Ruang bawah tanah itu bergema dengan bunyi dentingan logam ketika Aimi dan Ash saling mengunci pedang, nafas mereka berat dengan keletihan. Farah berdiri berdekatan, busur siap di tangan, hatinya berdegup kencang sambil menyaksikan dua bekas sahabat itu bertarung. Pengkhianatan Ash masih segar dalam ingatannya, tetapi tiada masa untuk berkabung—hanya untuk bertahan hidup.
Mata Ash liar dengan keputusasaan, gerakannya dipenuhi ketakutan dan kemarahan. "Kau tak faham!" dia menjerit, menghayunkan pedangnya dengan lebih ganas. "Tiada jalan keluar dari sini kecuali satu! Sama ada kau atau aku!"
Aimi mengelak, hampir terkena serangan maut. "Itu tak benar, Ash! Kita semua terperangkap, tapi kita boleh cari jalan keluar bersama—jika kau mahu dengar!"
Tetapi minda Ash sudah kelam, dipengaruhi oleh pembohongan Pencipta. Dia menerjang lagi, memaksa Aimi ke belakang, dan seketika, kelihatan seperti Ash mempunyai kelebihan. Pengkhianatan dan keputusasaan—ia telah mengubahnya menjadi seseorang yang tidak dikenali.
Farah tidak dapat menahan lagi. Dengan gerakan pantas, dia melepaskan anak panah yang melintasi Aimi dan terus mengenai kaki Ash, menyebabkan dia terjatuh.
"Ini mesti dihentikan!" Farah menjerit, suaranya bergetar. "Kita kawan, Ash!"
Ash terhenti, luka anak panah memperlahankan gerakannya. Dia memandang ke arah lukanya, kemudian ke arah Farah dan Aimi, dan buat seketika, kemarahan di matanya pudar dengan keraguan.
Tapi semuanya sudah terlambat.
Aimi melihat peluangnya dan menyerang. Dengan satu pukulan pantas dan tegas, dia mengetuk pedang Ash dari tangannya dan menghumbannya ke tanah. Ash terbaring, terengah-engah, matanya terbuka luas dengan rasa tidak percaya ketika dia memandang Aimi.
"Saya tak mahu ini berakhir begini," Aimi berkata perlahan, menurunkan pedangnya. "Awak boleh berlawan dengan kami. Kita boleh cari jalan keluar bersama."
Nafas Ash semakin pendek, suaranya lemah. "Saya... saya fikir... itu satu-satunya cara. Pencipta... menipu..."
Dengan itu, badan Ash mula berpecah menjadi piksel dan larut, hilang menjadi awan zarah-zarah berkilauan. Dia adalah pemain pertama yang mati dalam versi pelik Minecraft ini, meninggalkan hanya keheningan dan kesedaran yang menakutkan bahawa kematian di dunia ini adalah muktamad.
Farah menurunkan busurnya, matanya penuh dengan air mata sambil melihat detik-detik terakhir Ash. Aimi berlutut di sebelahnya, meletakkan tangannya di bahu Farah dengan lembut. "Kita lakukan apa yang perlu," dia berbisik, walaupun beban tindakan mereka terasa berat.
Tetapi tiada masa untuk berkabung. Ketika zarah-zarah Ash hilang ke dalam eter, tanah di bawah mereka mula bergegar. Satu ketawa yang mendalam dan menakutkan bergema dalam ruangan itu, menggegarkan dinding di sekeliling mereka.
"Dia hanyalah yang pertama," satu suara sejuk dan menyeramkan bergema. "Kini, awak berdepan dengan saya."
Satu pintu besi besar berderit terbuka di hujung jauh ruang itu, menampakkan Raja Tengkorak. Tubuhnya yang besar, terdiri daripada tulang-tulang, diselaputi perisai hitam yang terpesona. Matanya bersinar merah jahat, dan di tangannya, dia memegang sebilah sabit terpesona yang besar, bilahnya berdesing dengan tenaga gelap.
Nafas Farah terhenti seketika ketika dia melangkah ke belakang. "Bosnya..."
Aimi berdiri, menggenggam pedangnya dengan erat, tekadnya kembali. "Kita mesti lakukannya. Untuk Ash. Untuk semua orang."
Pada ketika itu, pasukan mereka yang lain meluru masuk ke dalam ruangan. Pemain-pemain yang telah berkumpul di kampung untuk bersiap sedia bagi saat ini muncul, senjata siap di tangan. Pertempuran akan bermula.
