"Dan anugerah yang kita tunggu-tunggu untuk malam ini. Prom Queen Award! Nampaknya untuk tahun ni, award ni da bertukar tangan ye. Haa... Kalau selama ni Miss Enchantress, Lisa je yang menang, tapi tahun ni, saya persilakan pemenang baru, Miss Lovely Cutie, Kiera!! Tahniah!"
Aku terkejut bila dengar nama aku disebut. Ketika itu, semua orang sekeliling pandang aku dan bertepuk tangan. Kawan-kawan aku semua teruja dan menolak aku naik ke pentas. Kat atas pentas, ada orang meletakkan mahkota atas kepala aku. Rasa macam menang Ratu Cantik pulak. Aku masih kaku berdiri sehingga lah pengacara tadi memberikan aku mikrofon dan menyuruh aku memberikan ucapan. Dari atas pentas, aku dapat melihat semua mata memandang ke arah aku dan menambahkan lagi rasa gemuruh aku. Namun, mereka semua memberikan senyuman seakan-akan bersetuju dengan kemenangan aku tu. Tapi, aku terperasan Lisa dan kawan-kawan dia sedang memerhatikan aku tanpa senyuman di bibir. Aku tahu, dia mesti marah sebab aku da rampas mahkota ni daripada dia. Dia mesti bengang dengan kemenangan aku sebab sikit sebanyak, reputasi dia sebagai Top Queen kat kampus ni tercalar.
"Ni ada hadiah daripada orang tersayang. Terima la.."
Bertambah terkejut aku apabila pengacara tadi menghulurkan teddy bear yang hampir sama besar dengan aku. Tepukan semakin gemuruh dan ada jugak yang menjerit nama aku. Aku menerima teddy bear tu tapi di dalam kepala, aku berfikir siapa orang tersayang yang dimaksudkan pengacara tadi. Aku takde pakwe pun. Selesai memberi ucapan ringkas, aku turun dari pentas dengan tanda tanya. Aku nak tahu siapa yang bagi teddy bear ni jadi aku pergi ke belakang pentas untuk bertanya kat pihak penganjur. Belum sempat aku melangkahkan kaki ke belakang pentas, kawan-kawan aku da mengerumuni aku mengucapkan tahniah, memeluk dan mencium pipi aku. Kemudian, datang pula orang lain yang aku tak kenal, mengucapkan tahniah, mengenalkan diri mereka dan mengambil gambar bersama-sama. Terasa macam artis pun ada. Jam 12.30 malam, majlis pun tamat. Aku terus beredar ke belakang pentas mencari orang yang ada gaya macam penganjur. Tiba-tiba, kaki aku terhenti apabila mendengar suara orang seperti sedang bergaduh di dalam billik yang aku baru lintas.
"You fikir I tak tau?! You yang plan semua ni, kan?!"
Aku mengintai dari pintu yang terbuka sikit tu. Aku nampak Lisa dengan seorang lelaki. Tapi lelaki tu duduk membelakangi pintu. Aku tak nampak muka dia, hanya wajah marah Lisa yang aku nampak dengan jelas. Aku meneruskan perangai mami jarum aku, mendengar pergaduhan mereka.
"Kalau I yang plan semua ni pun, bukan ada kena mengena dengan you. Kita da lama break. Kita da takde apa-apa."
"Tapi kenapa you bagi perempuan tu yang menang?! Siap bagi teddy bear bagai! I tak pernah dapat pun benda-benda macam tu dari you."
Aku tersentak.
'Teddy bear? Teddy bear tadi ke? Laki ni ke yang bagi tu kat aku? Siapa dia ni?'
Bertalu-talu soalan menjelma dalam kepala aku. Lelaki tu meneruskan.
"Ala.. Suka hati I la bagi apa. I bukan pakai duit you pun."
"Eeii. You ni kan, memang...... Urgh!! I hate you!"
Lisa menghentakkan kaki dan terus menuju ke pintu tempat aku skodeng. Aku terus sembunyi kat belakang dinding bilik sebelah. Aku dengar Lisa menghempaskan pintu dan berlalu pergi.
'Fuh! Nasib baik sempat menyorok.'
Aku terus masuk ke bilik kejadian tadi tapi malangnya, bilik tu da sunyi sepi. Lelaki tadi da takde.
'Mana pulak dia pergi?'
Puas aku cari di dalam bilik itu namun hampa.
'Ai. Cepat betul dia lesap. Ilmu ghaib apa dia pakai ni?'
Aku mengaru-garu belakang kepala yang tak gatal tu. Kemudian, aku keluar dan terus pergi ke kereta.
'Pelik la laki tu. Macam tau-tau je aku cari dia. siapa dia ea? Suara dia pun aku tak dapat cam tadi.'
Di dalam kereta, otak aku ligat memikirkan lelaki tu. Lampu isyarat merah, aku berhentikan kereta di simpang empat yang lengang tu. Aku menjeling ke arah jam tangan, patutlah. Da pukul 1 pagi. Aku pandang teddy bear besar tadi yang aku duduk kan di tempat duduk sebelah.
