Prolog

10 2 0
                                    

Sejak lahir, segala-galanya baginya adalah gerakan, isyarat, dan mata yang penuh makna. Namun, mulutnya tidak pernah mampu mengucapkan sepatah kata pun. Bisu. Itulah hidup yang harus dia tempuhi.

Adam Afqar. Nama yang membawa seribu cerita, tetapi tiada suara untuk menceritakan kisahnya. Dia tidak pernah merasa kekurangan, malah dia belajar untuk hidup dalam dunia yang sepi. Namun, dalam sepi itu, ada satu suara yang tidak pernah dapat dia dengar—suara hatinya yang ingin berhubung dengan dunia.

Hidup Adam berjalan dengan normalnya. Kehidupan yang tenang, penuh dengan keselesaan dalam kesunyian. Tetapi segalanya berubah pada satu pagi.

Kedatangannya ke kafe kegemaran ibunya itu tidak pernah disangka akan menjadi titik permulaan bagi perubahan besar dalam hidupnya. Ketika Adam melangkah masuk, pandangannya bertemu dengan seorang wanita yang sedang duduk di sudut, memegang secawan kopi. Matanya yang lembut, senyuman yang tulus, semuanya memberi kesan mendalam.

Zulaikha Aireen - Walaupun tiada suara yang terkeluar dari mulutnya, ada sesuatu yang menarik—sesuatu yang menjentik rasa ingin tahu dalam dirinya. Mata Adam, meskipun terlihat tenang, menunjukkan rasa yang mendalam, seolah-olah ingin menyampaikan sesuatu yang besar namun tidak mampu.

Tanpa sedar, cinta telah berputik di dalam hati Zulaikha. Bukan pada penampilan atau apa yang dia dengar tentang Adam, tetapi pada apa yang tidak dapat dia dengar—pada dunia Adam yang penuh dengan makna yang tersembunyi di balik setiap gerakan jari dan tatapan mata.

Dia mula belajar bahasa isyarat untuk memahami Adam. Tanpa teragak-agak, dia mula belajar bahasa isyarat, menghafal setiap gerakan, setiap maksud yang disampaikan melalui jari-jemarinya. Setiap hari, dia berusaha, walaupun kadang-kadang terasa sukar, kerana bagi Zulaikha, tidak ada yang lebih penting daripada memahami Adam—dan memahami cinta yang tumbuh dalam sepi.

Dia mahu menjadi suara dan mendengar luahan suara hati Adam yang Adam tidak mampu suarakan.

Tiada Yang Sempurna | Violet EmelineWhere stories live. Discover now