MukaSurat 4

247 17 0
                                    

3 bulan berlalu, hubungan aku dengan Adi berjalan lancar. Tapi, kitorang bukan kekasih, mungkin. Sebab dia tak pernah cakap pun aku ni makwe dia. Aku pun tak pernah la mengaku dia tu pakwe aku. Tak kan tiba-tiba aku nak cakap kat orang lain dia pakwe aku. Da macam perigi cari timba la pulak. Selama aku dengan Adi, aku da jarang jumpa, telefon atau mesej Irzaq. Irzaq pun macam da jauhkan diri dari aku. Mungkin, sebab aku da 24 jam berkepit dengan Adi kot. Dalam 3 bulan ni jugak, aku dapat banyak hadiah daripada Mr. Teddy Bear. Cokelat, baju, bunga, macam-macam lagi. Tapi aku dapat semua tu semua bukan dari tangan dia sendiri. Maknanya, bukan dia sendiri bagi kat aku. Ada yang orang lain sampaikan, ada yang dia tinggalkan depan rumah aku dan macam-macam lagi. Aku tak pernah tanya benda ni kat Adi. Adi pun tak pernah cakap pasal benda ni masa kitorang jumpa. Kadang-kadang aku hairan jugak. Satu hari, Irzaq ajak aku teman dia belajar kat perpustakaan sebab kitorang da lama tak lepak sama-sama. Kat perpustakaan, kitorang banyak diam daripada berbual. Irzaq terus baca buku rujukan yang dia ambil kat rak bila sampai kat perpustakaan tadi. Dia nampak da tak macam dulu-dulu. Aku rasa janggal sikit. Tak lama lepas tu, aku perasan dia tulis sesuatu dalam buku dia dengan muka serius. Mungkin dia tulis nota. Tiba-tiba, dia pandang aku. Cepat-cepat aku alihkan mata aku ke arah lain. Harap dia tak perasan aku pandang dia tadi. Kemudian, dia bangun dan berkata.

"Ijaq nak pergi toilet kejap."

Aku hanya mengangguk. Dia berjalan menuju ke tandas dan aku memerhati saja. Apabila dia hilang dari pandangan, cepat-cepat aku membuka buku dia tadi. Aku selak muka surat demi muka surat dan terhenti pada muka surat yang terakhir dia tulis. Aku membaca di dalam hati.

'24 Sept 2010 Aku lepak dengan dia kat library. Aku tak tau macam mana nak buat dia sedar. Aku sayang dia, sangat-sangat tapi dia da pilih orang lain. Aku tak tau la semua hadiah yang aku bagi tu dia simpan ke tak. Aku harap dia simpan. Tapi apa yang aku pasti, rantai yang aku bagi dengan teddy bear dulu dia pakai lagi. Bagus la. Aku pun satu. Tak pandai nak berterus terang dengan dia. Kan da melepas sekarang. Padan muka aku! Tapi takpe. Aku akan sentiasa bagi hadiah kat dia. Sampai la dia sendiri tau benda ni. Hm.. Hari ni nak bagi apa pulak?

Mr Teddy Bear'

*****


MR TEDDY BEARWhere stories live. Discover now