Kap 5

17 1 0
                                    

-Va, är jag prinsessan Aylis?
-Ja, det är du. Svarade drottningen. Om du inte ljuger förstås.
-tror du att jag ljuger? Frågade Aylis.
-jag ser i dina ögon att du inte ljuger. Svarade drottningen.
De pratade om kriget som tidigare hänt. Och vad dem gjort efter kriget. Dem hämtade även kungen, som var hennes pappa. Alla hade roligt.
De pratade om minnen. Om händelser. Och om böcker de läst. Om allt. De pratade till och med om Aylis favoritlag hon hade när hon var liten. Ibland grät dem
också lyckotårar. Alla tre ställde sig upp och kramade varandra.
-Det här ska firas. Sa kungen.
-ojdå, du ska få en klänning också. Sa drottningen.

Aylis fick en jättefin blå klänning med rosetter här och där. Vita detaljer fanns och en dragkedja på i nacken. Aylis fick hänga affischer i staden om hon ville. Det ville hon också.
"Fest i slottet ikväll klockan 4.alla får komma." Stod det. Folk hade sett Aylis gå runt i staden. Alla Tyckte hon var vacker.


Nästan hon själv tyckte det.
Aylis längtade till kvällen. Det skulle bli så kul.

Det blev kväll och massor av folk kom. Aylis hade en tjock fläta i håret som gick över axeln. De bjöd bå saft åt barnen och kaffe till vuxna. De bjöd på bullar och kakor. Tårta fanns också med på bordet.
Aylis frågade om killingen bullen fick vara med.
-Självklart! Svarade drottningen.

Bullen fick festa loss med andra djur. Medan Aylars väntade på en pojke. Plötsligt kom en stilig man bakom ryggen. Först såg inte Aylis vem det var men det
Gjorde hon sen.
-Hej Arvid! Sa Aylis glatt.
-Hej, jag undrade om du ville dansa. Undrade Arvid.
-Ja, det vill jag. Svarade Aylis.
-Har du sett prinsessan än? Frågade Arvid.
-Alltså, det kan vara svårt att tro men, jag är prinsessan.
Arvid vart chockad.
-Va!? Sa Arvid. Så jag har hängt runt ed en prinsessa hela tiden?
-Ja, tydligen. Sa Aylis.
Arvid ville ha bevis, så Aylis gick och kramade drottningen och sa "Hej mamma
-Jag tror dig! Sa Arvid. Alla hade roligt den dagen.
Alla Tyckte om fikat och alla tyckte om festen. Alla Tyckte om varann.

SLUT!
Vänta nej! Det är inte Slut än. Fortsättning följer...

AylisWhere stories live. Discover now