"Semua, bentuk barisan!" Marcus, ketua kumpulan itu, memberi arahan. "Ini dia! Raja Tengkorak adalah kunci untuk mencari jalan ke "Unknown Realm". Kita perlu jatuhkan dia, tak kira apa pun!"
Raja Tengkorak mengangkat sabitnya, menunjuk ke arah para pemain. "Awak fikir awak boleh kalahkan saya? Manusia bodoh! Saya akan hantar awak semua ke dalam kekosongan di mana kawan awak sudah pergi."
Tanah bergetar ketika raja itu memanggil gelombang pahlawan tengkorak, masing-masing dilengkapi dengan busur dan pedang terpesona. Para pemain menyebar, membentuk formasi serangan ketika mereka bertempur dengan gerombolan tersebut.
Farah menyiapkan anak panah dan melepaskannya, mengenai salah satu tengkorak di dada. Raksasa itu hancur menjadi debu, tetapi lebih banyak lagi yang muncul menggantikannya. Aimi menebas musuh dengan pedangnya, fikirannya tertumpu sepenuhnya pada raja tengkorak yang menjulang di atas mereka.
Pertempuran itu sengit, dengan Raja Tengkorak melancarkan serangan yang dahsyat. Sabitnya menghiris udara, menghantar gelombang kejutan yang menumbangkan pemain. Tetapi Aimi, Farah, dan pasukan mereka terus mara, menggunakan kerjasama dan strategi untuk menangkis serangan tanpa henti.
Rahsia Kelemahan Raja
Semasa pertempuran berlangsung, mata tajam Farah menangkap sesuatu. Perisai raja itu bersinar samar-samar setiap kali dia menghayun sabitnya, dan seketika, dia melihat retakan pada perisai—tepat di atas hatinya.
"Aimi!" dia menjerit, mengelak pedang tengkorak. "Saya rasa saya jumpa kelemahannya!"
Aimi melihat ke arah yang Farah tunjukkan, matanya mengecil. "Retakan di perisainya..."
Mereka segera berkumpul dengan Marcus dan yang lain, berkongsi penemuan mereka. "Kita perlu tumpukan serangan kita pada tempat itu," Aimi berkata, suaranya mendesak. "Itu satu-satunya cara untuk memecahkan pertahanannya."
Dengan harapan baru, pasukan itu menumpukan usaha mereka, mensasarkan retakan pada perisai raja tengkorak. Tetapi mendekati cukup untuk membuat serangan yang menentukan bukanlah tugas mudah—pengikut raja dan kekuatan sabitnya membuatnya hampir mustahil.
Namun Farah bertekad. Dia menyiapkan satu anak panah khas—salah satu anak panah terpesona yang tinggal. Mengambil nafas dalam-dalam, dia mengarahkan busurnya dengan berhati-hati, menumpukan seluruh tenaganya pada retakan kecil di perisai raja.
"Sekarang!" Aimi menjerit ketika dia dan yang lain mengalih perhatian raja, menarik perhatiannya jauh dari Farah.
Dengan tangan yang stabil, Farah melepaskan anak panah itu. Ia terbang di udara, menembusi kekacauan di medan perang, dan mengenai dada raja dengan tepat.
Raja itu mengeluarkan raungan yang menggegarkan dunia Minecraft ketika retakan pada perisainya semakin lebar, bersinar lebih terang dan lebih terang sehingga—
Boom!
Raja Tengkorak meletup dalam letupan tenaga gelap, pengikut tengkoraknya hancur menjadi debu di sekelilingnya. Tanah bergetar, dan suara menakutkan yang menghantui mereka akhirnya terhenti.
Para pemain berdiri dalam keheningan, cuba memproses apa yang baru sahaja berlaku.
---
Bersambung...
Apakah rahsia yang akan Aimi, Farah, dan pasukan mereka temui sekarang setelah Raja Tengkorak dikalahkan? Adakah mereka akhirnya akan menemui jalan ke "Unknown Realm", atau adakah bahaya baru muncul semasa mereka meneruskan pencarian untuk melarikan diri dari Minecraft?
YOU ARE READING
Minecraft Novel | MY S1
AdventureTrapped in a world where every block holds a secret and every shadow hides a nightmare, Aimi and Farah must fight for their survival in a Minecraft game unlike any other. Season One of Minecraft Novel follows the gripping adventure of Aimi and Farah...