Kapittel 2

84 4 1
                                    

"Eikepus? Eikepus! Våkne!"
Eikepus stønnet og åpnet øynene sine. Engpus sto over ham og prøvde å vekke ham.
"Hva er det?" Stønnet Eikepus trøtt.
"Pappa skal trene oss litt før vi blir lærlinger! Kom!" Mjauet Skypus bak henne.
Eikepus satte seg opp. Tåkepels lå og sov. Løvpus og Snøpus hadde blitt lærlinger for en kvart måne siden. Nå het de Løvpote og Snøpote. Sandstripe hadde flyttet inn i barselhulen, og nå hadde hun fått to kattunger, Musepus og Gråpus.
"Kan vi også bli med?" Spurte Musepus nysgjerrig.
"Okei" Gjespet Eikepus og trasket ut av barselhulen. Musepus og Gråpus kom hoppende etter.
"Der er du!" Mjauet Ravneklo og så på Eikepus strengt.
"Ja her er jeg.." Mumlet Eikepus.
"Okei. Angrip Engpus. Husk klørne inne!" Brummet Ravneklo. Ravneklo sin lærling, Kullpote hadde nettopp blitt kriger, hun,Revepote og Trepote. De het nå Kullstorm,Revehale og Trepels.
Eineous snøftet og hoppet mot søsteren. Han skled under magen hennes. Engpus slo ham med poten og hoppet til siden.
"Alle katter gamle nok til å svømme over Stillebekken, samle under Klansteinen for et klanmøte!" Mjauet lederen deres, Støvstjerne fra der han sto på Klansteinen. Klansteinen var der de møttes når de hadde klanmøter. Og Stillebekken var den største bekken på territoriet deres.
Eikepus snudde seg mot Klansteinen og ristet av seg litt støv som hadde kommet i pelsen. Mange av kattene hadde samlet seg rundt Klansteinen.
"Idag er tre av kattungene våre gamle nok til å bli lærlinger. Skypote, din mentor skal være Ravneklo. Englabb, din mentor skal være Gåsevinge og jeg skal være mentor for Eikepote" Mjauet Støvstjerne.
Eikepote kunne ikke tro det! Støvstjerne skulle være mentoren hans! Støvstjerne hoppen ned av Klansteinen og begynte å gå mot Eikepote.
"Skypote! Englabb! Eikepote!" Ropte Bekkeklanen glad.
Eikepote strakk seg for å gni snuten mot Støvstjerne's.
"Jeg skal ikke skuffe deg" Mjauet Eikepote.
"Det vet jeg du ikke vil" Smilte Støvstjerne. "Nå kan du gå med de andre lærlingene. Så viser jeg deg territoreiet i morgen"
"Ok! Takk Støvstjerne!" Mjauet Eikepote og hoppet bort til Snøpote,Løvpote,Skypote og Englabb.
"Mamma kan ikke jeg også bli lærling?" Spurte Gråpus Sandstripe.
"Det er enda fire måner til, vennen" Majuet Sandstripe mykt. "Men jeg vil være lærling nå!" Mjauet Gråpus misfornlyd og kastet seg lekent over søsteren hennes.
"Hei Snøpote. Hei Løvpote." Mjauet Eikepote glad. Englabb og Skypote hadde begynt å gå mot lærlinghulen så han var alene med de to hunnkattene.
"Hei Eikepote!" Malte Snøpote. "Jrg har savnet å dele hule med deg! Det er så kjedelig uten deg!" Mjauet hun og slikket ham lekent i pannen.
"Jeg tror jeg skal gå til Englabb og Skypote så dere to turtelfuer får være alene jeg" Fniste Løvpote og løp etter de andre inn i lærlinghulen.
"Jeg har savnet deg også" Malte Eikepote.
"Skal vi gå til de andre? De begynner å bli sent" Mjauet Snøpote.
"Ok" Sa Eikepote. Han så på solen som var langt nede med fjelltoppene på den andre siden av territoriet deres.
Snøpote smilte og de gikk in i lærlinghulen. Lærlinghulen var i et tre som hadde fallt ned i en storm for mange måner siden. Det var grodd mose inne der sæ det var alltid godt og mykt.
"Se her! Jeg har laget et rede til deg rett ved siden av mitt!" Mjauet Snøpote og la seg ned i hennes rede. Eikepote la seg i hans rede og lukket øynene. Ikke lenge etter hadde han sovnet.
~~~~
Eikepote sto på en eng full av nydelige blomster. En sølvgrå stripet hunnkatt med de blåeste øynene Eikepote hadde sett kom bort til ham.
"Hei Eikepote" Mjauet hun mykt.
"Hvem er du?" Spurte Eikepote forvirret. "Hvor er jeg?"
"Jeg heter Sølvflamme, jeg var en kriger i klanen din mange måner før du ble født. Jeg har noe jrg må si deg Eikepote,og det er viktig du hører godt etter" Mjauet hun.
"Ok" Svarte Eikepote nysgjerrig.
"Fire katter er utvalgt. Du er en av dem. Neste halvmåne,skal du møte de andre kattene ved Stjernetre, ved månehøy. Men pass på snøen som følger dine poter. Du vil få en gave fra oss i Stjerneklanen. Bruk den vell." Mjauet hun og begynte å forsvinne.
"Hva? Snø? Hva er gaven? Vent bli! Vær så snill" Mjauet Eikepote forvirret. Hva var det denne Stjerneklankatten bablet om? Han var utvalgt? Snø? Stjernetre visste han hvor var. Det var der de fire klanene pleide å møtes hver fullmåne. Neste halvmåne...

Kattekrigerne 1~ Den store profetienWhere stories live. Discover now