Kanopi tebal dan menyesakkan dari hutan menjulang di atas, melemparkan bayang-bayang yang dalam dan berpusing dalam cahaya yang suram. Aimi, Farah, Ash, dan pasukan pemain mereka bergerak dengan berhati-hati, langkah mereka diukur dan senyap. Udara tegang dengan ketakutan—ini bukan pengembaraan biasa. Mereka berada jauh di kawasan musuh, dan sarang bos terletak di hadapan.
Semakin mereka mara melalui hutan labirin, pokok-pokok mula menipis, memberi laluan kepada tiang-tiang batu kuno yang runtuh. Elena merayap naik di sisi struktur yang menjulang tinggi, dan udara menjadi lebih sejuk, penuh dengan keheningan yang menakutkan.
"Berjaga-jaga," bisik Ash, memerhati sekeliling dengan ekspresi tegang. "Di sinilah keadaan menjadi rumit."
Farah melangkah lebih dekat kepada Aimi, tangannya tersentuh dengan lembut. Dia memandang Farah, merasakan ketakutan yang cuba disembunyikan olehnya. Dia tersenyum lembut, memberikan anggukan penuh keyakinan. "Kita boleh lakukan ini," katanya perlahan. "Kita pernah hadapi yang lebih teruk sebelum ini."
Namun, genggaman Farah pada pedangnya semakin ketat. "Aimi... entah kenapa, kali ini rasanya berbeza. Seperti kita bukan hanya menentang bos, tetapi sesuatu yang lebih besar."
Sebelum Aimi sempat membalas, bunyi gemerisik terdengar dari kegelapan di hadapan. Tiba-tiba, gelombang mobs—zombi,skeleton, dan labah-labah—meletus dari celah pokok, mata mereka bercahaya dalam kegelapan. Mereka menyerbu ke arah kumpulan itu tanpa henti.
"Serangan!" jerit Ash, menghayunkan pedangnya yang di enchanted. "Ambil kedudukan pertahanan!"
Pasukan mereka segera beralih ke formasi, menangkis serangan mobs dengan pukulan tepat dan mantera. Tetapi musuh terus datang, gelombang demi gelombang, seolah-olah dipanggil oleh sesuatu yang lebih berkuasa.
Di tengah kekacauan, Aimi dan Farah bertempur bersebelahan, gerakan mereka sempurna seiring. Aimi menghayunkan pedangnya dengan penuh tekad, manakala Farah melancarkan anak panah ke arah musuh yang mendekati. Tetapi semakin mereka bertarung, mobs semakin kuat, serangan mereka semakin kejam.
Farah menjerit kesakitan apabila panah dari skeleton menembusi bahunya. Aimi berpaling, panik melintas di wajahnya apabila melihat Farah terhuyung-hayang.
"Farah!" Tanpa berfikir panjang, dia meluru ke arahnya, memotong mobs yang ada di laluannya. Dia mencapainya tepat ketika Farah jatuh ke lutut, kesakitan jelas terpancar di matanya.
"saya okay," bisik Farah, mengerang kesakitan apabila Aimi membantunya bangun. Tetapi suaranya bergetar, dan Aimi dapat melihat keletihan yang semakin melemahkannya.
Hati Aimi terasa pedih ketika dia memeluk Farah erat, perasaan melindungi semakin kuat dalam dirinya. "Awak tak perlu memaksa diri sebegitu," bisiknya, menyelak helaian rambut dari wajah Farah. "Kita dalam ini bersama, ingat? Saya akan sentiasa ada untuk melindungi awak."
Farah memandangnya, matanya melembut walaupun bahaya mengelilingi mereka. "Saya tahu," katanya perlahan, tangannya berehat di dadanya. "Dan sebab itulah saya tak takut... kerana saya ada awak."
Untuk seketika, dunia di sekeliling mereka seakan hilang, mereka berdiri di situ, terperangkap dalam momen yang penuh keintiman. Tetapi sebelum mereka dapat berkata lebih, suara Ash memecah udara.
"Korang! Kita ada masalah yang lebih besar!"
Aimi dan Farah berpaling untuk melihat Ash dan yang lain sedang memandang gerbang batu besar yang muncul di hujung kawasan lapang. Gerbang itu dipenuhi dengan rune kuno, dan di sebaliknya, cahaya samar-samar terpancar dari jauh di dalam.
"Itu sarang bos," bisik Ash, matanya mengecil. "Inilah dia."
