För länge sedan styrde en snäll kung och drottning över landet Venia. Kungen hette David och drottningen hette Kristina. Dem hade en dotter som hette Aylis. Aylis var bara 2 år när ett krig i landet började.
Aylis visste inte var hon eller hennes föräldrar var. Aylis sprang ut så fort hon kunde. Hon sprang bort från slottet och kom fram till en skog. Hon sprang in i skogen. Hon sprang så långt in hon kunde. Hon kunde bara höra skotten skjutas och hur djuren skrek av rädsla. Plötsligt kom hon ut ur skogen. Hon hörde hur folk kom närmare och närmare massor av djur kom springandes. Aylis sprang bort från skogen när hon plötsligt tvärstannade.
Det var ett stup rakt nedanför henne. Hjärtat bultade 4 slag Per sekund. Plötsligt kände hon hur hon fick en knuff i benen. Hon ramlade rakt ner för stupet.Hon grät som bara den. Plötsligt smällde det. Hon landade mitt på en flytande platta. Den var gjord av trä. Hon hade tuppat av. Svimmat, där låg hon. Det började spöregna. Plattan flöt upp på land. En dam och en herre vid 30 årstiden hittade Aylis medvetslös på plattan. Dem tog hem henne till sin lilla stuga. Efter timmar vaknade hon. Hon minns inget. Inget alls. Hon minns inte vem hon var. Hon minns inte sin familj. Hon hade n amulett runt halsen. Bakom den stod det "Aylis 18/2-1948. På det sett så fick de veta när hon var född och vad hennes namn var.
-Du heter lika dant som prinsessan ska du veta, sa damen.
Aylis skrattade till.Efter flera veckor slutade kriget. Aylis växte upp som att damen och herren var hennes mamma och pappa. Åren gick och Aylis blev äldre och äldre. När Aylis var 14 år så berättade damen och herren en hemsk sak.
-När du var liten hittade vi dig i en flod. Sa herren. Du är igentligen inte våran dotter. Det var krig när vi hittade dig. Du var medvetslös.Aylis vart inte så mycket sur mest förvånad, men lite sur.
En solig dag steg upp på himlen. Aylis hade bestämt sig för att fara på ett äventyr för att ta reda
På vem hennes riktiga familj var. Hon sa Adjö till sina extra föräldrar och satte kust mot öst.