Aileler

3.1K 232 104
                                    

Bu konuya değinmek hem kurgu, hem karakterler açısından birçok şeyi değiştirecek, neticede iç içe konular.

Öncelikle bakıyorum, hikâyelerde tüm aileler sorunlu. Yani ya bir aldatma, ya bir kavga, ya da başka bir şey oluyor. Artik klişe oldu bu da, diyorum ama sonra düşünüyorum...

Bu normal bir şey. Yani ailelerin hepsinde illâki bir sorun oluyor. Ama çoğu kurgu artık bunun etrafında dönüyor. Esas oğlanın en öne çıkan psikopat özelliği ailesinden dolayı oluyor ve hâliyle tüm kurguyu oluşturuyor. Ya da kızın ailesindeki aldatma olayı aşka inancını yok ediyor ve yine tüm olay buna bağlı dönüyor.

Aile içi sorunlar dünyadaki en normal şey. Yani keşke olmasa elbet ama önüne geçilemeyecek bir şey bu. Düşünüyorum yine, sorunsuz ailelerin olduğu bir kurgu nasıl olabilir? Bul bir tane hadi, diyorum kendime.

İllâki kötü çocuk istiyorsanız, kötü arkadaş çevresi kondurun esas oğlunuza. Sorunsuz bir aile, aksine çocuğunu o arkadaş çevresinden kurtarmaya çalışan bir aile. Ya da kızınız ailesinden gizli iş çeviriyor olsun. Ailesinin normalde kesinlikle izin vermeyeceği şeyleri gizli yapsın. Ya da kız gündüz evin hanım kızı, geceleri vampir olsun. Evet. Ya da her şey ana karakterlerin kendi sorunu olsun? Yani, insanız sonuçta ve ailesini fazla abartıyor olsun. Ailesinde olmadığı şeyleri kafasında kuruyor olsun.

Yani böyle işte, ailelerin sorunlu olmasına gerek yok. Yaparsanız kesinlikle anlarım ve fazla eleştirilebilecek bir konu değil bu. Ama bir süre sonra insanların iyice dikkatini çekecek bu durum ve insanlar yadırgamaya başlayacak. Siz siz olun, katkıda bulunun Wattpad'in maddi/manevî değerine ve bir şeyleri düzeltmeye siz başlayın. Hatta biz başlayalım.

Geçenlerde Ekşi Sözlük'te geziniyordum ve Wattpad entry'ına (Entry kelimesi sözlüğün bir terimi olduğu için değiştirmedim) denk geldim. Kimisi kendi kitaplarının reklamını yapmış, kimisi "Eskiden daha iyiydi," gibi yorumlar yapmış ama çok fazla kişi genel olarak şöyle yazmış: Kezban ve ergen bir kız grubu olduğumuzu, eskiden uygulamanın çok daha kaliteli olduğunu ve bozulduğunu söylemiş. Genel olarak klişeleri sayıp dökmüş ve bayağı bir eleştirmiş, gömmüşler bizi. O kesime kesinlikle katılmıyorum ama genelde bu tür yorumlar bize gerçekleri gösteriyor.

Tabi saydıkları arasında ailelerin sorunlu ve her şeyin nedeni olduğu da vardı. İnsanlar bizim hakkımızda böyle düşünüyor. Biz bunu hak ediyor muyuz? Kesinlikle hayır! Peki bunu nasıl engelleriz? Engelleyemeyiz. Ama bunun azıcık da olsa, birkaç kişide dahi olsa değişmesini sağlayabiliriz. Nasıl? Yadırganan bu konuları biraz kendimizde değiştirerek, orijinalleştirerek.

Başka işe yarar birkaç şey...

✩ Ailelerin bazı birkaç özelliğini gözlere sokup başka diğer bazı şeyleri arkaplana atmayın. Yani aileleri yazıyorsanız dengeli yazın. İyi ve kötü yanların ikisini de dengeli yazarsanız birbirlerini nötrleyecekler ve insanlara kurgunuzu yadırgamaları için fırsat vermemiş olacaksınız. Ay

✩ Her karakter gibi aile fertlerini de gerçekçi, zengin (Yani karakterli, derin kişilik demek istiyorum) ve mantıklı yapın.

✩ Aile fertlerini kurgularken ek olarak şu soruları sorun:

Anne/babanın kızıyla/oğluyla ilişkisi nasıl?

Anne/babanın genel olarak çocuklarına bakışı nasıl?

Anne/baba çocukları için ne kadar ileri gidebilir?

Meslekleriyle çocuk bakma becerileri dengeli mi? Fazlasıyla saçma bir soru oldu evet ama bir düşünün, çok fazla mesai yapan bir meslek çalışanı olması illâki etkilemez mi?

Gibi. Yani kendi ailenizi de göz önüne alın biraz.

✩ Kardeşler arası ilişkileri unutmayın. Yani annesi ölmüş, babasından nefret ediyor ce kardeşine tapıyor. Size de tanıdık gelmedi mi?

✩ Klişeleri direkt atın. Kurgunun şurasına uydursam, şuraya yamasam, buraya sokuştursam falan demeyin. Klişelerden kurtulmanın başka bir yolu yok.

Aileleri sorunlu yapmanıza hiçbir şey diyemez kimse. Ama sadece, tüm kurguyu bunun etrafında döndürmeyin. Bunu kullanın ama tüm kurguyu bunun üstüne yığmayın.

✩ Aile ilişkilerini baştan beri kötü yapacağınıza zamanla bozabilirsiniz. Gerçi her şey iyiye giderken birden kızın, babasının annesini aldattığını görmesini kastetmiyorum. Başka şeyler de olabilir. Yaratıcı olun. Babasının birine, bir şeye, bir hayvana kötü davrandığını görsün. Ya da arada birkaç kez kıza ters şeyler söylesin ve kızın zamanla güveni sarsılsın. Olamaz mı?

Bölüm sorusu: Aileler hakkında başka ne bilmek istiyorsunuz? Bu bölümü pek beceremedim sanırım...


Wattpad'de Yazar OlmakHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin