Bab 1

13 0 0
                                    

PANGKALAN UDARA KUANTAN (TUDM)

" ni kau terus gerak balik kampung ke apa ? " Soal Aried sambil bercekak pinggang di pintu masuk dorm yang di duduki oleh mereka , risau melihat rakannya yang sedari tadi kelam-kabut mengemas bag baju.

" yela Ried , aku dah tak ada masa . Katanya tenat sangat dah mak aku tu " Jawab Mikha dengan nada kesal. Mana taknya , sewaktu mereka sedang berkawad tiba-tiba dapat call daripada Tuan Maleeq mengarahkan Mikha untuk pulang ke kampung kerana maknya sedang sakit tenat.

" haih sabar jela Mik , ni nak air tak ? panas ni " Dengan selamba Aried mengeluarkan sebotol air mineral yang tinggal separuh.

" hoi ! puasa lah !" Jerit Amar yang baru saja tiba di dorm. Lantas menepuk kuat belakang badan kawannya itu.

Terkejut beruk si Aried , hampir jatuh air mineral Eviannya itu huh !

" ish kau ni nasib baik tak jatuh air evian aku ni ! mahal tau tak aku beli ? " Marah Aried , tidak mengambil peduli soalan yang diajukan Amar sebentar tadi.

" Aku- aku puasa lah ! ni ha Mikha ni , dia kan tengah gelisah , sedih , murung semua so dia perlu kan banyak tenaga , boleh ganti puasa apa " Jawab Aried selamba sambil tergagap gagap.

" otak kau !" Amar menjeling rakannya itu .

Mikhail yang sedari tadi mengemas bag hanya diam di situ , malas mahu melayan perangai rakan-rakannya yang masuk air itu , fikirannya sekarang hanya tentang mak dan ayahnya yang berada di kampung .

" haih macam mana la keadaan mereka sekarang " Muncul suara hati Mikha yang bernada kesal.

Kampung Air Bol , Kelantan
6:40 p.m

" Assalamualaikum " Mikha mengetuk pintu rumah kampung halamannya , seraya menunggu seseorang untuk membuka pintu.

Sudah lama dia tidak pulang ke kampung akibat kerjayanya , biasalah askar , memang ditakdirkan kerjanya berjauhan dari mak dan ayahnya. Walaubagaimanapun , dia terpaksa demi menyara keluarganya yang sederhana.

"Krek.."

Bunyi pintu dikuak , berdiri susuk tubuh yang sudah sedikit berbongkok serta bertongkat , seseorang yang amat dirindui oleh Mikha , Che Latifah , iaitu seorang wanita yang telah melahirkan Mikhail Ardean.

"mak.." Sebak nada suaranya , Mikha menyalam Che Latifah dengan penuh hormat dan kasih sayang , seraya memeluk tubuh tua itu.

Che Latifah hanya tersenyum serta memeluk erat tubuh tegap anaknya , menepuk perlahan belakang tubuh Mikhail.

" segak anak mak ya " Terlihat senyuman serta ketawa daripada sang ibu.

Mikhail juga turut tertawa perlahan

" jom nak , mak dah siapkan juadah berbuka puasa , ayah pun dah tunggu kamu " Ajak Che Latifah seraya menarik tangan anaknya

Mikhail hanya mengganguk dan tersenyum. Dia lantas menggalas bagnya dan masuk ke dalam rumah.

7:16 p.m
Azan Maghrib berkumandang

" bismillahirahmanirrahim " Mikha meneguk segelas cawan air kosong.

Tuan Fauzee hanya menggeleng kepala melihat anaknya itu , lantas memanjangkan tangannya mencapai sebiji kurma lalu dibawa masuk ke mulut .

" ni kamu cuti sampai bila ?" Soal tuan Fauzee , iaitu ayah kepada Mikha.

" tak tau lah yah , mungkin seminggu dua je kut , lagipun ayah faham je lah , kerja macam saya ni tak boleh cuti lama-lama " Balas Mikha sambil matanya tertumpu kepada hidangan di atas meja , sudah lama dia tidak rasa air tangan ibunya.

Tuan Fauzee hanya mampu mengeluh perlahan.

" esok ikut ayah meniaga di bazaar , ayah tak mampu lagi nak upah pekerja " Tuan Fauzee bersuara sambil melihat anaknya yang sedang menjamah makanan.

" baik yah " Mikha cuma mengangguk , malas mahu berkata lebih . Bukan dia tidak tahu , kalau dia bantah pun ayahnya akan tetap bertegas , lebih baik dia mengalah saja.

5:19 petang
Bazaar Ramadhan Kampung Air Bol , Kelantan

Mikha sedang sibuk membuka payung dan mengemas tempat berniaga seperti peniaga-peniaga bazaar yang lain.

" fuh " Dia mengelap peluh yang bertitik di bahagian dahi dan tengkuknya , cuaca bulan puasa memang tiada tandingan panasnya !

Tuan Fauzee sedang menyusun pelbagai jenis lauk pauk untuk dijual di atas meja

6:19 petang

Mikha dengan selamba berdiri di hadapan gerai sambil bermain telefon bimbitnya , tiba-tiba terasa suatu tubuh melanggarnya , lantas telefon itu jatuh ke atas jalan tar.

" buta ke ?" Sergahnya , kini matanya tertumpu pada tubuh yang melanggarnya tadi , seorang wanita yang berbaju kurung serta berambut panjang.

" m-maaf " Tergagap-gagap Chempaka membalas sergahan mengejut jejaka itu , dia menundukkan kepalanya.

Mikha hanya terdiam sambil menikmati salah satu keindahan ciptaan tuhan yang kini berada di hadapannya , cis !

Tiba-tiba kedengaran Tuan Fauzee berdehem

" Chempaka ? " Tanya tuan Fauzee sambil membungkukkan sedikit badannya untuk melihat wajah gadis itu.

" Y-ya saya ?" Jawab Chempaka , melihat ke arah tuan Fauzee.

Tuan Fauzee tersenyum sedikit. Hubungan Chempaka dengan Che Latifah dan Tuan Fauzee amat lah rapat. Sewaktu ketidakberadaan Mikha dikampung , mereka sudah anggap Chempaka sebagai anak mereka sendiri. Ini kerana Chempaka ialah seorang anak yatim piatu yang tinggal di hujung kampung bersama mak ciknya.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Sep 09 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

|𝑶𝑮| 𝐌𝐈𝐋𝐈𝐊 𝐓𝐔𝐀𝐍 𝐌𝐈𝐊𝐇𝐀𝐈𝐋Where stories live. Discover now