Najmi duduk di atas kerusi kecil di taman bunga miliknya. Tangannya lincah bergerak menggemburkan tanah di dalam pasu. Hari ini dia bercadang nak tanam pokok bunga matahari pula. Sedang dia asyik bermain dengan tanah, Puan Humaira datang.
"Mi, busy nampak? Nak tanam bunga apa tu?"
"Mi nak try tanam bunga matahari pulak, ma," jawab Najmi.
Puan Humaira sekadar mengangguk. Dia melihat taman bunga milik lelaki itu. Macam-macam jenis bunga ada. Bunga mawar ada yang merah, kuning, dan pink. Bunga anggerik ada, lily ada, daisy ada, baby's breath ada, tulip ada. Jika Najmi tidak ada, dia yang akan tolong menjaga taman bunga kecil milik Najmi itu.
Entah kenapa, beberapa tahun yang lalu timbul pula minatnya hendak menanam bunga. Puan Humaira merasakan seperti ada sesuatu yang mendorong lelaki itu berubah begitu. Namun, tidak pula dia menanyakan hal itu. Asalkan Najmi tidak melakukan perkara yang tidak baik, dia akan sentiasa menyokong dari belakang.
"Mi tahu tak Mawar dah keluar hospital?" Puan Humaira memulakan bicara mengenai wanita itu.
"Ya? Bila, ma?"
"Tengahari tadi," jawab Puan Humaira. Najmi mengangguk faham. Tidak tahu apa yang harus dibicarakan mengenai wanita itu.
"Adik ada call ke, ma?" Najmi bertanya soal Aaryana.
"Tadi pagi baru je dia call," jawab Puan Humaira.
"Dulu mama suruh adik sambung belajar kat luar negara, dia sendiri yang taknak. Lepastu, takde angin takde ribut, dia pulak yang nak pergi ke London sana," sambung Puan Humaira.
"Dia dah jemu kut Malaysia ni." Najmi ketawa halus.
"Kut, noh! Hari-hari tengok muka abang-abang dia. Jemu agaknya." Puan Humaira pula ketawa kecil.
"Jemu tengok Yan. Bukan Mi," kata Najmi sambil ketawa.
"Esok Mi kena pergi Kuantan lagi, ma. Mama tolong tengokkan Mi punya taman ni tau!" Najmi menitip pesan.
"Berapa lama ke sana?"
"Maybe seminggu je," jawab Najmi.
"Yelah! Mama masuk dulu. Kejap lagi abang dengan kak ipar Mi nak datang. Mama nak buat cucur udang." Puan Humaira bangkit.
"Panjang umur, ha!"
Belum sempat melangkah, Puan Humaira melihat kereta Adha sudah memasuki perkarangan rumah. Kaki diatur menuju ke arah anak dan menantu serta cucu-cucunya.
"Sayang cucu nenek!" Puan Humaira mendapatkan Insyirah dan Jibrael yang berjalan terkedek-kedek.
"Assalamualaikum, mama!" Sapa Adha dan Diya.
"Waalaikumsalam!" Tangan wanita separuh abad itu disalam dan dikucup oleh pasangan suami isteri itu.
"Papa belum balik lagi, ma?" Adha menyoal apabila tidak melihat kereta Encik Razif di garaj.
"Papa cakap harini dia balik lambat sikit. Ada kes kat hospital tu," jawab Puan Humaira.
"Yelah! Ad nak pergi tengok taman bunga Mi tu. Pokok apa pulak yang dia nak tanam tu, ma?"
"Katanya nak cuba tanam pokok bunga matahari. Tengoklah nanti entah hidup ke tidak. Jom, Diya! Kita masuk. Mama nak buat cucur udang tu. Mak Siti tengah bancuh tepung kat dapur tu," kata Puan Humaira.
Si mentua dan si menantu berjalan beriringan masuk ke dalam rumah. Insyirah dan Jibrael pula mengikuti abah mereka ke taman bunga Papa Najmi.
"Assalamualaikum. Adik abang nak tanam apa pulak kalini?" Adha menyoal.
YOU ARE READING
𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤 𝐍𝐚𝐣𝐦𝐢 (𝐎𝐆)
Romance𝐑𝐘𝐀𝐍 𝐍𝐀𝐉𝐌𝐈 𝐱 𝐌𝐀𝐖𝐀𝐑 𝐘𝐀𝐒𝐌𝐄𝐄𝐍 ~𝑻𝒊𝒂𝒅𝒂 𝒂𝒓𝒂𝒉 𝒌𝒆𝒎𝒃𝒂𝒍𝒊 𝒑𝒖𝒍𝒂𝒏𝒈 𝒅𝒂𝒓𝒊𝒑𝒂𝒅𝒂 𝒄𝒊𝒏𝒕𝒂 𝒊𝒏𝒊~