Hoofdstuk 1 Het was een mooie lentedag in april. 23 april was niet zomaar een dag. Het was de dag dat de John de 2e een vogelhuisje maakte. Het vogelhuisje was niet zomaar een vogelhuisje. Het vogelhuisje bestond uit plankjes. Die plankjes waren niet zomaar wat plankjes. De plankjes waren afkomstig Muanenen dat waren een soort bomen die op roilitto groeiden. Roilitto is een planeet ver weg in een melkwegstelsel. Roilitto was een planeet die in contact stond met de aarde. Nu vraag je je af, hoezo in contact? Gewoon in contact door een portaal. En dat portaal is het vogelhuisje. Ik hoor u denken hoe kwamen de plankjes daar en hoe werden die plankjes zo magisch. Wel dat leest u nu. Dus John de tweede woonde. Eerst op de planeet lololia. Dit was eigenlijk een soort " kolonie" van Roilitto. John de tweede was zijn carololo's * aan het besproeien. Toen hoorde hij een plop. Deze plop was afkomstig van de postbuis. Ja hoor, daar zat een kokertje met een rood briefje erin. Toen John de tweede dit zag sloeg zijn hart en paar sprongen over. Het briefje was rood, normaal. Kreeg hij alleen paarse briefjes. Die waren dan van een kennis af en toe kreeg hij ook neen groen briefje dat betekende dat hij naar het gemeentehuis moet. Hij. Had ook al eens een keer een blauw briefje. Gehad en toen had hij naar het politieburo moeten gaan. Wat had hij gedaan? Hij had vergeten zijn betolo's* vergeten te betalen. Maar nu was het een rood briefje! John de tweede moest naar de koning toe. Wat had die hem nu te vertellen? Hij sprong direct in zijn alolo* En scheurde naar de palols* toe. daar aan gekomen parkeerde hij zij alolo. Toen hij even later voor de koning stond zag hij dat de koning aan het huilen was. " wat is er aan de hand uwe koninklijke holo*? " vroeg John de tweede. " Mijn dochter: Joselolia, is op vakantie naar de aarde om nooit meer terug te komen naar ons". Opnieuw begon de koning heel hard te huilen. " wat kan ik dan voor u doen meneer" ? Wilde John weten. " beste John, je moet en portaal maken naar die vervloekte aarde, zodat ik mijn eigen dochter kan opzoeken zonder drie jolo's * te reizen. Ik zal me maar moeten aanpassen want je weet een vrouw is heilig hier. Dus ga John en keer niet weerder totdat je je taak voltooid hebt! " schreeuwde de koning! "Zoals u wenst" groete John de koning zoals de wetten het voorschrijven. John draaide zich al nadenkend om en verliet het palols. Terwijl John aan het rijden was vroeg hij zich af hoe hij het ging aanpakken om zo iets moeilijks te maken als een portaal. Opeens schoot hem het antwoord te binnen. --Lotunus!-- Lotunus was de krachtigste tovenaar van Loletia. Eenmaal daar aangekomen stond de deur op een kiertje...
Carololo's = aardappelen Betolo's = belastingen Alolo = auto Palols = paleis Holo = hoogheid Jolo's = jaren