HUJAN. Kyle mengeluh panjang... kenapa perlu hujan! Hari ni ada exam. Dah la aku lambat. Bas pulak, lambat macam siput. Kyle melihat jam di pergelangan tangannya.
"Lambat betul!" Marah Kyle. Wajahnya berkerut seribu.
"Kyle, your necklace," Puan Howking memberikan Kyle seutas rantai. Bagi Puan Howking, rantai tersebut akan membawa tuah kepada penggunanya. Kyle tidak mengambil rantai itu.
"Mom, buat apa Kyle nak guna rantai bodoh ni?!" Kata Kyle sedikit marah.
"Kyle, rantai ni bawa tuah pada kamu. Kamu mesti guna rantai ni. Kalau tak, sesuatu buruk akan berlaku," kata Puan Howking. Sebenarnya, rantai itu kepunyaan mendiang bapa Kyle, Stephen Howking. Bapa Stephen meninggal dunia kerana dilanggar lori. Puan Howking percaya bahawa suaminya meninggal dunia kerana tidak menggunakan rantai itu.
Kyle melihat wajah ibunya. Wajah Puan Howking kelihatan seperti berharap yang Kyle menerima rantau bertuah itu.
"Okey... but, i'm not wearing this necklace. Kyle simpan dalam beg," kata Kyle.
"Good girl," puji Puan Howking.
Kyle menyimpan rantai itu di dalam beg silangnya. Beg silang yang dipenuhi dengan make-up, handphone, barang perempuan dan rantai.
Pit! Pit! Pit!
Bunyi hon bas. Kyle menoleh ke arah bas itu.
"Okey mom, i got to go," Kyle terus berlari menuju ke arah bas itu.
Sempat Kyle melambaikan tangan kepada Puan Howking. Bas berlalu dan... satu tompokan darah besar di bawah bas itu dipandang. Hati Puan Howking tak sedap. Tetapi, dia yakin yang Kyle akan selamat."COME ON Angela," kata Michael, kekasih Angela yang inginkan sebuah kucupan di mulut. Angela geli.
"What the f**k do you want Mike?" Marah Angeline, sahabat Angela. Mike melihat wajah Angeline.
"Better kau duduk sebelum aku cium kau,"
"Shit!" Kata Angeline.
"Hey guys, boleh duduk tak? Mike, kau tu senior mereka. Duduk!" Arah Dennys, ketua pasukan bola sepak pasukan High Eyed. Kyle yang duduk di sebelah Ash cuma memerhati.
"Aku rasa, kau perlu diam Den," kata Mike dengan angkuh.
"Sit!" Arah Dennys dengan tegas.
"Damn!" Kata Mike, lelaki berkulit hitam. Angeline cuma duduk di sebelah Angela.
"Good job Angeline," kata Angela.
"This is f**king helped!" Kata Angeline. Angeline menoleh ke belakang. Mike menunjukkan jari hantu kepada Angeline. Angeline tidak menghiraukan Mike.
"Wenny, aku rimas," kata Ricky, jejaka hot di sekolah. Wenny, girlfriend Ricky gedik mengeletis dengan Ricky. Sebenarnya, Wenny cuma mainan bagi Ricky. Ricky tidak pernah serius dengan mana-mana perempuan yang selalu mendekatinya.
"I don't care. I want to kiss you," mulut Wenny menghampiri mulut Ricky, tetapi Ricky mengelak.
"Wenny!" Marah Ricky.
"Okey... i'm sorry," maaf Wenny. Kyle melihat mereka berdua dengan jelek.
"Hey, Kyle... aku dengar cikgu Audrien mati," kata Ash.
"Hah?"
"Betul, dia mati sebab mata dia kena cucuk dengan besi," kata Ash. Terkejut beruk Kyle dibuatnya.
"Serius?"
"Yes,"
Lagu roller coaster berkumandang di dalam bas. Semua orang dia dalam bas diam menhayati lagu rancak tersebut.
"Roller coaster...
Of love... say what? Roller coaster... uh -uh... roller coaster of love, say what?"
Tiba-tiba bas hilang kawalan. Stereng bas, tidak boleh dikawal. Penekan brek tidak boleh ditekan. Kunci bas tidak boleh dicabut.
"Argggghhhhh!!!!!" Semua orang menjerit.
Bas terlanggar semua kereta di bahagian kiri. Pintu bas tidak boleh dibuka. Cermin tidak boleh dipecahkan Dennys. Semua ini seperti dirancang seseorang.
