Aku perhatikan seorang perempuan yang berdiri di depan ku. Sama-sama beratur nak keluarkan duit kat mesin ATM. Dari pakaian dia, aku tahu dia orang susah. Tudung dan baju kurungnya kelihatan lusuh. Baju kurungnya nampak agak sendat membalut tubuhnya yang berisi tu menandakan saiz bajunya tidak sepadan dengan saiz badan dia. Dengan kedua-dua lengan baju kurungnya yang digulung dan bahagian bawahnya yang singkat, aku yakin itu adalah baju kurungnya yang sudah agak lama. Seakan baju kurung bersaiz tubuhnya 10 tahun yang lalu.
Aku tak ambil pusing sangat tentang dirinya. Masing-masing ada kehidupan sendiri. Dia ada masalahnya sendiri dan aku dengan masalah aku sendiri. Cuma aku terpesona tengok bontot dia yang sendat dalam baju kurungnya tu. Jelas sungguh saiznya yang besar selambak dan melentik tonggeknya. Memang sesuailah saiz bontot dia dengan badan dia yang agak gempal berisi tu.
Tiba giliran dia untuk keluarkan duit, agak lama aku menunggu. Adakah dia ada masalah nak keluarkan duit? Kat belakang aku dah semakin ramai orang beratur nak keluarkan duit. Yang dia terhegeh-hegeh dan terkial-kial tu dah kenapa?
"Kak.. mesin ada masalah ke?" Aku cuba bertanya sebab lambat sangat.
"Err.. awak.. boleh tolong tak.. saya salah tekan.." katanya sambil memandang aku.
Dapatlah aku tengok muka dia. Tak lawa. Muka kolot habis macam surirumah baru lepas kemas rumah terus keluar pergi mesin ATM.
Rupa-rupanya dia tersalah tekan pilihan bahasa dan dia tekan bahasa inggeris dan dia tak faham! Biar betul? Setahu aku mesin ATM tu guna bahasa english basic je kot. Tapi sepatah haram dia tak faham.
Kesian pulak aku tengok akak tu. Aku pun tawarkan diri tolong dia. Niat dia nak keluarkan RM50 je. Tapi amaun yang dia nak kena reject sebab bakinya tak cukup. Aku minta kebenaran nak check balance dia. Serba salah aku nak tolong bila tengok baki dia ada RM9.50 je. Akak tu muka dia lagilah segan gila kat aku. Dengan muka sedih dia ucap terima kasih kat aku, keluarkan kad ATM dan pergi dari situ.
Lepas aku dah keluarkan duit, aku pun pergi ke kereta dan drive pergi dari cawangan bank yang kecil tu. Masa aku drive lalu depan bus stop, terperasan ada perempuan duduk kat situ sorang-sorang sambil lap matanya dengan lengan baju kurung dia. Memang kebetulan aku drive perlahan, jadi aku nampak memang sah itu akak yang aku tolong tadi. Muka dia macam tengah sebak.
Aduh, aku serba salah. Rasa kesian pulak. Rasa macam nak tolong tapi aku ni skeptikal sikit bab nak tolong orang ni. Sebab aku suka tolong oranglah partner bengkel welding aku tipu aku sampak 20k. Sebab suka tolong oranglah bini aku kena rembat jiran aku sendiri sampai dia failkan cerai dan dah angkut anak-anak aku balik rumah mak bapak dia. Sebab suka tolong oranglah bini aku kata aku suka marah-marah dan dera mental dia, sedangkan aku marah sebab dia skandal dengan sepupu dia sendiri. Senang kata, ramai orang yang aku tolong suka tikam belakang aku. Brengsek!
Tapi dengan akak tadi tu, memang tersentuh betul hati aku. Sebab aku faham camne keadaannya bila hidup susah. Aku sendiri pernah alaminya dulu. Masa mula-mula kawin.
Time tu aku dengan bini aku memang hidup susah. Aku baru buka bengkel welding dan memang aku harapkan sangat bini aku tolong support dari loan atas nama dia buat modal aku meniaga. Sampailah bengkel aku tu dari aku sorang je yang kerja, sekarang dah ada 10 orang pekerja. Dari kedai kecil satu pintu sekarang aku dah ada 2 cawangan kedai dua pintu untuk bengkel aku.
Bila bisnes dah mencanak, semua duit loan atas nama bini aku yang aku pinjam dulu aku bayar balik sampai langsai semuanya. Sebagai menghargai pertolongan dia dulu, aku mewahkan bini aku dengan macam-macam barang branded dan barang kemas sebab aku dah mampu nak bahagiakan dia dengan semua tu.
Tapi, jodoh aku dengan dia nampaknya tak panjang. Aku tahu kelemahan aku terlalu fokus dengan perniagaan sampai selalu abaikan keperluan batin bini aku. Keperluan batin ni bukan seks je. Sebab dari segi seks bini aku sendiri kadang-kadang surrender dan kata aku macam bela hantu raya. Tapi nafkah batin yang aku selalu gagal tunaikan adalah belaian manja, layanan mesra, luangkan masa bersama dan beri ketenangan perasaan. Dengan kelemahan aku itulah dia dapat keseronokan dibuai puji-pujian ayat manis sepupu dia yang juga sebenarnya laki orang.
YOU ARE READING
Permata
RomanceHidup terhimpit seorang perempuan yang lurus berubah sejak dia berkenalan dengan seorang lelaki yang tidak kenalinya.