7

22 0 0
                                    


Die ochtend waren we alweer vroeg de deur uit, het water op. Cameramaterieel ingepakt en op een speedboot voeren we op hoge snelheid door de golven. Na een tijd te hebben gevaren, het open water op, stopten we. Freek ontknoopte zijn blousje. Ik merkte dat mijn ogen onwillekeurig de beweging van zijn vingers volgden. Ik wendde mijn hoofd af en bestudeerde de zee. Het water had een mooie turqouise kleur dat glinsterde in de zon. Beweging was te zien onder het wateroppervlak. Vissen? Freek had inmiddels alleen zijn zwembroek aan en klom van het trappetje het water in. Ik bekeek hoe zijn gespierde lijf langzaam onder het water verdween totdat alleen zijn hoofd boven het water uitstak. Ik hield de camera gereed en op hem gericht.

'Kan je mijn duikbril aangeven', vroeg hij. Ik deed zoals hij vroeg. Hij deed de bril om zijn hoofd en stak zijn duim op naar mij. Een lach ontsnapte aan mijn lippen. Hij zag er zo goofy uit. Freek dook in het water op zoek naar dieren. Toen hij na een tijdje niks had gevonden klom hij de boot weer in. Hij hees zichzelf de trap op. Zijn blonde haren waren platgedrukt op zijn hoofd en hij liet gauw een hand er doorheen gaan. Nu staken blonde pieken alle kanten op. Hij veegde wat druppels van zijn gezicht.

'Y/n, wil jij het water niet in?', vroeg hij. Ik deed de camera uit en borg hem veilig op in mijn tas.

'Weet ik niet', ik zat en had mijn armen om mijn knieën heen geslagen.

'Waarom zou je niet willen', vroeg Freek, 'Je bent op de Malediven, kom op'. Daar had hij een punt. Ik stond op en trok mijn jurk over mijn hoofd uit. Daaronder droeg ik mijn bikini. Ik probeerde te negeren hoe Freek zijn ogen over mijn lichaam gleden en liep naar de rand van de boot. Daar bleef ik even staan. Voorzichtig dipte ik mijn voet in het water. Het voelde toch nog net iets te koud aan. Ik trok mijn voet terug en keek Freek aan.

'Waar wacht je nou op', zei hij ongeduldig. Ik keek weer naar het water.

'Ik durf niet', zei ik. Freek lachte en liep naar me toe. Voor ik het wist voelde ik een arm onder mijn benen en rug en tilde hij mij met gemak op. Ik liet een gil en klampte me vast aan zijn hals. Freek lachte en sprong toen, met mij in zijn armen, het water in. Het geluid van een luide plons stomde mijn gegil en ik hapte naar adem, nog steeds vastklampend aan Freek. Ik hield mijn armen stevig om zijn nek geklemd, volledig bewust van onze lichamen zo dicht bij elkaar. Freek zijn ademhalen kwam in diepe teugen en ik trok me terug. Snel liet ik los en begon ik te watertrappelen.

'Het water is warmer dan ik dacht', zei ik om de ongemakkelijke stilte verbreken. Freek knikte, 'ja dat is zo in dit soort warme gebieden', ik knikte. Het water was een aangename temperatuur. Samen zwommen we rondom de boot. Zo nu en dan zagen we vissen en wanneer Freek de soort herkende begon hij er enthousiast over te vertellen. Ik luisterde aandachtig maar merkte dat niet alles wat hij zei binnenkwam. Ik merkte dat mijn ogen afdwaalden van zijn diepblauwe ogen naar zijn gespierde borstkas.

'Um- my eyes are up here', zei Freek. Ik werd rood maar diep van binnen wist ik dat Freek stiekem ervan genoot. Na gezwommen te hebben besloten we door te varen naar het vasteland om daar wat te eten. Hier waren in tegenstelling tot het resort, veel mensen. Veel vakantiegangers die door de stad liepen, op zoek naar een leuk tentje om te eten. 

Met Freek Vonk op de MaledivenWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu