Aku ingat lagi. Waktu aku form 2, ada perkara pelik berlaku dan sampai sekarang aku takkan lupa.
Aku sertai program Qiamullail yang dianjurkan pihak sekolah. Pukul 3 pagi kami dikejutkan. Aku dan kawan yang lain pergi ke tandas basuh muka dan ambil wuduk.
Belum masuk tandas lagi dah dengar macam macam bunyi pelik. Bunyi duit syiling berpusing, kunci jatuh dan paling seram, jamban tandas flush secara tiba tiba.
Masuk tandas. Kosong. Takde orang pun. Siapa flush? Gila. Main main pulak 'benda' ni.
Dah ambil wuduk, kitorang duduk di dalam surau sementara tunggu Ustaz Naufal (imam kami) sampai. Tiba tiba, Ustazah Azila bagi aku kunci. Bila masa ntah dia datang."Kamu ambil kunci ni, pergi stor belakang surau tu, ambilkan sejadah. Macam tak cukup je ni"
Kenapa aku brrr. Dengan malas, aku ajak senior aku teman aku (Sebab masatu aku duduk sebelah senior. Aku malas nak panggil kawan aku yang lain). Senior ni pun aku tak berapa kenal sangat.
Waktu nak bukak pagar stor tu, tiba tiba kunci yang aku pegang terlepas dari tangan aku. Senior aku cuma tunduk dan tak kata apa apa.
Bengong. Bukan nak tolong ambilkan. Aku pun tunduk dan ambil kunci tu tapi...
Masa aku tunduk, aku perasan kaki senior aku tu takda. Macam tak jejak. Bila aku dongak, dia ada lagi sambil tersenyum padaku dan berkata,"Dah tahu ke?"
-end-