'Hai... Siapa lah yang bagi kau ni ea?'
Hati ku berkata sambil tangan kiri ku mengusap-usap kepala teddy bear tu. Tiba-tiba, aku terperasan sesuatu pelik kat teddy bear tu. Rantai yang ada loket berbentuk love tergantung di leher sekali dengan kertas kecil dilipat dua. Aku ingin mencapai kertas tu tapi lampu hijau menyuruh aku menggerakkan kereta.
'Surat apa pulak ni? Takpe, kat rumah nanti aku baca.'
Terus aku pecut ke rumah. Sampai kat rumah, aku angkat teddy bear tu masuk dalam bilik. Aku letak atas katil dan ambil surat tu.
""Aku suka sorang girl ni. Dia low profile sangat. Lama da aku usha dia. Tapi dia tak pernah perasan aku. Satu hari, aku rasa aku nak bagi hadiah kat dia tapi aku tak tau bila masa yang sesuai. So, aku tunggu sampai Prom Nite. Rasanya itu je la masa yang sesuai. Kalau aku dapat menari dengan dia masa Prom Nite tu mesti best, kan? Tapi aku busy. Aku tak sempat jumpa dia. Nasib baik aku sempat bagi hadiah ni kat dia walaupun bukan dengan tangan aku sendiri. Aku harap dia tak kisah. Aku harap dia terima teddy bear and rantai ni. 013-2434212 ni number aku. Kalau girl tu tak kisah, text la aku. Jangan call, cuma text je. Thanks.
P/s, Love You!
Mr Teddy Bear""
Berkerut dahi aku lepas baca. Aku terus capai handphone dan menghantar mesej ke nombor tadi.
[Me: Hey, I'm Kiera. Just wanna say thank you for the present. But, who are you?]
Tak berapa lama lepas tu, mesej baru masuk. Aku buka mesej itu.
[Unknown: Salam. Hi. Saya ingatkan awak tak sudi nak text. Saya Adi.]
[Me: Oh, sorry. Kiera tak kenal Adi. Adi student sini ke?]
[Unknown: Yup. MASCOM. Awak tak kenal saya tapi saya kenal awak. Sangat-sangat.]
[Me: Oh. Kenapa Adi tak bagi sendiri present tu tadi? Nak jugak Kiera tengok Adi ni.]
[Unknown: Takpe la. Saya ni tak handsome. Nanti awak lari pulak kalau jumpa saya.]
[Me: Eh, kenapa cakap macam tu pulak? Kiera kawan tak tengok rupa paras pun tau. Kiera kawan dengan semua orang.]
[Unknown: Yeke? Kalau saya nak lebih dari kawan?]
Aku terhenti. Aku fikir kejap apa yang patut aku balas. Da la aku tak kenal dia, tiba-tiba cakap macam tu pulak. Aku balas.
[Me: Ok la, Adi. Kiera ada keje sikit nak buat ni. Kalau Kiera free nanti, Kiera text lagi.]
[Unknown: Ok, bye. Salam 143! =)]
'143?'
Aku tau maksud 143 tu. I LOVE YOU. Tapi, siapa dia ni. Tiba-tiba muncul nak cakap 143 bagai. Aku biarkan handphone kat tepi kepala. Aku berfikir, kat U tu ramai orang nama Adi. Yang mana satu dia ni. Satu per satu wajah Adi yang aku kenal masuk dalam kepala aku. Aku memeluk teddy bear tadi dan mengusap kepalanya. Tiba-tiba handphone aku berbunyi. Cepat-cepat aku angkat telefon bila nampak 'Irzaq's Calling...' kat skrin tu.
"Hello, assalamualaikum."
"Walaikumsalam. Kiera da sampai rumah?"
"Da. Baru je sampai ni."
"Oh bagus la. Ok la. Saja je Ijaq call nak tau da sampai ke belum. Ok la, bye!"
Talian tamat. Irzaq ni memang ambil berat pasal aku. Dia la kawan baik aku. Tapi aku anggap dia ni lebih dari kawan. Aku da lama simpan perasaan ni kat dia. Sejak mula kenal dulu tapi aku tak nak bagitau sebab aku takut dia tak terima aku dan hubungan kitorang habis macam tu je. Lepas aku dapat tau dia da ada makwe dulu, lagi la aku diamkan je perasaan tu. Tak nak la nanti aku kena cop perampas pulak. Biarlah benda ni jadi rahsia aku sorang je. Aku baring sampai terlelap.
*****
YOU ARE READING
MR TEDDY BEAR
Short StoryGuys... Ni ada cerita pendek lagi. Aku buat cerita ni tahun 2010 kot. Haha.. 5 tahun peram baru nak upload. Baca la kalau sudi. Vote la kalau rajin. Hee~