Kapittel 3

74 6 2
                                    

Eikepote fulgte etter Støvstjerne. De skulle på jakt. Det var halv måne inatt. Eikepote ristet av seg tanken av at han skulle mlte de andre kattene. Han lurte veldig mye på hvem de andre utvalgte var. Og hvorfor skulle de på en reise? Hvorfor akkurat dem?
"Eikepote! Noen hjemme der eller?"
"Hva? Å hei!" Eikepote så opp på Støvstjerne. Den store brune katten så på ham.
"Hva er viktig å gjøre huske når en jakter?" Spurte Støvstjerne.
"Ligge lavt, pass på at halen ikke sleper nedi baken, se hvor du går og trø forsiktig" Mjaurt Eikepote.
"Veldig bra! Lukter du noen byttedyr i nærheten?" Støvstjerne så på lærlingen sin stolt.
Eikepote luktet på luften. Markmus!
"Det er markmus her" Mjauet han.
"Prøv å se om du kan fange den." Mjauet Støvstjerne.
Eikepote løftet litt på halen og snek seg forsiktig mot markmusa som ikke følgte med. Den satt og gnagde på en kongle. Han var nesten fremme og bykset mot den, og dreote dem med et bitt i nakken.
"Kjempebra" Malte Støvstjerne. "Kom så gør vi tilbake til leiren".
De to kattene begynte å gå mot leiren. Eikepote gikk inn til de to eldre kattene i klanen, Mosepels og Vvithale med musa. Han skulle akkurat til å sette seg ned da medisinkattkærlingen, Gulpote kom mot ham.
"Hei Eikepote. Har du det bra?" Spurte hun.
"Ja. Hvordan det?" Spurte Eikepote.
Hun lente seg mot ham. "Jeg vet at du skal dra i kveld Eikepote. Jeg så deg da jeg var i Stjernehulen med Blåhjerte. Bare kom til meg før du drar sånn at jeg kan gi deg noen reiseurter" Mjauet hun.
Eikepote så på henne. "O-ok. Ikke fortell noen hva jeg skal ok?"
"Ikke bekymre deg" Hun smilte varmt og trasket til medisinkatthulen.
"Hva var det for no? Skal du reise?"
Eikeoote snudde seg og så Snøpote. Hadde hun hørt hva de snakket om.
"Nei! Eller jo.. Jeg skal det" Sukket han. Han hadde vært lærling i en måne, og han var veldig forelsket i Snøpote.
"Hvor da?" Spurte hun bekymret.
"Jeg skal ut på et oppdrag eller no såbt. En stjerneklankatt sa det" Forklarte Eikepote.
"Kan jeg bli med? Jeg har ikke lyst til å være uten deg Eikepote!" Mjauet den nydeluge hvite katten. De blå øynene hennes så bekymret på ham. Hbordan kumne Eikepote svare nei? Pass på snøen som følger deg. Selvfølgelig! Snøen som følger ham var jo Snøpote!
Han nikket kort. Han merket at det begynte å bli sent. Månen hadde begynt å titte frem bak trærne.
"Kom, så gør vi og henter reiseurter" Mjauet Eikepote. De to kattene gikk for å hente reiseurter og beggynte å gå mot Stjernetre. De kjente den gamle lukten av siste møte.
Eikepite så seg rundt. Han så ingen av de andre kattene. Det var nesten månehøy. Plutselig hørte han et lavt knurr fra den ene busken. Han spant rundt og så en stor brun hannkatt hoppe ut av en busk. De gule øynene hans lyste i mørke.
"H-hei?" Mjauet Eikepote sky. Snøpote sto bak ham skremt.
"Hvem er dere?" Knurret den brune katten.
"Jeg heter Eikepote, og dette er Snøpote. Vi er fra Bekkeklanen. Hvem er du?" Spurte Eikepote.
"Nattøye fra Løvklanen" Mjauet den brune hankatten.
To katter til krøp ut av buskene. En skilpaddemønstret hunnkatt og en hvit hunnkatt med oransje flekker. "Hei!" Mjauet de i kor.
"Jeg heter Lærhjerte" Mjauet den hvote og oransje.
"Og jeg heter Spraglefjær! Vi er fra Nattklanen!" Mjauet den skilpaddemønstrete katten.
En siste katt kom ut. Det var en svart hannkatt med hvite ører og hvite poter.
"Og hvem er du?" Spurte Snøpote sky.
"Ravnepote" Mjauet han. "Fra Stormklanen"
"Da er vi alle da?" Spurte Lærhjerte.
"Vent nå litt!" Knurret Nattøye. "Jeg fikk beskjed om at vi skulle være fire katter! Ikke seks!"
"Noen må ha tatt med seg en venn?" Ravnepote så på Eikepote og Snøpote. Og så på Spraglefjær og Lærhjerte.
"Ja.. Eller jeg tok med søsteren min faktisk. Vi er sterkere når bi er flere" Mjaiet Spraglefjær.
"Men vi kan da ikke ha med oss en ekstra lærling når vi bare har tre krigere!" Mjauet Lærhjerte og så på Snøpote.
"To krigere faktisk.. Jeg er medisinkatt" Mjauet Nattøye.
"Jeg er medisinkatt lærling" Mkaiet Ravnepote.
"Fint. Da kan jeg og Lærhjerte se til Eikepote og Snøpote, så kan du Nattøye se til Ravnepote" Mjauet Spraglefjær.
"Jeg trenger ikke noen til å passe på meg!" Mjauet Snøpote frustrert.
"Nei vel da. Får se hvor lenge du varer uten en mentor" Mjauet Lærhjerte.
Eikepote så opp på himmelen. Sola hadde begynte å komme opp.
"Vi burde begynne å gå" Mjauet han.
"Men hvilken vei?" Spurte Nattøye.
"Med solen." Mjauet Ravnepote. "Katten fra Stjerneklanen sa det til meg"
"Ok.. La oss gå"

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Sep 02, 2015 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Kattekrigerne 1~ Den store profetienWhere stories live. Discover now