Ika mendekati mak Som setelah menamatkan perbualan bersama rakannya di aplikasi wassap.
"Mak Som dah siap masak ke?Meh sini Ika tolong susunkan karipap kat dalam pinggan."kata Ika kepada Mak Som setelah melihat Mak Som terkial² menyiapkan hidangan arahan daripada mamanya.
"Belum,tinggal sikit je lagi.Sementara Cik Ika tunggu Mak Som goreng karipap ni, Cik Ika tolong Mak Som buat air.Boleh?"soal Mak Som sambil memandang ank majikannya.
Buat air??aduiii arahan yang paling aku elakkan dari tadi.Aku mana reti buat air,kalau utk aku bolehlah tu pun tak sedap.Tapi ada aku kesah janji bole minum.bisik hati Ika
"Ermm..Ika,Ika sambil menggaru kepala ehh malulah aku kalau Mak Som tau aku tak reti buat air.Haish..cmne ni..ahh lantaklah mama ngan papa je kut yang rasa.Bole² jap Ika panaskan air.Nak buat air apa Mak Som?"jawab Ika setelah sekian lama berfikir.
Kalau ikutkan aku senang jer..air kosong sudah..tak baik minum air manis² bole memudaratkan kesihatan.hihi..bisik hati kecil Ika.
"Air teh panas,tehnya ada kat dalam almari tu.Cik Ika jangan buat manis² nnti bebel pulak mama kamu tu."arah Mak Som kepada Ika.
"Bereh Mak Som"kata Ika.
Ni teh ke kopi..alamak aku mana tau rupa teh ngan kopi.Kalau aku letak ni sikit pastu ni sikit apa rasa erk?? bebel Ika dalam keadaan berbisik.
"Apa yang dibebelkan Cik Ika?Dari tadi Mak Som perhatikan."soal Mak Som dengan keadaan pelik sambil memerhati gerak geri Cik Ika.
Lebih baik aku tanya Mak Som,biar malu sekarang jangan malu kat depan mak mertua,payah gamaknya.Ehh apa yang aku melalut ni.Ika..Ika.bisik hati Ika
"Ehh tak de papelah Mak Som.Cuma Ika nak tanya mana satu teh mana satu kopi Mak Som."tanya Ika sambil mengangkat teh disebelah tangan kanannya manakala kopi disebelah tangan kirinya.
"La kopi ngan teh pun Cik Ika tak tau..yang dekat sebelah tangan kanan Cik Ika tu namanya teh, yang sebelah kiri tu kopi."jelas Mak Som kepada Ika Sofia.
Ika hanya melemparkan sengihan kepada Mak Som dan menyambung semula aktiviti membancuh air teh untuk dihidangkan kepada mama dan papanya.
Di balkoni tempat mama dan papanya berborak.
"Aik,rajin pulak adik abang ni, mesti ada pape ni."kata Tengku Izry Syah kepada Ika Sofia sambil memandang pelik ke arah adiknnya.
Ika meletakkan makanan dan minuman yg dibawa di atas meja sebelum menarik kerusi bersebelahan abangnya.
"Ala,abang ni orang rajin salah,kang orang malas mulalah kata orang anak dara pemalas.Yang abang ni kenapa?Selalunya hujung bulan baru balik,ni mesti dah jumpa calon menantu untuk mama ngan papa ye."gurau Ika sambil memandang abangnya yg dilihat gelabah untuk menjawab pertanyaannya.
"Ye ke Iz?kamu dah jumpa calon menantu untuk mama.Alhamdulillah,dapatlah mama menimang cucu awal,kawan² mama pun dah duk sibuk bertanya bila nak dapat menantu."kata Tengku Sharimah dengan nada gembira.
Tanpa membuang masa Izry mencubit lengan adiknya Ika Sofia kerana sengaja mengusiknya dengan mengutarakan soalan mengenai perkahwinan.
"Auch,sakitlah bang tangan ko tu dah lah besa mau bengkak tangan aku ni.ngadu Ika sambil mengusap² tangannya yg dicubit oleh Tengku Izry Syah.
"Padan muka,mulut laser sangat kang abang sumbat ngn cili api baru tau."
"Ala mama,Iz muda lagilah nk pikir soal jodoh ni.Bagilah Iz enjoy puas² dulu,lagipun pesakit kat hospital tu makin ramai nanti kalau dah ada isteri susah nak bahagikan masa."sambung Izry Syah yang ditujukan kepada mamanya.
"Yang awak ni pun satu,Iz tu kan tengah sibuk dengan kerja dia,tak usahlah bebankan dia dengan perkara lain.Kalau dah jodoh tak kemana nanti kawinlah dia."kata Tengku Idris kepada isterinya setelah lama memerhati gelagat isteri dan anaknya berborak.
"Abang jodoh perlu dicari bukan dia datang bergolek dengan sendirinya.Kalau tunggu si Iz ni,tak menimang cuculah saya,asyik sibuk dengan kerja aje.balas Tengku Sharimah.
"Imah oii,anak awak bukan seorang,si Ika ni pun dah bole kahwin.Entah² dah ada calon suami,selalunya orang yg pendiam ni bnyak rahsianya.Betul tak apa yg papa cakap ni."soal Tengku Idris sambil memandang anak daranya.
Abiss..kalau dah papa bersuara mmg tak boleh belok² dah kalau kata kiri,kirilh jawabnya.Tulah ko ika mulut celupar sgt,padan dengan muka ko.bisik hati Ika Sofia.
Mereka bertiga menumpukan sepenuh perhatian untuk mendengar jawapan yang keluar daripada mulut Ika Sofia mengenai soalan yang diajukan oleh Tengku Idris.
"Ehh ma,pa,abang cer rasa kuih karipap Mak Som buat ni,sedap giler sampai menjilat jari.Aaa lupa pulak Ika nak bagitau yang air teh ni Ika yang buat, special untuk mama,papa ngn abang."kata Ika sambil tangannya ligat mengambil kuih karipap lalu disuakan ke dalam mulut.
Mereka bertiga hanya menggelengkan kepala setelah mendengar Ika berkata.
"Imah tuangkan air teh tu kat dalam cawan,tekak abang ni dah haus.Nak tunggu jawapan si Ika ni sampai kemaghrib lah kita duduk kat sini."kata Tengku Idris dengan nada perli.
Ika Sofia hanya melemparkan sengihan kepada mama,papa dan abangnya.Mereka sekeluarga menikmati juadah yang disediakan Mak Som sambil berborak².
YOU ARE READING
My Lovely Shy ^-^
RandomTengku Ika Sofia Binti Tengku Idris berumur 23 tahun..penuntut University di UK jurusan Office Managment..seorang yg pemalu apabila berhadapn dgn khalayak ramai terutamanya kaum adam namun disebalik sikapnya yg pemalu tiada siapa yg tahu die seorang...