Chap 2 // Forget It

4K 301 16
                                    

Promise (약속) (承诺)
Chap. 2

Luhan POV

"Tao tak rindu exo?" tanya aku. Tao dan Kris tampak terkejut dengan soalan aku.

"Yahh Luge!" tegur Kris membuat isyarat supaya mengubah topik perbualan. Aku hanya buat tak tahu dengan isyarat Kris tu.

"Tipu lah kalau tao cakap tao tak rindu exo.." kata Tao perlahan bersama sendunya.

Kris segera memeluk bahu Tao, menenangkan Tao dari tangisannya. Sempat Kris menjeling aku dgn isyarat 'kau punya pasal lah ni'

Aku menunduk lemah. Tangan Tao aku genggam. "Tao ah, gege pun rindu diorang. Gege rindu sangat sangat."

"Past is past, Tao, Luhan.." kata Kris.

"Korang tak pernah terniat ke nak masuk exo balik?" tanya aku pada Kris dan Tao.

"Aku lagi suka dengan kehidupan aku sekarang. Bebas." kata Kris. Yaa aku tahu, Kris amat tak suka bila aku babitkan pasal exo. bukan dia benci exo tapi dia tak suka dengan sikap SME.

"Taotao nak balik pada exo.. Taotao rindu diorang. Tapi baba tak bagi. Ramai fans marah taotao." kata Tao masih lagi dengan esaknya.

"Tao ah.. walau seperit mana pun rindu kita pada diorang, kita tak boleh ubah apa-apa. Ni pilihan kita. Ni jalan hidup kita sekarang. Tao kena kuat demi baba, demi fans yang masih support tao, demi gege. boleh?" kata Kris memujuk Tao.

Tao diam masih menangis.

"Kalau lah diberi peluang kita jumpa diorang..." kata aku menahan tangisan.

"Ianya tak akan berlaku, Luhan." kata Kris. Aku tahu jauh di sudut hati, Kris nak sangat jumpa diorang tapi perasaan marah pada SME membuatkan Kris lupakan semuanya pasal exo.

"Kris-ge, Lu-ge.. lepas ni kita boleh selalu jumpa tak?" tanya Tao memandang muka aku dan Kris.

Aku mengangguk.

"Boleh sangat Tao!" balas Kris gembira.

End POV
--------------------

Selepas petermuan Tao dengan Luhan dan Kris, diorang bertiga selalu berhubung sesama sendiri. Tao selalu bagitahu gegenya tentang aktiviti harian dia, begitu juga Kris dengan Luhan. kehidupan Tao agak sibuk dengan jemputan ke realiti show. Skrg ni Tao tengah shooting Kids Let Sing di China. walaupun Tao menetap di LA tapi dia selalu berulang alik ke China untuk shooting dan bertemu Kris ddngan Luhan. Lagu-lagu Tao mendapat sambutan hangat walaupun ramai fans yang kecewa dengannya. Tao redha dengan semuanya.

Harini 2 August. Tao ada shooting dekat Beijing begitu juga dengan Kris. Pada waktu break lunch, Kris dan Tao pergi lunch sama-sama. Ada fans yang ternampak Tao dan Kris di sebuah cafe lalu fans tu pun menangkap gambar dan memuat naikkan gambar tersebut ke weibo.

Tao POV

Sementara menunggu Kris-ge habiskan makanan, aku melayari akaun weibo. Aku terperasan satu gambar yang dimuat naik oleh fans. Aku senyum tipis. Ada juga fans yang nampak aku dgn Kris kat sini. Padahal meja aku dgn Kris agak tersorok. Entah kenapa aku tergerak hati nak baca comment diorang.

'Tao dengan Kris berjumpa? Ommo bila diorang nak masuk exo balik?!'

"Tao okay?" tanya Kris mematikan lamunanku.

Aku memandang muka Kris. "Ge kalau diberi peluang kita masuk exo balik.. Gege nak tak?"

"You know my answer right?" balas Kris bersahaja.

"Gege sebenarnya nak kan tapi sebab SME gege taknak.. Gege tak rindu ke kenangan kita masa ber12?" kata aku.

"Tao, kita takkan masuk exo balik. Percayalah. Hm dah lah jom gerak. Nanti manager gege cari pulak." kata Kris.

Aku hanya menurut langkah Kris yang sudah pergi ke kaunter utk membuat bayaran. Aku tahu apa yang SME buat pada Kris masih lagi terkesan di hati Kris. Aku teringin sangat nak kembali pada exo bersama Luhan dan Kris. Tapi aku sedar tu cuma angan-angan jee.

'The time i have wasted, the life that can't be brought back, the memories of the past, I don't want to think about it anymore'

Hanya aku je tahu macam mana payahnya nak lupakan kenangan tu. Macam mana payahnya aku berdiri sendiri. Kadang² bila aku sorang² aku selalu fikirkan diorang. Masih bising ke dorm dengan perangai chen dengan baekhyun? Suho hyung macam mana? Tapi bila aku fikir betul-betul semua tu takkan ubah apa-apa. Mungkin aku je yang fikirkan diorang. Diorang tak. Yelah diorang kan sibuk dengan exoluxion. Betul kata baba, kalau aku masih ada dalam exo mesti tiap malam kaki aku sakit.... Aku dah pernah rasa macam mana penatnya buat exoluxion. Tapi rasa penat tu hilang bila tengok fans gembira.

"Tao ah, jangan fikir. Past is past." kata aku menggelengkan kepala perlahan. Cuba menghalau bayangan exo dari fikiranku. Aku kena fokus dengan kejayaan aku sekarang ni.

❝ Promise ❞ + EXO ✔Where stories live. Discover now