Pengenalan

1.6K 45 2
                                    


Hamdi dan Sarah baru sahaja selesai mengangkat barang-barang terakhir dari lori, dengan penat yang terasa hingga ke hujung jemari. Kondominium yang baru mereka huni ini tampak selesa dengan pemandangan kota besar yang penuh warna. 

Bagi Sarah, persekitaran ini asing, berbeza dengan suasana kampung yang penuh kehijauan dan ketenangan. Namun, bagi Hamdi, ia satu peluang baharu untuk memulakan hidup di bandar bersama isteri yang baru dinikahinya.

Hamdi seorang jurutera di Tenaga Nasional Berhad (TNB), baru sahaja pulang dari pengajiannya di Amerika Syarikat di bawah biasiswa TNB. Dia seorang yang berfikiran terbuka dan ingin memulakan fasa hidup baharu di ibu kota. 

Sarah pula, seorang ustazah di sebuah sekolah menengah agama, dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga yang lebih konservatif. 

Perbezaan gaya hidup dan pandangan antara mereka kadang kala mencetuskan ketegangan, tetapi perkahwinan ini adalah impian ibu bapa mereka, yang merupakan kenalan lama.

"Tak sangka akhirnya kita tinggal di sini," kata Sarah, menatap pemandangan yang terlihat dari balkoni mereka.

"Ye, memang jauh berbeza dari kampung," jawab Hamdi, sambil tersenyum kecil. "Tapi awak akan suka nanti. Banyak benda baru di sini, banyak pengalaman yang kita boleh cuba sama-sama."

Kediaman mereka yang baru ini terletak di kondominium mewah dengan kolam renang dan gimnasium, tetapi apa yang membuatkan kawasan itu menarik adalah penghuninya. Mereka mula mengenali pasangan jiran mereka, Intan dan Reza, yang kelihatan sangat ramah. 

Intan bekerja sebagai konsultan media, manakala Reza pula usahawan dalam industri fesyen. Dari gaya pergaulan mereka, Hamdi segera dapat mengagak bahawa pasangan ini berbeza—lebih berani dan lantang dalam gaya hidup.

 Dari gaya pergaulan mereka, Hamdi segera dapat mengagak bahawa pasangan ini berbeza—lebih berani dan lantang dalam gaya hidup

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Perjalanan HidupkuWhere stories live. Discover now