—sesuatu yang jauh lebih menakutkan daripada apa yang pernah mereka lihat dalam permainan. Tubuhnya gelap, matanya bersinar dengan cahaya jahat.
"Aimi!" jerit Farah, berundur ketika makhluk itu mara. Aimi menarik Farah ke belakangnya, pedang di tangan, tetapi makhluk itu terlalu pantas. Ia menerkam, menolak mereka ke arah portal bercahaya itu.
Sebelum mereka sempat bertindak balas, tanah di bawah mereka retak. Cahaya portal semakin terang, menarik mereka ke dalam vorteksnya. Aimi dan Farah menjerit ketika dunia di sekeliling mereka berpusing dengan ganas, blok-blok Minecraft yang biasa larut ke dalam kegelapan.
---
Bersambung...
Dunia apakah yang menanti Aimi dan Farah di sebelah portal itu? Dan siapa—atau apa—yang sedang memburu mereka?
---
YOU ARE READING
Minecraft Novel | MY S1
AdventureTrapped in a world where every block holds a secret and every shadow hides a nightmare, Aimi and Farah must fight for their survival in a Minecraft game unlike any other. Season One of Minecraft Novel follows the gripping adventure of Aimi and Farah...