MukaSurat 2

303 16 0
                                    

Sedar-sedar je, jam da pukul 8.42 pagi.

'Alamak! Aku da lambat! Pagi ni ada kelas Prof Zakry. Mati la aku..'

Pantas aku bangun, mandi dan siapkan diri. Tanpa sarapan, aku terus memecut ke kampus. Sampai je kat kampus, aku terus berlari ke dewan kuliah kat tingkat satu. Masa kat tangga tu, tiba-tiba aku terlanggar sorang mamat ni. Barang-barang yang dia bawa dan handphone aku terjatuh.

"Ops! Sorry, awak. Sorry... Saya nak cepat ni. Saya tak perasan."

Tanpa memandang muka mamat tu, aku mengangkat barang-barang dia, bagi kat dia dan mengutip handphone aku, kemudian meneruskan larian ke dewan kuliah. Sampai je kat dewan kuliah, aku tengok Prof tengah khusyuk mengajar. Aku masuk senyap-senyap dari pintu belakang. Aku perasan Prof nampak aku, jadi aku berjalan ke meja aku dengan tersenyum. Prof meneruskan pembelajaran dan aku pun belajar macam biasa. Habis waktu Prof, aku bangun, mencari-cari kad matrik aku. Puas aku cari dalam beg, dalam poket. Tapi takde. Hah! Baru aku teringat, masa aku terlanggar mamat kat tangga tadi, mesti masa tu kad matrik aku terjatuh sekali.

'Alamak... Mana pulak aku nak cari mamat tu?

Aku keluar dari dewan kuliah dengan kepala yang serabut.

'Adoyai. Aku nak pergi library petang ni. Kalau takde kad matrik, macam mana aku nak masuk? Alaaa...'

Masa tu jugak aku terpandang sorang mamat ni. Dia macam tengah mencari seseorang. Lepas tu, dia nampak aku.

"Hah! Assalamualaikum. Awak Kiera ke?"

"Walaikumsalam. Ye, saya Kiera. Kenapa?"

"Ni haa... Awak punya kad matrik. Terjatuh masa kita terlanggar kat tangga tadi."

"Oh! Thanks! Puas saya cari tadi. Thank you so much."

"Hmm.. Terima kasih je ke?"

"Err.. Hm. Sorry jugak sebab terlanggar awak tadi. Saya betul-betul nak cepat. Saya da lambat pergi kelas."

"Eh! Takpe, takpe. Saya tau. Hm.. Saya Adi."

"Hah! Adi?!"

Terkejut aku bila dengar nama tu disebut.

"Err.. Kenapa terkejut? Awak tak percaya nama saya Adi?"

"Eh! Tak.. Saya cuma teringat kat kawan saya tadi."

"Oh! Hm.. Jom saya belanja awak lunch. Tu pun kalau awak tak kisah."

"Saya ok je. Jom!"

Kitorang berjalan sambil berbual menuju ke kafe.

'Ni ke Adi yang bagi aku teddy bear tu?'

Hati aku bertanya. Kat kafe, kitorang memesan makanan dan minuman. Makan sambil berbual.

"Seronok Prom Nite malam tadi? Dapat teddy bear besar lagi tu. Da la dapat jadi Prom Queen, dapat special present pulak tu. Saya nak ambil gambar dengan awak. Tapi saya tak sempat la."

"Mesti la seronok. Saya tidur dengan teddy bear tu malam tadi tau."

"Benda macam tu memang special untuk orang yang special je."

Aku tersenyum. Ayat dia membuatkan aku makin yakin yang dia tu lah Mr Teddy Bear. Kitorang lepak sampai ke petang sebab petang tu dia ada hal lain. Aku pulak nak pergi ke perpustakaan, ada study group.

*****    


MR TEDDY BEARWhere stories live. Discover now