Kap 3

23 2 3
                                    


En stor flock med maskerade folk kom närmare Aylis. Folk skulle samlas just framför Aylis. De hängde en affisch på sidan om Aylis. "Maskerad, alla får va med." Stod det. Aylis blev glad och blev med i festen.

En man delade ut masker. Aylis fick en rosa mask med glittrande pärlor och massor av andra detaljer. Den såg mycket speciellare än de andras. Det var den också.
-hon blev maskeraddrottningen! Ropade en man och pekade på Aylis.
-och han blev maskerdkung. sa en dam och pekade på en kille.

Aylis kände igen killen. Dem satte sig i en vagn. Plötsligt
Såg Aylis vem det var. Det var
Arvid som hon mött i början på sin resa.
-Förlåt att jag blev så arg på dig. Sa Aylis.
Arvid bad också om ursäkt. De vart vänner, men de hade olika planer så de kunde inte resa tillsammans. När de klev bort från vagnen dansade de till musiken. Alla hade roligt och ingen var osams.

Dem sålde fika och frukter på festen. De sålde
Också saft och mjölk. Plötsligt ringde det i en klocka. Alla samlades i en ring. Innanför ringen
Kom folk och gjorde konster och trick. De berättade också roliga historier. Alla skrattade och höga applåder
Hördes. Alla gillade det. Senare kom det 2 personer som skulle sjunga. Alla
Tyckte det var bra. Vissa dansade med varann. Aylis älskade det. Det blev kväll och Aylis blev trött. Hon bodde i ett hotellrum över natten. Hon drömde att en häxa kom och fångade henne och sedan kom
Kungen och drottningen och räddade henne. När hon vaknade på morgonen skrattade hon. "Hur kunde jag drömma om kungen och drottningen? " tänkte Aylis.

Hon gick ut och plockade goda bär.
När hon ätit dem fortsatte hon sitt äventyr mot norr. Hon gick på sidan av en lång väg.
Inga hus var där. Det fanns bara några bilar som körde förbi ibland då och då. Framför henne fanns ett stort berg. Hon skulle vilja klättra upp till toppen, men det skulle vara riktigt jobbigt. Hon stod tänkte ett långt tag. "Jag kan ju ta pauser då och då." Tänkte Aylis. Hon bestämde sig för att klättra dit upp.

AylisWhere stories live. Discover now