"Har de åpnet øynene sine nå?"
"Ikke enda Snøpus."
"Hva med nå da?"
"Hvis du maser kommer det bare til å ta lengre tid."
Eikepus åpnet et øye. Og så det andre. Han så en helt hvit kattunge stå rett foran ham.
"Han er våken!" Mjauet hun glad. "Hei Eikepus! Løvpus kom og se!"
En brun kattunge med mørkere flekker og gule øyne trasket over og satt seg ned ved siden av den hvite kattungen.
En annen mye større katt satte seg ned ved siden av dem. Hun hadde en nydelig lysegrå pels.
"Kan vi ta ham med ut? Værsåsnill?" Spurte Snøpus.
"Ok. Men pass på ham" Mjauet den grå dronningen.
"H-hvem var det?" Spurte Eikepus.
"Det var moren din, Tåkepels"
Eikepus så seg rundt og så to andre kattunger ligge ved siden av ham. Moren la seg med magen mot dem. De to kattungene begynte å drikke melk. Den ene var helt lik moren, mens den andre var skilpaddemønstret.
"Det er Skypus og Engpus, søstrene dine" Mjauet Løvpus.
"Kom igjen! Så går vi ut!" Mjauet Snøpus ivrig og hoppet ut. Løvpus og Eikepus fulgte etter.
"Der borte er lærlingenes hule." Snøpus pekte med poten. "Meg og Løvpus skal flytte dit snart"
"Det er fortsatt fire måner til"
Eikepus hoppet opp og snudde seg rundt vettskremt. En stor svart hannkatt sto der.
"Hei Ravneklo!" Hilste Snøpus lg Løvpus.
"Er dette sønnen min?" Spurte Ravneklo og så på Eikepus. Eikepus sto fortsatt og så vettskremt på den store svarte krigeren. Åssen kunne det være faren hans? Han var så stor!
Snøpus nikket. "Han var den første til å åpne øynene sine!"
"Hmm.. Interessant. La oss se om de greier å lage en kriger ut av den mille loppa der da" Gryntet han, tydeligvis misfornøyd og løp ut av leiren med en hvit hunnkatt som het Isfjær og en mørkegrå hunnkatt som het Kullpote.
"Hav feiler ham? Tråkka på en torn eller?" Spurte Løvpus og så på Eikepus dom krympet srg der han sto.
"H-h-han liker meg ikke" Mjauet han litt redd.
"Han må bare få litt tid på seg, Eikepus. Bare vent!" Mjauet Snøpus og slikket han lekent på skinnet. "Skal vi leke?"
"Leke hva da?"Spurte Løvpus.
"Krigere!" Snøpus hoppet opp og ned. "Jeg er Snøstjerne! Leder av Gressklanen! Og detter er Løvhjerte, min nestleder! Hva gjør du på mitt territorium tør jeg spørre?" Mjauet Snøpus med en mørk stemme.
"Jeg er Eikestjerne av Buskeklanen! Og dere har tatt byttedyr fra vårt territorium!" Mjauet Eikepus.
"Beskylder du mine krigere for å bryte krigerkodeksen?" Mjauet Snøpus og viftet med halen.
"Ja! Buskeklanen angrip!" Eikepus kastet seg mot Snøpus og de to kattungene rullet rundt mens de lekeslåss. Løvpus hoppet inn mellom dem og slo Eikepus ned.
"Gressklanen vant!" Mjauet Løvpus stolt.
"Se hvem som ble slått av en kosekatt!" Ravneklo hadde kommet tilbake fra jakt og så på kattungene.
"Hva mener du med kosekatt?" Løvpus hoppet av Eikepus og så nysgjerrig på Ravneklo.
"Åh, så moren din har ikke fortalt deg? At både hun og faren din er kosekatter? Hvordan hun kom til klanen. Støvstjerne aksepterte henne. Men faren deres. Han ble drept i sin første kamp!" Freste han.
Løvpus og Snøpus så forvirret på hverandre.
"Kom Eikepus, v-vi går" Mjauet Snøpus redd og forvirret.
"Åh neida! Min sønn skal ikke leke med kosekatter!" Brummet Ravneklo sint og holdt Eikepus igjen.
"Bare fordi de har kosekatt-blod betyr ikke at de ikke kan bli krigere! Du er den verste faren noen kunne hatt!" Freste Eikepus og bet Ravneklo i poten. Ravneklo freste og lot ham gå. Einepus løp mot barselhulen. Han ville aldri se Ravneklo igjen!
YOU ARE READING
Kattekrigerne 1~ Den store profetien
FanfictionEikepote har nettopp blitt lærling når han får et oppdrag fra Stjerneklanen. Han skal sammen med 3 andre katter dra på en lang og farlig reise. Hver av kattene får en gave fra Stjerneklanen. Vil kattene greie seg?