Akta ini dibuat untuk menghalang para syaitan dari dihinakan. Akta ini dibuat untuk para syaitan melakukan kejahatan sewenang - wenang. Inilah tujuan akta ini diwujudkan. Sesiapa yang menulis, mengedit, me - wattpad, me itu, me ini akan perilaku para syaitan, akan ditekan sampai terberak. Banyak orang sudah terberak sampai tak keluar taik lagi. Inilah tujuan akta ini diperkenalkan pada satu hari yang rusuh. Kadangkala akta ini berbunyi agak drakula, draconian, kata ahli akademik membetulkan.
Tiada siapa yang dapat menghalang para syaitan ini berbuat apa sahaja. Semua orang terlalu bangsat saat ini. Semua orang terlalu berhati - hati, dan para syaitan bermaharajalela sepuas hati. Semua orang penakut dan hanya bising dalam group Whats App. Semua orang tak mahu masuk penjara. Semua orang taknak mati dalam masyarakat borjuah, sebuah masyarakat yang hanya memikirkan tentang nafsi - nafsi (sendiri - sendiri).
Banyak pemuda dan petua yang semberono mengkritik para syaitan, ditangkap, diheret dan disiksa. Banyak orang hanya mengharap messiah turun dari langit dan menyepak kepala rakyat di negeri ini yang terlalu selesa diperintah para syaitan. Mereka sudah tak kisah itu messiah dari Sunnah atau Syi'ah, dari Islam atau Kristian, yang penting para syaitan ini boleh dijatuhkan. Mereka sudah bosan dengan tekanan demi tekanan akan menaikkan suhu pemberontakan, hukum dialektika kata diorang. Tapi kejadah apa dialektika babi ni. Rakyat negeri ini macam ok sahaja tol naik, kritik sikit kena tangkap. Butuh apa dialektika lancau ni.
Ramai orang terpaksa merempat di jalanan kerana tak mampu membayar sewa rumah (sebenarnya bilik kecik) mampu belek. Rumah semakin mahal pun rakyat macam bodoh jugak. Layan drama petang - petang sedangkan harga timun makin mahal. Bodoh nak mampus.
Apa benda entah yang rakyat negeri ni makan sampai jadi terlalu tolol? Ditipu setiap hari tetapi masih tetap percaya pada peti undi? Berapa ekor semut mereka telan setiap hari?
YOU ARE READING
Akta (Syaitan)
Short StoryAkta ini dibuat untuk menghalang para syaitan dari dihinakan. Akta ini dibuat untuk para syaitan melakukan kejahatan sewenang - wenang. Inilah tujuan akta ini diwujudkan. Sesiapa yang menulis, mengedit, me - wattpad, me itu, me ini akan perilaku par...