Semasa mereka mendekati gerbang, Aimi menyedari sesuatu yang pelik. Rune di gerbang itu berubah bentuk, beralih di hadapan mata mereka. Suara ketawa rendah yang seram bergema dari dalam sarang, menyebabkan bulu roma mereka meremang.
Tiba-tiba, gerbang itu berkeriut terbuka, menampakkan figura besar yang diselubungi bayang-bayang.Bos itu melangkah ke hadapan, matanya yang bercahaya merah tertancap pada pemain. Tetapi ada sesuatu yang tak kena—ini bukan monster biasa. Ia bergerak dengan kecerdasan, memerhati setiap langkah mereka.
Ash bersiap sedia dengan pedangnya, tetapi sebelum dia sempat menyerang, bos itu bercakap dengan suara yang dalam dan bergetar. "Kau fikir kau cukup kuat untuk mengalahkan aku?" ia mengejek. "Pemain bodoh. Kau hanyalah hamba dalam permainan ini."
Jantung Aimi berdegup kencang apabila bos itu mengangkat tangannya yang besar. Dalam sekelip mata, tanah di bawah mereka mula runtuh. Lantai retak, dan mereka terjatuh ke dalam kegelapan di bawah.
---
------------------------------------------
Mereka mendarat di dalam sebuah ruang bawah tanah, keliru tetapi tidak tercedera. Ketika mereka bangun, suara bos bergema dari atas.
"Kau tak pernah ditakdirkan untuk mengalahkan aku. Pencipta telah memilih siapa yang akan bertahan. Selebihnya... hanyalah korban."
Darah Aimi terasa dingin. Pencipta sedang memerhatikan mereka—mengawal permainan dari jauh. Tetapi itu bukan bahagian yang paling menakutkan.
Tiba-tiba, Ash melangkah ke hadapan, senyum sinis terukir di wajahnya. "Nampaknya Pencipta memang betul tentang satu perkara."
Aimi dan Farah memandangnya dengan terkejut. "Ash... apa yang kau cakapkan?"
Ekspresi Ash menjadi gelap. "Hanya ada satu cara untuk keluar dari dunia ini. Dan itu bukan dengan bekerjasama." Dia mengangkat pedangnya, menunjuk ke arah mereka. "Pencipta memberi aku pilihan—khianati kawan atau terus terperangkap di sini. Dan aku sudah buat keputusan."
Farah terkejut. "Kau... kau khianati kami?"
Ash hanya mengangkat bahu. "Yang paling kuat sahaja akan bertahan, kan?"
Sebelum Aimi sempat bertindak, Ash meluru ke arah mereka, pedangnya bersinar dalam cahaya malap. Aimi hampir tidak sempat menangkis serangan itu, fikirannya berputar dengan rasa pengkhianatan.
---
Rekonsiliasi
Semasa pertempuran antara Aimi dan Ash berkecamuk, Farah berdiri kaku, terperangkap antara tidak percaya dan kemarahan. Tetapi kemudian, sesuatu tersentuh dalam dirinya. Dia tahu bahawa saat ini, dia dan Aimi perlu bertempur bersama—bukan hanya menentang Ash, tetapi juga melawan kuasa yang cuba memisahkan mereka.
Farah menarik nafas dalam, melangkah ke hadapan. "Aimi, saya bersama awak. Sentiasa."
Kata-katanya memotong kekacauan, menenangkan Aimi di tengah pertempuran. Dengan kekuatan yang diperbaharui, mereka bekerja seiring, gerakan mereka serasi ketika mereka melawan Ash.
Bersama-sama, mereka memaksa Ash mundur, ikatan mereka tak tergoyahkan. Dan ketika debu menghilang, mereka berdiri bersebelahan, mengetahui bahawa cinta dan tekad mereka akan menjadi kunci untuk bertahan daripada apa sahaja cabaran yang akan datang.
---
Bersambung...
Apa yang akan berlaku sekarang setelah Ash mengkhianati mereka? Adakah Aimi dan Farah akan mengetahui lebih lanjut tentang niat sebenar Pencipta? Dan bagaimana mereka akan menghadapi bahaya yang menanti dalam perjalanan mereka menuju "Unkown Realm"?
YOU ARE READING
Minecraft Novel | MY S1
AdventureTrapped in a world where every block holds a secret and every shadow hides a nightmare, Aimi and Farah must fight for their survival in a Minecraft game unlike any other. Season One of Minecraft Novel follows the gripping adventure of Aimi and Farah...