Angela dan Angeline berdiri dengan panik. Tiba-tiba satu kayu besar memasuki ke dalam bas melalui cermin menghentam tubuh Angela dan Angeline. Separuh dari badan mereka hancur dihentam kayu besar. Ricky menjerit kuat kerana takut. Darah memercik ke arah Ricky. Ricky berdiri dan menyebabkan dia jatuh. Pintu bas terbuka. Muka Ricky betul-betul di bahagian pintu bas itu. Tiba-tiba, pintu bas itu tertutup, terbuka, tertutup dengan kuat, Ricky menjerit kesakitan. Darah mengalir dari mulutnya. Pintu bas sekali lagi terbuka dan tertutup dengan kuat sehingga kepalanya putus.
Darah memercik ke arah Ash kerana duduk di hadapan pintu bas . Kyle tidak terkena darah Ricky. Bas, berhenti betul-betul di tengah-tengah jalan raya. Tiba-tiba, satu lori balak melanggar bas sehingga terbelah dua. Semua menjerit. Semua pelajar terbang melayang tinggi ke udara. Kyle jatuh ke tanah. Dapat dilihat Ash terbaring bersama darah di tengah jalan raya. Satu kereta datang dari belakang lalu menggeles tubuh Ash. Tulang belakang Ash patah. Kyle.menjerit kerana sahabatnya mati. Kini, darah memercik ke arah Sam yang tidak jauh dari mayat Ash. Sam cuba berdiri sambil melihat Kyle. Tiba-tiba, bas meletup. Tiang yang terpacak tinggi melayang tinggi menembus terus ke arah Sam di dada. Kyle terkaku. Darah Sam kini terpercik ke arah Thomas.
"Thomas, belakang kau," Kyle memberitahu Thomas yang sedang berdiri. Ada serpihan letupan bas di belakangnya. Thomas menoleh ke belakang. Tiba-tiba,satu letupan kecil berlaku dan menyebabkan serpihan besi bas itu terbang melayang. Serpihan itu menyebabkan kepala Thomas terputus dua. Darah Thomas terkena pada Hick.
"Argggh!" Hick menjerit. Tiba-tiba, satu pokok besar menghempap tubuh badan Hick hingga membuatkan tubuh badannya hancur.
Kyle menjerit sepenuh hati kerana darah Hick memercik ke arah Kyle dan Dennys. Kyle tahu, bahawa dia mati selepas ini. Dengan tiba-tiba, satu bas melanggar Dennys menyebabkan mayat Dennys terpelanting jauh. Kyle memejamkan mata dengan rapat kerana kipas dari enjin kereta terkeluar dan memusnahkan perut Kyle. Beg silangnya yang ada rantai bertuah itu entah di mana. Kyle membuka matanya... dan..."KYLE?"
Kyle membuka matanya. Dia memandang Ash yang blur melihatnya.
"Kau tak apa-apa ke?" Tanya Kyle risau.
Bas sekolah masih belum bergerak kerana lampu merah dan di hadapan lampu merah itu ialah tempat di mana mereka mati.
"We need get out from here!" Jerit Kyle. Ash terkejut. Semua yang ada di dalam bas pelik melihat Kyle.
"Mr. Milt, saya nak keluar!" Kata Kyle.
"Tapi, kamu mesti pergi ke sekolah Kyle,"
"No! Saya nak keluar dari bas. Ni! Kita semua akan mati!" Kata Kyle.
"What are you saying Kyle?" Tanya Ricky.
"Kita mesti keluar dari bas ni!"
Dengan cepat, Kyle keluar dari bas. Angela dan Angeline bingung lalu keluar dari bas. Thomas berdiri, tetapi ditolak Endy keluar.
"Hey!" Marah Thomas.
"Wei, kau jangan buat macam tu!" Kata Dennys. Dia juga keluar dari bas. Diikuti Hick, Ash, Ricky dan Sam. Mereka semua menenangkan Kyle.
"Mr. Milt, saya rasa awak hantar mereka semua ke sekolah. Lepas tu, awak ambil kami semula," arah Dennys. Mr. Milt mengangguk. Bas melepasi tiang lampu isyarat dan...
Tak sampai dua puluh saat, bas mereka hilang kawalan, dilanggar dan sebagainya.
Semua terkaku. Mereka semua melihat Kyle.
"Macam mana kau boleh tahu Kyle?" Tanya Angeline.
"Aku lihat. Aku lihat yang kita semua mati kat dalam bas," terang Kyle dengan tangisan. Dennys memeluk Kyle supaya bertenang. Mereka semua melihat Kyle kebingungan.
YOU ARE READING
Because It's Our Final Destination
RastgeleWatak-watak: Kyle Howking (Perempuan)- Becky G Dennys Filman (Lelaki)- Austin Mahone Ash Wicky (Perempuan)- Selena Gomez Sam Aust (Perempuan)- Ariana Grande Ricky Wesn (Lelaki)- Liam Payne Thomas Berr (Lelaki)- Justin Bieber Hick Raymond (Lelak...